Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Utseende, hållning, gester, rörelser, placering i rum, blick, avstånd, hy, kläder, skägg, mimik, känslouttryck, dofter, beröring, andning, återspegling.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Utseende, hållning, gester, rörelser, placering i rum, blick, avstånd, hy, kläder, skägg, mimik, känslouttryck, dofter, beröring, andning, återspegling."— Presentationens avskrift:

1 Utseende, hållning, gester, rörelser, placering i rum, blick, avstånd, hy, kläder, skägg, mimik, känslouttryck, dofter, beröring, andning, återspegling m.m. Emma, Bäckängsgymnasiet, Borås –

2 I kommunikation med andra människor Studier visar: Kroppsspråket 65% betydelse Rösten 30% betydelse Orden 5% betydelse Men ta det med en nypa salt! Naturligtvis beroende på situation. Ibland har språket och logiken all betydelse, ibland har kroppsspråket en avgörande roll.

3 Medvetet och omedvetet Omedvetet kroppsspråk - dominerar kraftigt vårt Beteende. Studier visar: 98% av vårt beteende är omedvetet. Exempel på omedvetet kroppsspråk: lutning av huvudet vid intresse, vidgade pupiller vid positiva inträffanden, höjda axlar vid spänning. Medvetet kroppsspråk – kläder, skägg, make up, vissa gester och viss mimik.

4 Nixon och Kennedy Direktsänd radio- och TV-debatt. Nixon ledde innan TV-framträdandet. Vid TV-framträdandet ville Nixon inte bli sminkad och han hade lite skäggstubb. Kennedy såg välvårdad ut. Kennedy använde bilden av Nixon i kampanjen och frågade vem som skulle köpa en bil av honom. Kennedy vann valet.

5 Kroppsspråket delvis annorlunda i olika kulturer  I vissa delar av Indien betyder nickningar på huvudet nej och skakningar på huvudet ja.  Skottar står längre ifrån varandra än vad vi gör. Araber och greker står ännu närmare varandra än vad svenskar vanligtvis gör.  Sydeuropéer gestikulerar mer än skandinaver.  Att hålla ihop händerna ovanför huvudet är i Ryssland en gest för vänskap, I USA en gest för vinnare.  Japaner döljer känslor och avsikter.  I vissa delar av den latinska världen sänker kvinnan blicken, när hon kommunicerar med en man. I västvärlden är det ett tecken på osäkerhet.  I Saudiarabien kan män hålla varandra i händerna utan att de har en ”relation”.

6 Huvudet  Det första vi ser – viktigt.  Visar om du är glad, arg, ledsen osv.  Huvud uppåt = överlägsenhet  Huvud neråt med nedslagen blick = underlägsenhet  Lyft huvud och sänkta axlar = öppenhet och intresse  Lutat huvud med öppet centrum = intresse  Många lutar huvudet när de lyssnar intensivt eller när de är djupt försjunkna i tankar.  Hur är din huvudställning?  När du talar – låt alla få ta del av ditt ansikte.

7 Håret  Stor betydelse för imagen.  Ovårdat hår = tolkas som oordning på allt.  Vårdat hår = ordning och ansvar  Extremt kortklippt = protesterar mot det etablerade, vill tillhöra en grupp (soldater, rebeller, skinheads).  Kort välvårdat hår = konservativ  Kammat över flinten = tappar intryck av intelligens, fåfängan lyser igenom  Blondiner = fördom om korkade och lättlurade.  Brunetter = tolkas i vår kultur som mer auktoritära.  Rödhåriga = anses ha mer temperament än blondiner och brunetter.

8 Ögonen  Själens spegel.  Kan läsa av åhörarna om de är engagerade, irriterade, glada, intresserade etc.  Stora pupiller = svagt ljus, stort intresse, ärlighet, öppenhet, sexuellt intresse, intagande av alkohol, avspändhet.  Små pupiller = starkt ljus, misstro, hat, ovänskap, trötthet, stress, sorg, baksmälla, intagande av medicin.  Gråt av ilska = mer tårar ur höger öga.  Gråt av sorg = mer tårar ur vänster öga.

9 Glasögon  Kan ge en image av intelligens  Kan ge en image av att du ser töntig och dum ut

10 Blicklängd  Normal blicklängd ca 2-3 sekunder.  Kortare tyder på oro.  Blinkningar är oftast av samma skäl.  Om du stirrar på någon känner den utsatta sig oftast störd.  Lång blickkontakt uttrycker ofta aggressivitet eller nyförälskelse.  En auktoritär, säker talare har snarare längre än kortare blicklängd. Ibland på gränsen till för lång.

