Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Bilders värde Pk, 2010-06-21. Bilden tre delar Fotograf som tar en bild Betraktaren som ser en bild Verklighet som avbildas.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Bilders värde Pk, 2010-06-21. Bilden tre delar Fotograf som tar en bild Betraktaren som ser en bild Verklighet som avbildas."— Presentationens avskrift:

1 Bilders värde Pk,

2 Bilden tre delar Fotograf som tar en bild Betraktaren som ser en bild Verklighet som avbildas

3 Bilden tre delar Form- värde Budskaps- värde Innehålls- värde

4 Innehållsvärde • Bildens innehåll gör värdet • Unik händelse som är på bilden • Unik eller sällsynt objekt på bilden • Viktig ur ett privat perspektiv

5 Formvärdet • Bildens form ger värdet • Komposition • Ljussättning • Tekniskt perfekt på annat sätt • Fotografens eller redigerarens kunnande och arbete ger värdet

6 Budskapsvärdet • Upplevelsen hos betraktaren ger värdet • Att göra bilder för att förmedla en känsla • Känslor: glädje, sorg, trötthet etc. • Hur tydligt är budskapet, trovärdigt eller dubbeltydigt?

7 Innehållsvärdet 1 (4) • Du måste kunna se motivet. • Du måste var på rätt plats. • …vid rätt tid

8 Innehållsvärde 2(4) Verklighet, motiv Fotografisk Bild

9 Innehållsvärde 3(4) Tänk som en jägare! • Bestäm vad som har ett värde – sök det! • Lägg ned tid på att hitta unika motiv. • Här och nu. Var på rätt plats vid rätt tid. • Skjut! En unik bild har ett värde. • Det unika är det ovanliga, det som är svårt att fånga! • Nyhets-, natur-, kändisfotograf etc.

10 Innehållsvärde 4(4) Tänk som en berättare! • Om en betraktare får veta mer får bilden ett värde. • Lägg ned tid på att fördjupa din kunskap. • Här och nu. Var på rätt plats vid rätt tid. • Skjut! En unik bild har ett värde. • Det gäller att hitta det unika i vardagen! • Dokumentär-, reportage-, nyhetsfotograf etc.

11 Formvärde 1(8) • Formen ger bilden dess värde • Fotografen tillför detta • Bildspråk • Modus operandi • Mirrors and Windows (1978 – Szarkowski)

12 Formvärde 2(8) Utgångspunkt motivet • Mirrors (and Windows) • Fotografen förmedlar motivets känsla och språk • Motivet talar • Fotografen är tyst • Klassiska regler, behandling och stil

13 Formvärde 3(8) Utgångspunkt fotografen • Mirrors (and Windows) • Fotografen speglar I bilden sin känsla och språk • Motivet är tyst • Fotografens bildspråk är talande • Okonventionella regler, behandling eller stil

14 Formvärde 4(8) Bildens form Laddat motiv & Laddad form Laddat motiv & Neutral form Neutralt motiv & Laddad form Neutralt motiv & Neutral form

15 Formvärde 5(8) Komposition • Alltid närvarande • Trender • Tredjedelsregel – gyllene snittet • Linjer • Harmoni • Färger

16 Formvärde 6(8) Bildbehandling • Beskäring • Exponering • Korrigering av fel • Förstärkning – nedtoning • Klona bort detaljer • Lägga till detaljer • Montage • Andra tekniker / trix för att påverka bilden

17 Formvärde 7(8) Fotografisk teknik • Dagens teknik styr dagens bilder • Robert Capa – Ernest Hemingway

18 Formvärde 8(8) Ditt bildspråk… • Hur är ditt bildspråk? • Är du en mirror eller window? • Laddar du med form? • Bildbehandlar du mycket eller lite?

19 Budskapsvärde 1(5) • Budskapet ger bilden dess värde • Dualitet Öppen <> Sluten • Se tex. Kamera och Bilds läsarbilder • Bild är kommunikation • Kommunikation innehåller budskap • Kommunikation – man har något att säga • Tolka en bild – Vad vill bilden säga?

