Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Hur kan mina kollegor upptäcka den potential som sociala medier har för biblioteket? Hur kan man få den interna miljön att börja använda sociala medier.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Hur kan mina kollegor upptäcka den potential som sociala medier har för biblioteket? Hur kan man få den interna miljön att börja använda sociala medier."— Presentationens avskrift:

1

2 Hur kan mina kollegor upptäcka den potential som sociala medier har för biblioteket? Hur kan man få den interna miljön att börja använda sociala medier.

3

4 Varför vill vi använda sociala medier? Är det viktigt och i så fall varför är det viktigt att biblioteket är aktiva på sociala medier? Vad ska vi göra där, vem vänder vi oss till?

5 Internt

6 Externt Relevans i en digital samtid i ett kunskapssamhälle att finnas på fler arenor, öka servicegraden och använda alla kommunikationskanaler som finns. •91% söker information på nätet •30 miljoner sökningar i Sverige dagligen •Andra människors påverkan på mina val, låntagare inspirerar varandra

7 Hur blir kommunikationen i sociala medier en naturlig del av arbetet? Hur får vi struktur på arbetet med sociala medier?

8 Prova

9 Utbilda

10 Bli trygga

11 Strategi •Varför •Era styrkor: ert uppdrag, folkbildandet, relevansen, er vilja att nå fler, de mötesplatser ni skapar •Era svagheter: intern kultur, intern kompetens, förståelse för relevansen av digital kommunikation •Mål

12 Hur skapa engagemang internt för sociala medier? Processer och roller tydliga Steg 1 – utveckla en närvaro Steg 2 – sätta igång Steg 3 – lära, utveckla Definiera roller, användandet för alla, vem gör vad?

13 Strategidelar •Målgrupper •Lyssna, prata, engagera, stöd, sprid och omfamna andras idéer internt. •Hur engagera där intresset är lågt? (externt, internt) •Kanalval •Planering •Innehållstrategier •Svarshantering •Mätning (fans, followers, delningar, kommentarer) •Landa i en policy – ett stöddokument

14 Hur hitta samsyn i bemötandet, digitalt och fysiskt? Samspelet En del av allas arbetsvardag

15

16

17 Inte antingen eller. Utan både och. Hur får jag låntagaren med på båten...

18 Vad blir er roll här? Delta Svara Informera

19 LederKompetensBidrarGillarFöljerObserverar Intresserad och medveten Uppmärksammad, nyfiken Rekommenderar och stödjer Ger tid, engagemang, pengar Ger kompetens, uttrycker ägandeskap för frågorna Skapar möjligheter

20 Steg 1 Att observera och bli intresserad och medveten Syfte: Bygga varumärket Öka kännedomen och påminna om att ni finns Vilken kommunikation? Möter er via reklam, tidningsartiklar, bloggar, sociala nätverk eller att någon nämner er eller era tjänster i förbifarten. Resultat: Leder i bästa fall till ett sporadiskt besök på hemsidan eller hos er

21 Steg 2 Att följa mer intresserat och nyfiket efter att ha blivit uppmärksammad. Syfte: Fånga upp de som klivit upp ett steg i engagemang. Fortsätt inspirera och fördjupa relationen. Vilken kommunikation? Göra det enkelt att prenumerera på ett nyhetsbrev, RSS-flöden från bloggar eller bibliotekets kalendarium/nyheter etc, följa på Facebook, YouTube etc Resultat: Prenumeration på nyhetsbrev, följa er på fler plattformar.

22 Steg 3 Att ”gilla” så pass så att man rekommenderar, stödjer och tipsar det ni gör. Syfte: Att låta de som är mer aktiva, stödjande eller fungerar som ambassadörer att kunna ta nästa steg. Vilken kommunikation? Gör det enkelt att göra mer. Rak, enkel kommunikation som gör det superenkelt. Mikrobetalningar, köp online, beställningar, bokningar, berätta vidare, ladda ner appar, lägga in bloggbadges, skicka vidare nyhetsbrev. Resultat: Få de intresserade att göra mer utan att det är krångligt eller tar tid.

23 Steg 4 Här vill man bidra, man ger tid, engagemang och pengar. Köper saker eller besöker er. Syfte: Ska engagera och involvera. Kittla och inspirera att ta det där klivet att utnyttja era tjänster. Vilken kommunikation? Involvera dem, bjud in dem på sätt de är vana vid, för vissa verksamheter tom ringa. Kommunikationen ska gestalta vad man kan göra. Tydliga mål och fånga upp långsiktigheten som syns här i engagemang, besök etc. Resultat: I ert fall. Ett besök hos er eller som val vid arbetssökning.

24 Steg 5 Här ger man av sin kompetens och känner ett starkt ägandeskap för organisationens frågor. Här kan man vara anställd men inte enbart. Jmfr fotbollslaget en är tränare men många föräldrar bidrar. De ser organisationen som ett sätt att kanalisera sin passion och vilja att förändra. Syfte: Ska engagera och involvera precis som i steg 4. Stilla informationstörsten! Vilken kommunikation? Ska signalera medskapande och vara inbjudande. Här vill man vara delaktiga. Sprida bibliotekens verksamhet och tjänster. Nyckelordet är medägande! Resultat: Bidra till organisationens verksamhet som anställd, frivillig eller som politiker eller i ert fall som besökare. Fler som säger ”vi” om verksamheten. Biblioteket som mötesplats.

25 Steg 6 Här finns ledarskapet för organisationen. Kommunikationsinitiativet tas själv eftersom man har en vision av vad man vill åstadkomma. Syfte: Hålla engagemanget vid liv. Säkerställ att styrelsemedlemmar och liknande är informerade. Vilken kommunikation? Ge senaste fakta för att de ska kunna agera. Resultat: Engagerar fler, dagligdags kommer de att arbeta med att engagera andra och berätta om er verksamhet.

