Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Eventbarometern 2010 Infopaq/Sponsrings & Eventföreningen 16 september 2009 – 15 september 2010 Henrik Zettergren www.infopaq.se/no/dk/fi.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Eventbarometern 2010 Infopaq/Sponsrings & Eventföreningen 16 september 2009 – 15 september 2010 Henrik Zettergren www.infopaq.se/no/dk/fi."— Presentationens avskrift:

1 Eventbarometern 2010 Infopaq/Sponsrings & Eventföreningen 16 september 2009 – 15 september 2010 Henrik Zettergren www.infopaq.se/no/dk/fi

2 Eventbarometern Infopaq/Sponsrings & Eventföreningen Eventbarometern 2010 2 Eventbarometern är en topplista över vilka evenemang som fått mest utrymme på mediernas nyhetssajter. Det är nu sjätte året i rad, som Infopaq och Sponsrings & Eventföreningen tillsammans listar de svenska eventen. Årets barometer visar på rekordgenomslag för de för nästan alla evenemang. Framför allt är det de största musikevenemangen som ökat sin publicitet mest. Även stadsfestivalerna har gått starkt framåt. Analysen är baserad på en sökning i Infopaqs Medieagent som är ett omfattande länkarkiv med information som publiceras på svenska nyhetssajter. Bloggar, eterinslag, nyhetsbrev (som inte publiceras på nyhetssajter) eller digitaliserade tidningsartiklar räknas inte in. Den undersökta perioden är 16 september 2009 till och med 15 september 2010.

3 Sommaridrottsevenemang Infopaq/Sponsrings & Eventföreningen Eventbarometern 2010 3 Det är inte längre idrottsevenemangen som får det största genomslaget. Publicitetsgapet mellan idrottsevenemangen och musikevenemangen är utsuddat. Bland sommaridrottsevenemangen finns dock betydligt fler som får stort medialt utrymme. Elitloppet har under flera år haft ett kraftigt uppsving och ökningen bara fortsätter. Nästan hela ökningen ligger i anslutning till själva loppet, framför allt dagarna före och efter. Publiciteten under de tre tävlingsdagarna svarar dock för mindre än 10 procent av hela årets medienärvaro. Scandinavian Masters och Göteborgsvarvet är de två sommarevent som ökat sitt genomslag mest. För golfturneringen är det andra året i rad som tar ett kraftigt hopp. Ett av de senaste årens mest omskrivna idrottsevenemang, DN- galan, backade rejält förra året och fortsätter att tappa även i år. Orsaken här är att förhandsskriverierna varit ytterst blygsamma och att uppmärksamheten inte kommer förrän två veckor innan, då flera världsstjärnor presenteras. Intresset dagarna före är dock mycket högt. antal artiklar i årförra året 1 Elitloppet2422 1968 2 Skistar Swedish Open1414 1472 3 Finnkampen1367 1145 4 Nordea Scandinavian Masters1347 961 5 O-Ringen929 917 6 DN-Galan906 1002 7 Gothia Cup834 974 8 Göteborgsvarvet808 557

4 Vinteridrottsevenemang Infopaq/Sponsrings & Eventföreningen Eventbarometern 2010 4 Den inbördes ordningen på listan över vinteridrottsevenemang är den samma som förra året, men förändringarna för de enskilda tävlingarna är stora Vasaloppet står i en klass för sig. Det är inte bara det idrottsevenemang som får mest uppmärksamhet av alla. Det är samtidigt det idrottsevent som visar upp den största ökningen. Till skillnad mot förra året är Vasaloppets publicitet mer utspridd under året. Förra året fanns det ett mycket tydligare fokus på själva tävlingen. I år finns två tredjedelar av publiciteten före och efter Vasaloppsveckan. Samtliga inomhusevenemang tappar publicitet. Mest backar Stockholm Open, som inte lyckades locka till sig tennisvärldens största namn förra året. Även LG Hockey Games och Stockholm Horse Show tappar publicitet. För hockeyturneringen är det det andra publicitetsraset i rad. antal artiklar i årförra året 1 Vasaloppet 25672044 2 If Stockholm Open 10861508 3 LG Hockey Games 493639 4 Stockholm Horse Show 406631 5 Lidingöloppet 405386 6 Göteborg Horse Show 310360

