Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Snåla på energin Leg. Arbetsterapeut Karolin Jönsson.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Snåla på energin Leg. Arbetsterapeut Karolin Jönsson."— Presentationens avskrift:

1 Snåla på energin Leg. Arbetsterapeut Karolin Jönsson

2 KOL •Påverkar förmåga att utföra aktiviteter. •Arbetsterapeut kan bidra till förbättrad livskvalitet. •MÅL: Nå ett så aktivt liv så möjligt.

3 KOL kan påverka: •förmågan att klara sin personliga vård •förmågan att klara hushållssysslor •förmågan att klara fritidsaktiviteter •förmågan att klara sitt arbete

4 Hur kan arbetsterapeuten hjälpa en person med KOL? •Information/samtal om hur KOL påverkar aktivitet och vikten av att prioritera •Info om energibesparande arbetsmetoder •Bedömning/träning i personlig vård, boende, arbete och fritid •Utprovning av hjälpmedel •Hembesök och ev. bostadsanpassning •KOL-skola

5 MÅL •Klara sin personliga vård tillfredsställande •Få en tillfredsställande boende-, fritids- och arbetssituation

6 ADL-bedömning •Förflyttning, toalettbesök, på/avklädning, personlig hygien och övrig kroppsvård. •Resor, matlagning, inköp av varor, städning och tvättning. •Syfte: Att hjälpa personen att prioritera bland aktiviteterna och tipsa hur man på bästa sätt kan använda sina resurser.

7 Bedömning av bostaden •Arbetsterapeut ser över hur bostaden ser ut och hur personen fungerar i bostaden t.ex. förflyttningar. •Dusch eller badkar? •Hiss eller trappor? •Trösklar? •Tunga dörrar?

8 Bostadsanpassning •Borttagande av trösklar •Automatisk dörröppnare till entrédörr/hiss •Borttagande av badkar till duschplats •Trapphiss •Stödhandtag på väggen •Ansök hos stadsbyggnadskontoret + intyg från arbetsterapeut

9 Hjälpmedel •Duschpall/badbräda •Arbetsstol •Griptång, strumppådragare •Förhöjningsklossar/dynor, toalettstolförhöjning •Läsbord •Elryggstöd till sängen •Rollator, käpp

10 Spara energin •Fortare trött med KOL •Ju mindre energi per aktivitet  desto fler aktiviteter kan du göra per dag •Utför alltid aktiviteten i lugnt tempo och med pauser •Vad, när, varför, vem, var, hur?

11 Tänk på! •Stress kan påverka andningen •Använd rätt andningsteknik  mer ork till dagliga aktiviteter

12 Energibesparande åtgärder •Va avslappnad •Lägre arbetstempo och ta micropauser •Minimera avstånd •Sitt istället för att stå •Använd effektiva redskap, t.ex. elektriska maskiner •Underlätta höga/låga arbetsmoment t.ex. med griptång

13 Fortsättning... •Sortera bort onödiga rörelser •Undvik tunga lyft •Byt hand ofta •Undvik luft med mycket ånga •Undvik att gå ut i extrema väderlekar

14 Tips vid personlig vård •Sitta ner vid duschning, kamning, rakning, påklädning. •Öppna fönstret vid duschning (undvika ånga) •Halkmatta •Badrock/småhanddukar •Använd griptång/strumppådragare

15 Tips vid bäddning •Undvik om du kan •Höj sängen •Ha sängen fritt i rummet •Använd lakan med resår •Är överkast nödvändigt?

16 Tips vid matlagning •Placera saker du använder ofta nära arbetsbänken. •Sitt ner när du arbetar. •Använd rullbord/rollator då du ska flytta många saker. •Låt disken lufttorka •Använd elektriska redskap •Finns mycket bra hel/halvfabrikat att ta till då orken inte finns.

17 Tips vid städning •Använd så lite rengöringsmedel som möjligt •Låt det ta tid, dela upp över flera dagar •Bra städredskap •Använd griptång istället för att bocka dig •Använd fuktig trasa vid damning •Möbler på hjul •Bra arbetsställning vid dammsugning

18 Tips vid tvätt och strykning •Undvik att bära tvätten •Sittmöjlighet i tvättstuga •Sitt ner när du sorterar, viker och stryker tvätt •Golvtorkställning •”Dramaten” vid klädtvätt

19 Lägg energin på det du vill, inte det du borde! Planera och prioritera!


Ladda ner ppt "Snåla på energin Leg. Arbetsterapeut Karolin Jönsson."

Liknande presentationer


Google-annonser