Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

BILDERBÖCKER PÅ GYMNASIET? JA – AV MÅNGA SKÄL! Katarina Lycken Rüter, förstelärare i svenska på Östra Real.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "BILDERBÖCKER PÅ GYMNASIET? JA – AV MÅNGA SKÄL! Katarina Lycken Rüter, förstelärare i svenska på Östra Real."— Presentationens avskrift:

1 BILDERBÖCKER PÅ GYMNASIET? JA – AV MÅNGA SKÄL! Katarina Lycken Rüter, förstelärare i svenska på Östra Real

2 Gy11: Ämnesbeskrivningen Svenska ”…förmåga att använda skönlitteratur och andra typer av texter samt film och andra medier som källa till självinsikt och förståelse av andra människors erfarenheter, livsvillkor, tankar och föreställningsvärldar. Den ska utmana eleverna till nya tankesätt och öppna för nya perspektiv.”

3 Gy11: Centralt innehåll Svenska 1 ”Skönlitteratur, författad av såväl kvinnor som män, från olika tider och kulturer. Centrala motiv, berättarteknik och vanliga stildrag i fiktivt berättande, till exempel i skönlitteratur och teater samt i film och andra medier.”

4 Bilderböcker kan • gestalta komplexa ämnen i ett överskådligt format (vilket ger alla i klassrummet möjlighet att 1) dela en ”hel” läsupplevelse 2) bidra i tolkningsarbetet 3) få sina egna tolkningar/sin förståelse utmanad) Bilderböcker är • intrikat komponerade med samspel ord/bild, text/undertext (vilket ger alla i klassrummet möjlighet att arbeta med analys av berättartekniska verkningsmedel)

5 2 skolor 2 lärare 2 ämnen 2 läroplaner 1 bok 1 blogg Många läsningar

6 ”Bildberättelser, eller som de också kallas, ordlösa bilderböcker, är däremot mycket komplicerade eftersom de kräver att läsaren verbaliserar berättelsen. Bildberättelser kan visa olika grader av komplexitet, beroende på hur mycket varje bild förmedlar och hur de olika bilderna förhåller sig till varandra.” Maria Nikolajeva, Bilderbokens pusselbitar (2000)

7 Vad ser vi? Vad händer? Hörs ljud? Dofter? Vilken känsla? Vem är det? När är det? Var är det? Egna erfarenheter & förkunskaper

8 Hur gör författaren? Tid Perspektiv Händelseförlopp Referenser Detalj – helhet Litterära begrepp

9

10 Jag tänker på Odysseus och cykloperna Många av djuren ser ut som Pokemonfigurer Statyer: frihetsgudinnan, jätteJesus i Rio Båten ser ut som Titanic, bilderna på människorna ombord som bilder från emigrantfartyg som jag sett i historieböcker Alla människor har ett djur, som i Guldkompassen? Van Goghs Potatisätarna!

11

12 Symboler och undertexter Ordbildning Skrivuppgifter Boksamtal

13

14 Kontakt E-post: E-post: Epost:


Ladda ner ppt "BILDERBÖCKER PÅ GYMNASIET? JA – AV MÅNGA SKÄL! Katarina Lycken Rüter, förstelärare i svenska på Östra Real."

Liknande presentationer


Google-annonser