Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Presentera en flodkultur! Historia, kultur, teknik/ vetenskap, religion, myter, dåtid och nutid.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Presentera en flodkultur! Historia, kultur, teknik/ vetenskap, religion, myter, dåtid och nutid."— Presentationens avskrift:

1 Presentera en flodkultur! Historia, kultur, teknik/ vetenskap, religion, myter, dåtid och nutid.

2 Uppgiften • Skapa en photostory där ni presenterar information om er flodkultur (se nedan) • Källor ska alltid anges. • Start:V.9, lektion 3

3 Bedömning • Bedömning sker genom kamratbedömning via elektronisk enkät. • Ditt arbete kommer att bedömmas så här.

4 Källor:Källorna saknas helt eller delvis, eller är inte korrekta. Dina källor är korrekt skrivna och finns med i gruppens källförteckning vid deadline. Du använder olika källor. Presentation:Du plagierar och läser upp det som andra skrivit och presenterar andras bilder. Du har inte brytt dig om att kolla om materialet får användas av dig vid publicering. Du återger fakta med egna ord. Du använder andras bilder med deras tillstånd. Presentationen är tydlig, saklig och hänger ihop på bra sätt med gruppens övriga material. Din presentation är mycket genomarbetad och visar på djupa kunskaper. FaktaDu använder inte historiska begrepp i redovisningen. Du använder historiska begrepp på ett i huvudsak fungerande sätt. Du använder historiska begrepp på ett relativt väl fungerande sätt. använda historiska begrepp på ett väl fungerande sätt Din presentation fokuserar mer på roliga effekter än på fakta. Du har grundläggande kunskaper om historiska förhållanden, skeenden och gestalter under olika tidsperioder. Eleven har goda kunskaper om historiska förhållanden, skeenden och gestalter under olika tidsperioder. Eleven har mycket goda kunskaper om historiska förhållanden, skeenden och gestalter under olika tidsperioder.

5 Genomförande Vecka91112 Lektion 1Faktasök, göra källförteckning Skapa photostory Lektion 2Deadline 1. Skapa photostory Deadline 2. Lägga ut på skolans hemsida Lektion 3Intro / faktasökSkapa photostoryRedovisning med kamratbedömning Deadline 1: Då skall allt fakta vara insamlat. Källhänvisningarna ska vara skrivna. Inga andra källor får användas efter deadline! Deadline 2: Arbetet läggs ut på skolans hemsida. Redovisning: Fredag v. 12.Arbetena ligger då ute på Hagaskolans hemsida. Var och en ger kamratbedömning enligt schema (delas ut på fredagen.)

6 Gruppindelning 7B Grupp 1Grupp 2Grupp 3Grupp 4Grupp 5Grupp 6Grupp 7 FelixJoakimVilleIsakElinaAndreasNor DavidEliasTomCostasAriamHarryAnja NoahGustav KSimonKalleAnnaLydiaAya Gustav LAntonHugoLucasMaya

7 Gruppindelning 7C Grupp 1Grupp 2Grupp 3Grupp 4Grupp 5 NasiaJuliaIsabelleSandraKristoffer CWTintinSofia VAlbinSofia J LoveSimon ÅSimon SViktorAlice NadjaEdvinDenisRichardSofia J ShaimmaEgil

8 Historia • Sätt in kulturen i en tidslinje • Presentera den geografiskt med en kartbild • Kända personer eller händelser?

9 Kultur • Vad vet vi om deras kultur? • Har de bidragit med något kulturellt?

10 Teknik / vetenskap • Presentera kända upptäkter / uppfinningar som flodkulturen har upptäckt. • Orsak till upptäckten? Resultat av upptäckten? • Bilder!

11 Religion • Monoteistisk eller polyteistisk religion. • Vad vet vi om deras riter och kult? • Bilder!

12 Myter • Beskriv en myt eller berättelse från flodkulturen. • Varför är den viktig? • Bilder!

13 Dåtid och nutid • Hur har flodkulturen påverkat oss? • Bilder!

14 Quiz med frågor på slutet (+ de rätta svaren förstås..)


Ladda ner ppt "Presentera en flodkultur! Historia, kultur, teknik/ vetenskap, religion, myter, dåtid och nutid."

Liknande presentationer


Google-annonser