Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

1 bankID tar självbetjäningstjänster till nästa nivå Sandra Brolin Department Manager Self Service Business Operations.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "1 bankID tar självbetjäningstjänster till nästa nivå Sandra Brolin Department Manager Self Service Business Operations."— Presentationens avskrift:

1 1 bankID tar självbetjäningstjänster till nästa nivå Sandra Brolin Department Manager Self Service Business Operations

2 EnterCard – vilka är vi? Varför valde EnterCard att använda BankID Vilket värde skapar BankID för EnterCard och kunden En lösning för samtliga EnterCards produkter Demo Agenda Till vilka tjänster använder EnterCard BankID

3 © EnterCard, January 2010 For internal use only Annika Vangstad 3 EnterCard – vilka är vi?

4 2005 ingick Barclays Bank och Swedbank ett Joint Venture - avtal och startade ett nordiskt företag med fokus enbart på kreditkort EnterCard skapades med ägarnas globala expertis tillsammans med lokal erfarenhet från den nordiska marknaden Detta har resulterat i en unik affärsmodell som gjort EnterCard till den snabbast växande aktören på den nordiska kreditkorts- marknaden Stockholm Oslo Copenhagen Helsinki ●1,5 miljoner kunder ●Mer än 12 etablerade partnerprogram ●Ger ut både Visa, MasterCard och American Express ●EnterCard finns i Sverige, Norge, Danmark och etablerar sig just nu i Finland ●300 anställda EnterCard idag Trondheim 4 EnterCard

5 EnterCard har flera nordiska partnerprogram Våra partnerprogram + Savings Banks

6 EnterCard’s egna kortprogram 6 re:member •Lanserades 2006 •Riktar sig direkt till slutkund • kunder i Sverige • kunder i Norge •Aktiva på internet

7 © EnterCard, 09 November Varför valde EnterCard att använda BankID

8 BankID är en juridiskt accepterad lösning med stor spridning hos kunder oavsett banktillhörighet EnterCardJuridiken Varför valde EnterCard att använda BankID •B2B företag •Har inga egna kontor •Har kunder oavsett bank •Banksekretessen •"Enskildas förhållanden till bank får inte obehörigen röjas" •AML – Penningtvättsdirektivet •Krav på kundkännedom EnterCard måste förlita sig på tredje part för identifiering av kund

9 © EnterCard, 13 November En lösning för EnterCards alla produkter

10 En lösning för samtliga EnterCards produkter EnterCard finns i de nordiska länderna och är organiserade med: •Lokala marknadsenheter •Gemensamma stödfunktioner såsom IT och kundtjänst Målet har varit en gemensam teknisk plattform som möjliggör unik anpassning till de lokala marknaderna och enskilda partners önskemål.

11 EnterCards lösning Vår samarbetspartner för att hantera BankID identifiering och signering är Signicat som supporterar hela den nordiska marknaden. Motsvarigheten till BankID finns i alla nordiska länder: Norsk BankIDNorge Svensk BankID Sverige Nordea e-legitimationSverige Telia e-legitimationSverige NemIDDanmark NetIDDanmark TUPASFinland Utvecklingen av webtjänsterna och integrationen till BankID-lösningen är gjord i samarbete med Kantega. Kantega har automatiserat ansökningsprocessen och utfört integrationen mot våra kreditbeviljnings- och kortsystem.

12 © EnterCard, 13 November Till vilka tjänster använder EnterCard BankID

13 BankID’s användningsområden 13 BankID är en e-legitimation som gör det möjligt för företag, banker, organisationer och myndigheter att både identifiera och ingå avtal med privatpersoner på Internet. BankID kan alltså användas till: •Identifiering •Signering EnterCard använder båda delarna, var för sig och tillsammans

14 E-Identifiering 14 Sedan 2006 har EnterCard använt BankID som inloggningsmetod till internetbanken för existerande kunder. På internetbanken kan kunden: •Se sina kreditkortsdetaljer med transaktionsöversikt och aktuellt saldo •Fakturauppgifter och betalningsinformation •Ansöka om kredithöjning •Genomföra betalningar och överföringar •Se information om sin bonus •Ändra adressuppgifter och lägga till tilläggstjänster på kortet •Kommunicera med kundtjänst via säker

15 E-Signering 15 Under 2010 har EnterCard lanserat möjligheten för nya kunder att signera kreditkortsavtalet elektroniskt. Oavsett kanal kan nya kunder e-signera: •Kreditkortsansökningar via internet •Beviljade kunder får möjlighet att direkt e-signera sin ansökan •Kreditkortsansökningar via brev •Beviljade kunder får möjlighet att se sin ansökan på webben och skriva under den elektroniskt

16 Ansöker på web E-sign Kort i brevlåda Kund handlar PIN i brevlåda Ansöker på web E-sign Kort till postkontor Kund handlar Hämta kort med ID PIN i brevlåda Ansöker via brev SMS- notifiering E-sign Kund handlar Kort i brevlåda PIN i brevlåda Ansöker via brev SMS- notifiering E-sign PIN i brevlåda Kort till postkontor Hämta kort med ID Kund handlar Kreditkortsansökningar via brev Kreditkortsansökningar via internet E-Signering

17 Identifiering + Signering  Nästa nivå Att använda kombinationen av identifiering och signering ökar möjligheterna för självbetjäning och maximerar kundupplevelsen •Ansökan om kreditkort sker på internet •Avtalet signeras elektroniskt •Signaturen används som identifiering •Kunden får direkt erbjudande om att välja sin PIN-kod •Kunden får kortet direkt hem i postlådan

18 © EnterCard, 13 November Vilket värde skapar BankID för EnterCard och kunden

19 Kundens värde 19 Genom att erbjuda möjligheten att använda BankID tror EnterCard att kundupplevelsen blir bättre och chansen att kunden stannar kvar ökar. •Kund har tillgång till sin kontoinformation dygnet runt •Snabbare och mer flexibel hjälp från kundtjänst •Möjlighet att välja PIN-kod till sitt kort •Kortare tid från ansökan till dess kunden har kortet i hand

20 Ansöker på web E-sign Val av PIN Kund handlar Kort i brevlåda Ansöker på web E-sign Kort till postkontor Kund handlar Hämta kort med ID PIN i brevlåda Kunden har kortet i handen inom 4 dagar 4 dagar 1-2 veckor

21 EnterCards värde Genom att använda BankID som identifierings och signeringsmetod för kunderna får EnterCard minskade kostnader och ökade möjligheter till merförsäljning. •Reducerat antal samtal till kundtjänst •E-arkiv – effektivare arbetsprocesser •Ökad merförsäljning av tilläggstjänster •Kostnadsbesparingar PUM/REK

22 Lite statistik InternetansökningarIdentifieringskostnad

23 © EnterCard, 13 November Demo

24 Søknadsprosess •Med elektronisk signering •Kun dersom søknaden blir direkte godkjent i kredittscoring

25

26

27

28

29

30

31

32

33

34

35

36 Kom tilbake for signering •Hvis søknad ikke ble signert på søknadstidspunktet vil kunden mottta en e-post, SMS eller brev med adresse til: –Signering av kredittkortsøknad –mulighet for selvvalgt PIN på sitt nye kort

37

38

39

40

41

42

43 Spørsmål © EnterCard, 13 November


Ladda ner ppt "1 bankID tar självbetjäningstjänster till nästa nivå Sandra Brolin Department Manager Self Service Business Operations."

Liknande presentationer


Google-annonser