Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Copyright © 2000, affectus ab 1 031-922 678, 031-922 331...vad bidde det då då?...

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Copyright © 2000, affectus ab 1 031-922 678, 031-922 331...vad bidde det då då?..."— Presentationens avskrift:

1 Copyright © 2000, affectus ab , vad bidde det då då?...

2 Copyright © 2000, affectus ab 2 lätt att underhålla driftsäkert prestanda snyggt billigt häftigt snabbt lätt att använda manualer/hjälp lite buggar räknar rätt ? bra design Vad anser du vara ett bra mjukvarusystem?

3 Copyright © 2000, affectus ab 3 $ Användarbaserat Enastående Värdebaserat Produktbaserat Utvecklings och underhållsbaserat $ feature if ( x > y ) { x = 0; } $ 1 feature Vi har olika kvalitetsperspektiv Wow

4 Copyright © 2000, affectus ab 4 Gör rätt sak, gör det på rätt sätt, gör det rätt första gången och gör det inom rätt tid till rätt kostnad Sponsor Kund/ användare Kvalitetsperspektiv Rätt produktBehovFörväntningar

5 Copyright © 2000, affectus ab 5 Hur brukar det gå ? - Projekt försenas kraftigt - Projekt läggs ned - System tas ur drift - System används aldrig - Missförstått verksamheten - Verksamheten ändrats - ”Features” som ingen använder

6 Copyright © 2000, affectus ab 6 Fördelning i genomsnitt Källa: The Standisg Group CHAOS study 1996, (baserat på projekt i USA) Succé: rätt tid, inom budget, all funktionalitet som initial spec. Klarar det: försenat, över budget, färre funktioner än initial spec. Avbryts: proj avbryts vid någon tidpunkt under projektets livscykel.

7 Copyright © 2000, affectus ab 7 Fördelning per företagsstorlek Källa: The Standisg Group CHAOS study 1996, (baserat på projekt i USA) Stora: Medel: Små: Stora: kr Medel: kr Små: kr miljoner kr i intäkt/år kostnad per projekt

8 Copyright © 2000, affectus ab 8 Budget StoraMedelSmå 78% 82%114% Budget Källa: The Standisg Group CHAOS study 1996, (baserat på projekt i USA) Stora: Medel: Små: Stora: kr Medel: kr Små: kr miljoner kr i intäkt/år kostnad per projekt

9 Copyright © 2000, affectus ab 9 Kostnader under produktens livscykel Källa: SEI, Software Engineering Institute

10 Copyright © 2000, affectus ab 10 Försening Stora Medel Små 130% 102% 139% Planerad leverans Källa: The Standisg Group CHAOS study 1996, (baserat på projekt i USA) Stora: Medel: Små: Stora: kr Medel: kr Små: kr miljoner kr i intäkt/år kostnad per projekt

11 Copyright © 2000, affectus ab 11 Lyckas vi över huvud taget leverera någonting som används så är det bra

12 Copyright © 2000, affectus ab 12 Varför är succé så svårt ?

13 Copyright © 2000, affectus ab 13 Faktorer som karaktäriserar projekt som läggs ned - Ofullständiga krav - Avsaknad av verklig användare - Resursbrist - Orealistiska förväntningar - Bristande support från ledningen - Ständiga kravförändringar - Dålig planering - ”Behövde det inte längre...” Källa: The Standisg Group CHAOS study 1996, (baserat på projekt i USA)

14 Copyright © 2000, affectus ab 14 Symptom som karaktäriserar misslyckade projekt - Behov (Bristande förståelse för verksamheten och behoven) - Kravförändringar - Bristande mjukvarukvalité - Moduler passar ej ihop - Allvarliga problem upptäcks för sent - Glidande projektplan - Kommunikation (Vet ej vem, vad, när, hur och varför... ändrades, infördes togs bort) Källa: Philippe Kruchten ”The Rational Unified Process”

15 Copyright © 2000, affectus ab 15 Mjukvaruprojekt svänger Start Leverans hur då, jaha, vem, varför... det går väl bra ooopps...där satt den!