5 Musikevenemang Infopaq/Sponsrings & Eventföreningen Eventbarometern 2010 5 De mest uppmärksammade musikevenemangen från förra året fortsätter att öka sitt mediala genomslag. Peace & Love ökar återigen sin mediala närvaro rejält och är nu det mest omskrivna evenemanget. Det är också det evenemang som ökat sitt genomslag mest av alla eventen, räknat i antal artiklar. I år har Peace & Love fått 662 fler träffar på nyhetsmedierna jämfört med förra året. Även Hultsfredsfestivalen fortsätter att öka, trots att festivalen gick i konkurs och ställdes in. Trots en mycket omfattande förhandspublicitet är det de ekonomiska problemen som fått mest uppmärksamhet. Way Out West och Arvikafestivalen fortsätter också att öka. De ovanliga pr-insatserna och det dåliga ekonomiska resultatet för Arvikafestivalen har påverkat genomslaget, men förhandsartiklarna är främsta orsaken till ökningen. Det enda musikevenemang som backar är Stockholm Jazzfestival. Konkurrensen om det mediala utrymmet har varit för starkt under det kungliga bröllopet. antal artiklar i årförra året 1 Peace & Love2938 1663 2 Hultsfredsfestivalen2052 1932 3 Way out West1756 1574 4 Arvikafestivalen1518 1210 5 Sweden Rock Festival870 668 6 Stockholm Jazzfestival403 478

6 Stadsevenemang Infopaq/Sponsrings & Eventföreningen Eventbarometern 2010 6 Samtliga av de mest uppmärksammade stads- och kulturfestivalerna ökar sin mediala närvaro. Mest ökar Storsjöyran, med nästan 300 artiklar, mestadels tack vare en mycket omfattande förhandspublicitet i de lokala webbmedierna. Även Piteå dansar och ler, Göteborgs kulturkalas och Gatufesten i Sundsvall ligger får betydligt större uppmärksamhet. Även här spelar den lokala förhandspubliciteten stor roll. antal artiklar i årförra året 1 Malmöfestivalen 874720 2 Storsjöyran 852568 3 Piteå dansar och ler 418301 4 Göteborgs kulturkalas 360265 5 Gatufesten i Sundsvall 359277 6 Stockholms kulturfestival 244200

7 Övriga evenemang Infopaq/Sponsrings & Eventföreningen Eventbarometern 2010 7 Även de övriga evenemangen som filmfestivalerna i Stockholm och Göteborg och Stockholm Pride får ett mycket större genomslag i år jämfört med förra året. En avgörande skillnad mellan de båda filmfestivalerna är att Göteborg når ut mycket bättre under själva festivaltiden medan Stockholm syns bättre under den övriga tiden. antal artiklar i årförra året 1 Göteborg Filmfestival1361 1056 2 Stockholm Filmfestival1207 992 3 Stockholm Pride1195 882

8 Sommaridrottsevenemang Henrik Zettergren, projektledare/analytiker henrik.zettergren@infopaq.se 08-562 376 94 Infopaq/Sponsrings & Eventföreningen Eventbarometern 2010 Analysen är baserad på en sökning i Infopaqs Medieagent som är ett omfattande länkarkiv med information som publiceras på svenska nyhetssajter. Bloggar, nyhetsbrev (som inte publiceras på nyhetssajter) och digitalierade tidningsartiklar räknas inte in. Den undersökta perioden är 16 september 2009 till och med 15 september 2010. 8 kontakter på Infopaq Om metoden Infopaq är en global aktör med europeisk bas som är experter på media, publicitet, analys och rådgivning. Vi hjälper våra kunder att förbättra framtida kommunikationsinsatser och därmed nå sina affärsmål genom mediebevakning, undersökningar, nyhetsvärdering, analys och rådgivning. Vi har ca 6500 kunder och är fler än 500 medarbetare i Danmark, Estland, Finland, Norge, Sverige och Tyskland. Om Infopaq


Ladda ner ppt "Eventbarometern 2010 Infopaq/Sponsrings & Eventföreningen 16 september 2009 – 15 september 2010 Henrik Zettergren www.infopaq.se/no/dk/fi."

Liknande presentationer


Google-annonser