26 Inga sociala medier Sociala länkar ”följ oss” Social aggregering Social distribution Social kontext Sömlös integration Brit Stakston fritt från Altimeter Group 2011

27 En påminnelse om några viktiga utgångspunkter

28 ÄGD MEDIAKÖPT MEDIA FÖRTJÄNAD MEDIA Medielandskapet

29 De digitala fotavtrycken

30 Socialt sök

31 Distribuerad närvaro

32 Holistisk syn

33 Bloggar •Diamanten i de sociala medierna •Databas ej dagbok •Långsiktig närvaro på relevanta sökfraser •Enstaka inlägg kan för lång tid dominera sökresultat och ta stor plats bland de organiska sökresultaten •De som syns vill ofta synas på just de sökfraserna – de har använt sin kunskap om algoritmen och sökmotorsynlighet •En verksamhet kan ha många bloggar

34

35

36

37

38 Åtta av tio svenskar tror att det som händer och skrivs på Twitter har stor påverkan på samhällsdebatt och opinionsbildning. Samtidigt säger nio av tio att de är oinsatta i och ointresserade av Twitter konton aktiva Källor: SIFO-undersökning om Twitter som gjorts på uppdrag av MedieAkademin i samarbete med pr-byrån Welcom. Twittercensus, Intellecta Twitter

39 Tips på hur man får fler att läsa vad vi skriver på Facebook/Twitter och tips på vad man kan skriva, hur kan man öka interaktiviteten? Vanliga fallgropar. Hur man får användarna delaktiga? Att t ex Facebooksidan inte blir ett skyltfönster. Tips på hur vi kan locka våra vänner på FB att kommentera, delta, tipsa osv. Hur skapar vi bäst delaktighet? Hur når man nya målgrupper?

40

41 Omslagsfoto Profilbild Apparna ligger här Vänners interaktion Statusfält Märkning av inlägg (pin) Ingen text om att gilla sidan, rabatter, URL till hemsida. Undvik text i vänstra hörnet. En bild som bäst gestaltar det företaget är/gör/vill. 851 x 315 pixlar Logo för företaget, det som syns överallt på FB sedan (180x 180 och som avatar förminskas den till 16 0x 160 pixlar Här ligger appar, foton, evenemang. 111 x 74 pixlar Vid besök på en företagssida syns vänners interaktion med det företaget här Man kan märka inlägg och få dem att synas i 7 dagar. 404 x 404 pixlar är storleken på inläggsbilderna på en spalt. Helbreddsbilderna är 843 x 403 pixlar. När inlägg skrivs bestäms var i timelinen det ska placeras, eller hur det ska markeras, märkas eller stjärnmarkeras etc

42

43 Storytelling

44

45

46

47

48 Från gilla till relation är det möjligt? Ett första steg i en relation Från mer ytlig handling till interaktion Vad krävs för er verksamhet?

49 ”Ambassadörer”/fokusgrupper?

50

51

52 Twittertab

53 Recept •Prata, fråga, involvera •Be låntagare berätta, återkoppla, hänvisa till fortsatt ”chat” möte på Facebook •Rekrytering, t.ex •Undersökningar (FB-polls) •”Veckans-postning” t.ex. mest lånade bok, samband snackisar boklån •Addera gärna ”känsla” i statusraderna, visa passion, stolthet, mänsklighet. •Informera all anställda/engagerade om deras egen roll dvs vad varje ”like” betyder •Informera andra internt så det skapas en större förståelse internt om vad Facebook betyder för att nå ut •Summa summarum: mer innehåll leder till fler likes leder till fler gillare….så skriva mer och bjuda in till konversation! Ger resultat!

54 Ton och tilltal •Bör man kommunicera på olika sätt beroende på om man "gör reklam" eller om man vill skapa social kontakt med sina besökare/brukare/supportrar? •Tydliga och formella texter vs roligare formulering - beroende på gruppen kan text formuleringen var avgörande. Vilken stil rekommenderas? Vad visar tidigare erfarenheter •Riktlinjer för hur man går till väga när man använder en FB-sida med yngre personer. •Vad vi får/inte får skriva. Vad vi bör/inte bör skriva. Och vilka stil vi bör använda när vi skriver.

55

56 Facebook med slips

57

58

59 Kuraterade flöden Samla tweets inom ert verksamhetsområde och bjud därmed era följare på den ”tidning” som biblioteket skapar dagligen av sitt kuraterade flöde Ett exempel: Skollyftet

60 Framtiden & trender

61 #folkbildning

62 Vardag

63

64 Fånga upp varsin pusselbit Det HÄR vill jag vi ska göra först av allt nu! Vad är bibliotekens roll i den kunskap som krävs om digitaliseringen?

65 Tack! Brit

66 Kommunikation – Marknadsföring ”Att nå ut” – skapa delaktighet och ”intresse” Arbetsätt – Verksamhet ”hur får vi in arbetet med sociala medier i verksamheten?” Internt engagemang och kommunikation – Skapa samsyn (på arbetsplatsen) Inspiration –”Hur gör/jobbar andra bibliotek?” Utveckla arbetet – Komma vidare… Riktlinjer – Tonlägen/”skrivregler” (vad får vi skriva och inte?) Trender – Framtidsspaningar (Vad händer inom sociala medier?)


Ladda ner ppt "Hur kan mina kollegor upptäcka den potential som sociala medier har för biblioteket? Hur kan man få den interna miljön att börja använda sociala medier."

Liknande presentationer


Google-annonser