16 Copyright © 2000, affectus ab 16 Hög förseningsrisk då krav ändras mot slutet Start Leverans ????

17 Copyright © 2000, affectus ab 17 Stabilisering Det tar ungefär lika lång tid för ringarna från en sten att klinga ut som från 10 små.

18 Copyright © 2000, affectus ab 18 Bäst när det svallar som mest. Bättre en stor sten än flera små.

19 Copyright © 2000, affectus ab 19 Det kanske inte ens behövs !?

20 Copyright © 2000, affectus ab i-top faktorer för succé 1 Användaren är med 2 Support/engagemang från ledningen 3 Klara, tydliga krav 4 Bra planering 5 Realistiska förväntningar 6 Små, korta iterationer 7 Kompetenta medarbetare 8 Ägandeskap 9 Klara visioner 10 Hårt arbetande och fokuserade medarbetare

21 Copyright © 2000, affectus ab 21 DMV ( California Department of Motor Veicles ) Spenderade 45 miljoner dollar (360 miljoner kr) under 3 år på en applikation för registrering av körkort. Sedan lades projektet ned. (Saknade samtliga succéfaktorer förutom realistiska förväntningar) Hyatt Hotels Spenderade 15 miljoner dollar (120 miljoner kr) på ett modernt system för bokningar från flygplanstelefon. Lyckades i tid, under budget och du kan använda systemet idag. (De hade samtliga succéfaktorer )

22 Copyright © 2000, affectus ab 22 Håll balansen i mjukvaruutvecklingens ekonomi Kostnad Tid Kvalité Omfattning

23 Copyright © 2000, affectus ab 23 Kostnad: Problemet löses Tid Pengar Tid: Kvalité och omfattning tid

24 Copyright © 2000, affectus ab 24 Omfattning: kvalité omfattning Kvalité: Långsiktiga vinster Kortsiktiga vinster

25 Copyright © 2000, affectus ab 25 Vem styr vad ? Kostnad Tid Kvalité Omfattning ( Hur skulle du ange kvalité ? )

26 Copyright © 2000, affectus ab 26 Hur anges kvalitén Välj ut 1 primärt kvalitets-perspektiv och en sekundär. (...de övriga får vi på köpet )

27 Copyright © 2000, affectus ab 27 Användarbaserat Enastående Värdebaserat Produktbaserat Utvecklings och underhållsbaserat Ex 1) Nosradarn till JAS 39 Gripen: Alla viktiga funktioner och egenskaper skall finnas med och fungera! Gedigen dokumentation, design mm 1 2

28 Copyright © 2000, affectus ab 28 Användarbaserat Enastående Värdebaserat Produktbaserat Utvecklings och underhållsbaserat Ex 2) Program på en mässa eller ett dataspel Snyggt, imponerande, ”wow” och ”cool”!! Kort tid, få resurser, billigt 1 2

29 Copyright © 2000, affectus ab 29 Minsta leverans/enhet som ger högsta värdet för verksamheten leverans 1 leverans 2 leverans 3 leverans 4 ( I XP rör det sig om veckors iterationer. I Crystal Clear om månader ) krav användare VISION

30 Copyright © 2000, affectus ab 30 Exempel: Word skriva ut skapa och spara dokument häftigt animerat hjälpsystem infoga excel-kalkylblad rita figurer automatisk stavningskontroll

31 Copyright © 2000, affectus ab 31 Verksamhetsanalys Systemanalys Desig Kodning Integration Leverans n

32 Copyright © 2000, affectus ab 32 ”...smaller time frames, with delivery of software components early and often, will increase the success rate.” The Standisg Group CHAOS study 1996.

33 Copyright © 2000, affectus ab 33 Sammanfattning:


Ladda ner ppt "Copyright © 2000, affectus ab 1 031-922 678, 031-922 331...vad bidde det då då?..."

Liknande presentationer


Google-annonser