Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

ABS i en bil Joakim Eriksson Luciano Hermansen. Vår presentation  Historia  Uppbyggnad  Funktion  Studier gjorda i München och Kanada  För- och nackdelar.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "ABS i en bil Joakim Eriksson Luciano Hermansen. Vår presentation  Historia  Uppbyggnad  Funktion  Studier gjorda i München och Kanada  För- och nackdelar."— Presentationens avskrift:

1 ABS i en bil Joakim Eriksson Luciano Hermansen

2 Vår presentation  Historia  Uppbyggnad  Funktion  Studier gjorda i München och Kanada  För- och nackdelar  Effektivitet

3 Historia  Utvecklingen startade i början på 30-talet  Ursprungligen till flygindustrin  Maxaret – 50-tal  Personbilar i början på 70-talet  Första helelektroniska systemet 1978  Utvecklats till mer avancerade system

4 ABS komponenter Grundkomponenter  Hastighetssensorer  Hydraulpump  Ventiler  Kontrollenhet Övriga komponenter  Bilens bromssystem  Reläer  Varningssystem

5 Översikt

6 Funktion  Hindra hjulen från att börja glida  Friktionskoefficienten µ  Övervakar hjulens rotationshastighet

7 Funktion forts.  Hastighetssensorerna registrerar hjulens rotation  Kontrollenheten söker efter avvikelser  Då avvikelse hittas stängs ventilen till den aktuella bromsledningen  Öppnas igen när acceleration registreras  ggr per sekund

8 Olika system  Fyrasensorers-fyrkanals system  Tresensorers-trekanals system  Ensensor-enkanals system

9 Studie gjord i München  50% av alla taxibilar på ett företag utrustades med ABS-bromsar.  Tre olika delmoment: – Undersökning utav olyckor där företagets bilar var involverade under en treårsperiod. – Accelerometrar för mätning av g-kraft vid acceleration och retardation. – Observatörer studerar förararnas beteende i trafiken.

10 Studie gjord i München forts. Resultat:  Del 1: Antalet olyckor involverande taxibilar med ABS var något högre än med bilar utan. I största delen av dessa bedömdes förarna inte vara vållande.  Del 2: Bilar utrustade med ABS var de som oftast utsatts för kraftiga accelerationer och inbromsningar  Del 3: Obervatörerna redovisade att förare med ABS i sina bilar var de som svängde skarpare, höll sig inom rätt fil sämre och skapade fler konflikter i trafiken.

11 Kanadensisk studie  Ett 100-tal personer genomförde diverse tester. Bl.a. inbromsning vid stoppskylt, accelerera från 0-70km/h och kraftiga inbromsningar i kurvor och på raksträckor. Resultat: Förarna använde sig även här av ABS som ett ”hjälpmedel” för att kunna köra i högre hastigheter och bromsa kraftigare. Slutsats: Även om ABS-bromsar gjorde bilarna säkrare så blev förarna mer benägna att ta större risker i trafiken. Förarna räknade med att ABS-bromsarna skulle skydda dem mot olyckor.

12 ABS För- och nackdelar Fördelar:  Bättre än vanliga bromsar på de flesta underlagen.  Ger föraren möjlighet att styra undan hinder.  Ger föraren möjlighet att behålla kontrollen över bilen vid kraftiga inbromsningar på hala underlag.

13 ABS För- och nackdelar Nackdelar:  Ökar förarens benägenhet att ta risker i trafiken.  Sämre på ”lösa” underlag som grus och snö.  Om alla hjul låser sig så kommer ABS inte att verka.

14 Effektivitet  9-11% minskning i antal olyckor i alla väderförhållanden (Padmanaban och Lau 1996).  32% mindre risk för kollision med en framförvarande bil (Evans 1997).  30% större risk att bli påkörda bakifrån (Evans 1997).  30% lägre risk för kollision med fotgängare vid dåliga förhållanden (Hertz 1998). NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration) gjorde 1999 tester på en tungt lastad bil. Resultat:  19,5% kortare stoppsträcka i kurvor.  27,2% längre stoppsträcka på grusväg.

15 Sammanfattning  Började utvecklas på 30-talet för flygindustrin  70-talet inom personbilsindustrin  Kontrollerar hjulens rotation kontinuerligt  Olika typer av system  Studier angående effektivitet  Slutsatser


Ladda ner ppt "ABS i en bil Joakim Eriksson Luciano Hermansen. Vår presentation  Historia  Uppbyggnad  Funktion  Studier gjorda i München och Kanada  För- och nackdelar."

Liknande presentationer


Google-annonser