Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Nordiska högskolan för folkhälsovetenskap Asylsökande barn och Dublinförordningen Henry Ascher MD, docent i barnmedicin, universitetslektor Nordiska högskolan.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Nordiska högskolan för folkhälsovetenskap Asylsökande barn och Dublinförordningen Henry Ascher MD, docent i barnmedicin, universitetslektor Nordiska högskolan."— Presentationens avskrift:

1 Nordiska högskolan för folkhälsovetenskap Asylsökande barn och Dublinförordningen Henry Ascher MD, docent i barnmedicin, universitetslektor Nordiska högskolan för folkhälsovetenskap, NHV Flyktingbarnteamet Gamlestaden, Göteborg Svenska Barnläkarföreningens Arbetsgrupp för flyktingbarn Riksdagshuset Stockholm 16 juni 2010

2

3 Nordiska högskolan för folkhälsovetenskap Hur mår barnen? Traumatiserande faktorer Salutogena faktorer

4 Nordiska högskolan för folkhälsovetenskap DåtidNutidFramtid —livet före flykten —flykten —asylprocessen —det nya livet —hur skall det gå? —planer, drömmar

5 Nordiska högskolan för folkhälsovetenskap Livet före flykten Förluster av anhöriga Krig, våld, övergrepp, hot Förföljelse: politisk, religiös, etnisk Bristande skolgång Familje- eller hederskonflikter, tvångsäktenskap Exploatering sexuellt, arbetskraft, kriminellt Barnsoldater Social misär

6 Nordiska högskolan för folkhälsovetenskap Flykten Lång väg, lång tid Farofylld Farligt och underbetalt arbete Fängelse Misshandel Sexuella övergrepp?

7 Nordiska högskolan för folkhälsovetenskap Vad är viktigt för att må bra? 1.Föräldrar och familj 2.Skolan 3.Vänner 4.Fritiden 5.Tillit och förtroende 6.Framtiden Asylsökande barns tankar om hälsa och välbefinnande

8 Nordiska högskolan för folkhälsovetenskap Asylsökande barns tankar om hälsa och välbefinnande Vad mår man dåligt av? 1.Mardrömmar och plågsamma minnen 2.Familjesplittring och oro för dem som är kvar 3.Brist på pengar 4.Utanförskap och ensamhet 5.Att inte gå i skola 6.Framtiden Avslag

9 Nordiska högskolan för folkhälsovetenskap Asylsökande barns tankar om hälsa och välbefinnande Den ovissa framtiden Vi pratar inte om Irak. Vi låtsas att vi har glömt allt. Vi gillar inte att komma ihåg det som hände i Irak. (Amir 16 år och Abir 13 år) Väntetiden känns inte alls bra. Man bara tänker och tänker liksom, hela tiden. Vad kommer att hända? (Altina 13 år)

10 Nordiska högskolan för folkhälsovetenskap Asylsökande barns tankar om hälsa och välbefinnande Den ovissa framtiden Att våga vilja Framtidsdrömmar

11

12 Nordiska högskolan för folkhälsovetenskap Hur går det på sikt?  Sarah Moskowitz (USA, England, Israel)  Hans Keilson (Holland)  Dalianis-Karambatzakis (Grekland)  Anders Hjern — Birgitta Angel (Sverige)  Edith Montgomery (Danmark)  Händelser i det nya landet har stor betydelse för senare psykisk hälsa och välbefinnande  Händelser före flykten har stor betydelse för psykisk hälsa den första perioden efter ankomsten

13 Nordiska högskolan för folkhälsovetenskap Bevisbördan på barnet ålder asylskäl — svårt att berätta Misstroende, ifrågasättande “Klimat av misstänkliggörande” Ensamkommande barn i asylprocessen

14 Nordiska högskolan för folkhälsovetenskap Avvisning till konfliktområden enligt Dublinförordningen Trots avsaknad av anhöriga avsaknad av sociala nätverk avsaknad av skydd för barn enligt Barnkonventionen Ensamkommande barn i asylprocessen

15 Nordiska högskolan för folkhälsovetenskap Säkerhet  Osäkerhet Hopp  Hot Förhoppningar  Verklighet Retorik  Praxis Ensamkommande barn i asylprocessen

16 Nordiska högskolan för folkhälsovetenskap Vanliga hälsoproblem Posttraumatiskt stressyndrom Sömnproblem — invasiva mardrömmar — återupplevande Ångest, koncentrationssvårigheter Utagerande beteende Depression, inåtvändhet Förlorad barndom — tidigt vuxenansvar Buksmärtor, huvudvärk Aptitlöshet Skuldkänslor — överlevnadsskuld Påverkan på sociala, kognitiva och känslomässiga funktioner

17 Nordiska högskolan för folkhälsovetenskap Behov Bra skola Bostad Trygga och kärleksfulla vuxna Kontinuitet i relationer ersättningsfamilj nya sociala nätverk Återknyta och upprätthålla relationer till viktiga personer i ursprungslandet Skydd mot våld, diskriminering och utnyttjande Psykosocialt stöd, t.ex. identitetsstöd traumasymtom överlevnadsskuld

18 Nordiska högskolan för folkhälsovetenskap Ensamkommande barn Vanliga barn? Sårbara barn? eller Vanliga OCH sårbara??

19


Ladda ner ppt "Nordiska högskolan för folkhälsovetenskap Asylsökande barn och Dublinförordningen Henry Ascher MD, docent i barnmedicin, universitetslektor Nordiska högskolan."

Liknande presentationer


Google-annonser