Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Erfaträff 23 januari 2010 Marcus Håkansson SGF Elit- & Spelarutveckling Fysisk träning.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Erfaträff 23 januari 2010 Marcus Håkansson SGF Elit- & Spelarutveckling Fysisk träning."— Presentationens avskrift:

1 Erfaträff 23 januari 2010 Marcus Håkansson SGF Elit- & Spelarutveckling Fysisk träning

2 Presentation: Marcus Håkansson •3•33 år •S•Spelat golf i 29 år och har nu 0,9 i Hcp •(•(spelar dock inte så ofta nu för tiden…) •M•Medlem i Lysegårdens GK, Kungälv •J•Jobbat som tränare/coach sedan 1996 •(•(Största prischeck som proffs 600 kr) •M•Marks Golfgymnasium – Högskolan i Halmstad – Vidareutbildningar (coachning, fys, kost, träningslära mm) •T•Tränare GK och GG/Landslagscoach Dam/Talangverksamhet/Fysnätverk/Utb.ansvarig PGA Väst/Team Göteborg/Personlig tränare

3 Varför fysträning? kr

4 …Därför!

5 • Hur många anser att fysträning är viktigt för golfprestationen? • Hur många anser att ni tränar tillräckligt mycket fys för att möte de krav som ställs? • Varför ser det ut som det gör inom golfen? • Vems ansvar är det att det blir av? - Klubben el spelaren?

6 Påstående… GOLF ÄR EN FYSISK IDROTT  Bara att bestämma sig och köra efter sin fasta övertygelse – eller?  Vad hindrar oss?

7

8 Golfens Ledarutbildning 2 Golf ur ett fysiskt perspektiv … handlar om tre syften: 1. Att kunna spela 2. Hög precision 3. Lång slaglängd Orka träna… Självförtroende… Hälsa och välbefinnande… “Utvecklas som människa genom golfen…”

9

10

11

12 Golfens Ledarutbildning 2 Utvecklingsfaserna för barn och ungdom omfattar Barn • Aktiv start – upp till 6 år • Roliga grunder – 7-9 år • Lära att träna – 9-12 år Ungdom • Träning för träning – år • Lära att tävla – år

13 Golfens Ledarutbildning 2 Utvecklingstrappan • Biologisk ålder fysiska kognitiva sociala emotionella • Kronologisk ålder • Möjlighetsfönster • Träningsålder 1. Aktiv start 2. Roliga grunder 3. Lära att träna 4. Träning för träning 5. Lära att tävla 6. Träning för tävling 7. Träna för vinna Barn år Ungdom år Elitsatsande junior år

14

15 Generell idrottsträning Grenspecifik allmän träning Grenspecifik resultat träning Klubb xxxxxxxxxxxxxxxxx Distrikt xxxx Gymnasium xxxx Landslag xxxxxxxxx College x Eget nätverk - proffs xxx

16 Golfens Ledarutbildning 2 Träning för träning – yngre ungdom I denna fas börjar skillnaderna mellan killar och tjejer bli mer påtagliga. Tjejerna kommer in i sin pubertet tidigare än killarna. Under puberteten sker stora förändringar hos spelarna, den fysiska mognaden skiljer sig nu allt tydligare åt.

17 Golfens Ledarutbildning 2 Mål för Träning för träning Målet är att fortsätta utveckla koordinationen i början av fasen före tillväxtspurten och underhålla den under tillväxtspurten. Befäst grunderna i golf såsom • Grepp • Uppställning • Balans • Bollposition • Sikte De bör veta precis hur de kontrollerar dessa faktorer.

18 Golfens Ledarutbildning 2 Mål för Träning för träning De bör förstå hur de skall fysträna för att kunna stå bra till bollen, svinga bra och hur de skall fysträna efter golfträning för att balansera upp kroppen. Öka svinghastigheten. Utveckla god aerob uthållighet, styrka och rörlighet.

19 Golfens Ledarutbildning 2 Möjlighetsfönster Träna för träning Förbättra koordination och teknik före längdtillväxten (underhåll den under längdtillväxten). Ta vara på de naturliga hormonerna i kroppen för att utveckla styrkan. Utveckla rörligheten och den aeroba uthålligheten.

20 Golfens Ledarutbildning 2 Att introducera Träna för träning Börja med styrketräning med fria vikter. Prestationsinriktad livsstil med förståelse för att hantera olika situationer, spelmiljöer (temperatur, sol, väta etc), kost, sömn och återhämtning. Testa kropp och hälsa för att bland annat veta när tillväxtspurten sker. Grundläggande fysiska tester (ej maximal styrka eller explosiva tester med stötar).

21 Golfens Ledarutbildning 2 Att introducera … fortsättning Rörelseanalyser av tekniken och koppla ihop dem med de fysiska analyserna. Börja med individuella träningsprogram. Golfspecifik uppvärmning och nedvarvning där individuella brister tränas upp. Introducera periodisering för att säkerställa balanserad nedbrytning, återhämtning och superreparation.

22 Golfens Ledarutbildning 2 Rekommenderade aktiviteter Träna för träning Spelarna bör fortfarande delta i en till två kompletterande idrotter som kan utveckla atletisk hållning med styrka, rörlighet och aerob uthållighet. Teknikträning med lätt skivstång och hantlar. Lägg gärna in tävlingsmoment i träningen. Kontrollera golfens ensidiga effekt genom fystester och motverka den genom anpassad fysisk träning.

23 Golfens Ledarutbildning 2 Dynamiska rörlighetsövningar Övningar finns på sidorna i GFT • Utgångsposition • Höga framåtsteg • Höga sidosteg • Framåtlutning • Framåtlutande rotation • Huksittning med uppsträckta armar • Sidoböjning • Bensträckning

24 Golfens Ledarutbildning 2 Övningar med fria vikter och bollväska Övningar finns på sidan i GFT • Enbens roterande armresning • Enbens knä- och armsträck • Draken – enbens framåtlutning så att benet i luften och överkroppen bildar ett T mot stödjebenet, sett från sidan. • Sidolutning • Sidosteg med diagonalt arm- och benlyft utan att luta ryggen • Stående armflexion framför spegel • Vridande enarmsrodd i adresseringsposition • Sittande bålrotation med bollbag • Trefota arm- och axelvridning – stå i armsträckningsposition och för bollväskan från armhålan runt, upp mot taket.

25 Golfens Ledarutbildning 2 Balansbollövningar Övningar med balansboll finns på sidorna i GFT

26 Golfens Ledarutbildning 2 Medicinbollkast Övningar med medicinboll finns på sidorna 166 och i GFT

27 Golfens Ledarutbildning 2 Några goda råd på vägen…  Skapa ett positivt och gott klimat i gruppen  Var med och var delaktig  Bjud på dig själv  Variera övningarna  Ha kul!

28 Golfens Ledarutbildning 2 Lycka till och… KÖR SÅ DET RYKER! Tack!


Ladda ner ppt "Erfaträff 23 januari 2010 Marcus Håkansson SGF Elit- & Spelarutveckling Fysisk träning."

Liknande presentationer


Google-annonser