11 Blickriktning  Upp till höger – konstruerar bild, fantiserar.  Upp till vänster – minns i bilder, ser bilderna framför dig.  Höger horisontellt – söker eller konstruerar ord. Fantasin blommar.  Tittar till vänster – söker efter ord eller ljud, letar i minnet.  Ner till höger – letar efter känslor.  Ner till vänster – inre dialog.  Rakt fram – tillträde till alla områden Experiment: Tänk dig en gris – varåt tittar du? Tänk dig en gris med hatt, paraply och som läser tidningen – varåt tittar du? Ofta förstärks blickriktningen med huvudvridningar åt samma håll som blicken. Även kroppsvridningar kan förekomma.

12 Ögonbrynen  Vid igenkännande åker ögonbrynen upp  När man sedan hälsar på personen man kände igen åker ögonbrynen upp ytterligare en bit.  Vid förvåning åker de också upp.  Får ansiktet att leva.

13 Hyn  Blir vitare vid rädsla.  Många fördomar kring detta – t.ex. människor med tunn hud uppfattas som känsliga och blida.

14 Näsan  Många har komplex för näsan.  Näsborrarna vidgas vid rädsla eller iska.

15 Munnen  Öppen mun – aggressivitet, ointelligens eller överraskning.  Öppen mun med spelande tunga – sexuellt intresse.

16 Andningen  Spänd och nervös – korta och ytliga andetag  Andas med magen! Det gör att du känner dig lugnare och din röst blir bättre.

17 Skägg eller mustasch  Får män att se äldre eller yngre ut.  Blandade uppfattningar om skägg.  Kan vara svårt att läsa av minspel.  Få män i ledande ställning har skägg.

18 Hakan  Upp med hakan!  Framskjuten haka kan ge intryck av aggressivitet och trots.

19 Ansiktsuttryck  6 universella ansiktsuttryck som inte är kulturbetingade:  Arg  Glad  Ledsen  Rädd  Förvånad  Avsky

20 Pannan  Kan visa på förvåning, spänning, oro, rädsla, bekymmer

21 Kroppshållning  Dra tillbaka axlarna = aggressiv  Hänga med axlarna = kan betyda mycket, oftast negativt t.ex. osäker, besvärad etc.  Uppdragna axlar = vanligtvis spänning, oro, rädsla  Avspända axlar = styrka och självkänsla Positivt och öppet sätt – står upprätt och vänd mot den du talar till. Slutet och negativt sätt – sitter hopsjunken, armar och ben i kors. När du ska hålla en presentation – vrid upp ditt öppna centrum. Vänd ansikte och bröst mot åhörarna.

22 Gester Använd gester men var medveten om att gester kan betyda olika saker i olika kulturer.  Knäppta händer kan uttrycka frustration och besvikelse.  Att gripa om händer och handleder kan betyda olika saker. Stadigt grepp om andra handen bakom ryggen = självtillit och självförtroende. Du blottar hjärtat, strupen och magen. Håller man om handleden = osäkerhet. Ju högre upp du greppar om armen desto större osäkerhet.  Håll ej för munnen då du talar = osäkerhet, dessutom hörs du sämre.  Kliargester = oftast osäkerhet. (eller myggbett!)  Hakstrykargest = håller på att fatta ett beslut  Nudistgreppet = osäkerhet

23 Hälsningar Hur uppfattas ditt handslag? Ett stadigt handtag Ett slappt handtag (död fisk) Missar handtaget och får tag i fingertopparna Drar den andre till sig under handskakningen

24 Klädsel Dina kläder visar vem du är!  Åhörarna placerar dig direkt i ett fack.  Kläder talar om status, grupptillhörighet, sexualitet, aggressivitet eller protester mot samhället.  Du uppför dig olika och blir behandlad olika efter de kläder du bär.  Bär rätt kläder vid varje tillfälle, både för din självkänsla och för att visa respekt för åhörare. Varje tillfälle och tillställning har sin klädsel.

25 Dofter  Naturliga dofter försvinner mer och mer.  Ersätts med parfymer av olika slag.  Lukta fräscht! Men stör inte omgivningen med alltför starka dofter.

26 Stå, gå och sitt!  Efter ansiktet känner man igen folk på hur de står, går och sitter. Alltså på rörelser och rytm.  Ju mer avslappnat du sitter, desto högre blir din status. Men tänk på hur du lutar dig! Att luta sig bakåt kan vara negativt. Att luta sig framåt och sitta lite längre fram på stolen kan visa på intresse och positiv inställning.