20 Budskapsvärde 2(5) Två typer av bilder • Öppna bilder – öppna för flera tolkningar • Slutna bilder – kommunicerar ett budskap som inte kan misstolkas

21 Budskapsvärde 3(5) Öppna bilder • Öppna bilder – öppna för flera tolkningar • Motsägelsefullt budskap • Väcker frågor • Delar med olika budskap • Inte nödvändigtvis iögonfallande • Tar tid att smälta • Längre livslängd • “Pusslet” måste gå att lägga – bilden får inte upplevas som att den kommit till av en slump!

22 Budskapsvärde 4(5) Slutna bilder • Slutna bilder – kommunicerar ett budskap som inte kan misstolkas • Ett budskap • Ger svar • Saknar detaljer med olika budskap • Blickfång • Lättsmält • Kort livslängd • Får inte vara för övertydlig

23 Budskapsvärde 5(5) Betraktarens upplevelse • Ny dualitet: Studium – Punctum • Studium – Du ser bilden, kan njuta ett tag, men påverkas inte direkt. Lockar inte till att återkomma. • Punctum – Man drabbas. Det är något i bilden som berör. Man vill återkomma och se bilden igen. (Roland Barthes, ur bokden det ljusa rummet)

24 Vad är då en riktigt bra bild? Samverkan och förstärkning av delarna: Innehåll Form Budskap

25 Olika arbetssätt hos en fotograf Det kan grovt sett finnas tre sätt. • Dokumenterar, innehållet är viktigast • Hantverkar – jobbar med form och teknik • Berättar – budskapet är viktigast

26 Träna på att reflektera över bilder • Vad säger bilden. Budskap? • Förmedlad känsla? • Öppen eller sluten? • Trovärdig? • Var uppstod budskapet? • Hur är det kopplat till dig? • Viktfördelning, innehåll – form - budskap

27 Träna på att reflektera över bilder Gå till praktisk handling! • Se ditt eget fotograferande • Kritik till andras • Det är utvecklande att sätta ord och höra synpunkter • Jesus: Man ser lätt bjälken I en broders öga…

28 Målet: Att göra egna bilder Problem: “Bilden förmedlar inte det som du ville!” Lösning: “Lär dig vad som förstärker budskapet samt metoder och teknik.”

29 Egna bilder, Byggstenar • Blickfång • Blickar, kroppspråk, mimik • Linjer • Former • Färger • Rörelseriktining • Komposition, utsnitt

30 Göra bilder • Vad är din vision? • Vad berör dig? • Personlighetsklyvningens dualitet: Konstnärens jobb – teknikerns jobb • Finns det bra eller dåligt ljus…

31 Göra bilder Fota människor Arbetsmetoder 1.Arrangörens sätt – man styr och ställer 2.Observartörens sätt - en fluga på väggen 3.Interagerarens sätt – man är med… Hur är ditt sätt? Vad är din vision här?

32 Göra bilder • Lyft fram motivet – skärpedjup, komposition, ljuset, bildbehandling, Less is more! Robert Capa: “Om bilden inte är tillräckligt bra är du inte tillräckligt nära.” Henri Cartier Bresson: “det avgörande ögonblicket” Joe McNally: “Se till att du hamnar framför de intressantaste sakerna.”

33 Göra bilder • Vem är du som fotograf? • Jägaren – innehållet i fokus • Berättaren – innehållet i fokus igen • Hantverkaren – formen styr, window! • Poeten – formen I fokus, mirror! • Igen: Visionen, var är den? • Har du tydliga mål?

34 Litteraturtips • Göran Segeholm: Konsten att ta vinnande bilder • David duChemin: Berätta i bild – så tar du bilder som berör • Scott Kelby: Tre böcker om fotografererande plus många om redigering. • Joe McNally: The Moment it Clicks

35 Sista bilden • Utrustningen? Är den med? Minneskort/film? • Försök att förändra dig själv! • Ta emot råd och tips! • Kasta dig ut på webben och jobba jobba…


Ladda ner ppt "Bilders värde Pk, 2010-06-21. Bilden tre delar Fotograf som tar en bild Betraktaren som ser en bild Verklighet som avbildas."

Liknande presentationer


Google-annonser