27 Placering i rummet  I ett hörn – osäkerhet eller att vilja vara ensam.  Om du ska diskutera med en kund – sätt dig mittemot.  Ska du tala till en grupp människor – kom in i mitten i förhållande till åhörarna. I mitten tar du plats, syns och visar auktoritet.

28 Fötterna  Att stampa med fötterna betyder ilska (små barn)  Att stå bredbent anses maskulint  Att stå med fötterna ihop innebär att du får sämre balans och därmed ger ett lite mer osäkert intryck.

29 Avstånd Det talas om 4 zoner mellan människor.  Den offentliga zonen – avståndet större än 3 meter. Främlingar.  Umgängeszonen – mellan 1-2 meter. Människor som inte är nära vänner.  Personliga zonen - ½-1 meter. Vänner. Här skulle du inte släppa in främlingar då det skulle känns obehagligt.  Intimzonen – inom en armlängds avstånd. Mycket nära vänner (förutom då du är en nollperson, t.ex. i hissar, bussar etc.)

30 Manligt och kvinnligt  Gamla traditioner och fördomar spelar in eftersom vi pga. dem blir uppfattade på ett visst sätt.

31 Gör entré!  Försök göra entré med stor självkänsla och ge ett förväntansfullt intryck.  Se dig om i rummet. Fånga in åhörarna med blicken.  Kontrollera att du har allas uppmärksamhet innan du börjar tala.  Om du inte har det kan det vara effektivt att bara vara tyst så tystnar publiken också så småningom.  När du så har allas blickar på dig, ta ett litet steg framåt och börja.

32 Gör sorti!  Vi vet redan att första intrycket är viktigt, men så är även det sista.  När du talat klart – gör en liten paus och se på publiken. Kanske är det någon som har en fråga.  När lugnet lagt sig, ta med dina saker och lämna din plats.  Har du fått publiken med dig är det viktigt att du behåller förtroendet ända tills du lämnar rummet.  Är publiken tveksam kan du faktiskt rätta till en del genom en värdig avslutning.

33 Övningar 1. Försök säga Jag älskar dig och Jag hatar dig med felaktigt tonfall. Låt en kamrat titta och lyssna. Hur känns det och hur reagerar mottagaren? 2. Öva på olika entréer. Hur ser en nervös talare ut? En som hellre vill göra något annat? En som inte vill bli sedd? En som är överdrivet säker? Hur gör du entré? 3. Undersök var ni har era avståndszoner. Tänk er in i att ni är olika personer. Fundera också på hur ni reagerar på avstånd i en hiss, en kö, när ni samtalar med en okänd människa, när ni återser en kär vän, osv. Vad lär ni er av det? Fundera över hur man kan variera avståndet till olika situationer.

34 Fler övningar… 4. Nervositet tar sig ofta fysiska uttryck, men man kan för det mesta överlista sin publik med enkla knep. Gör en lista över reaktioner (t.ex. darrande händer) och försök komma på enkla sätt att dölja dem. 5. Öva på att stå rakt upp och ned med händerna hängande vid sidorna när du talar. Stå stadigt på båda fötterna, sträck på dig och håll huvudet högt. Kan du få det att bli din naturliga ställning ger du både röst och kropp den frihet de behöver för att fungera som bäst. Det kan kännas konstigt men det ser naturligt ut. När du klarar av att låta händerna hänga kan du börja använda dem vid gestikulering. Vid träningen kan det vara bra att använda en kort text som du kan utantill.

35 …och så en till 6. Försök att tala utan att använda ord. Välj någon av nedanstående scener och spela upp den. Låt kamraterna gissa vilken talare du föreställer när hela scenen är uppspelad. Arbeta i mindre grupper. a) Håll ett tacktal efter en middag. b) Håll ett hyllningstal till en nyexad student. c) Anklaga en kund för stöld d) Anklaga din flickvän/pojkvän för otrohet. e) Försvara dig mot en obefogad anklagelse. f) Övertyga din kompisar om att följa med på skidsemester. g) Föreställ en gatuförsäljare av t.ex. ett rengöringsmedel. h) Föreställ en talare vid ett politiskt torgmöte.

36 …och en sista! 7. När ni börjar känna er säkra som talare kan ni använda video för att filma (t.ex. med mobilen) och studera ert eget kroppsspråk. Fundera över vad som verkar vinnande på publiken. Hur skapar man förtroende och gemenskap?


Ladda ner ppt "Utseende, hållning, gester, rörelser, placering i rum, blick, avstånd, hy, kläder, skägg, mimik, känslouttryck, dofter, beröring, andning, återspegling."

Liknande presentationer


Google-annonser