Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Fallet ”Such a MeSH” – Problem-based learning for information literacy Lisa Papia Madeleine du Toit 20121123.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Fallet ”Such a MeSH” – Problem-based learning for information literacy Lisa Papia Madeleine du Toit 20121123."— Presentationens avskrift:

1 Fallet ”Such a MeSH” – Problem-based learning for information literacy Lisa Papia Madeleine du Toit

2

3 Tandteknikerutbildningen180hp, Odontologiska fakulteten, Malmö högskola Sedan 2002, problembaserat lärande (PBL) enligt Malmömodellen Kursplanerna för respektive kurs har en progression inom ämnesstrimmor Exempel på kursmål som ska uppnås är: Studenten skall kunna/visa: ”…insamla och bearbeta data” ”…identifiera det för kursen väsentliga innehållet i ett textavsnitt” ”…sträva efter en hög kvalitet på den egna insatsen och att kunna utvärdera denna adekvat” ”…ett kritiskt och analyserande förhållningssätt till egna kunskaper, färdigheter och arbetssätt” ”…öva sig på att ha ett vetenskapligt kritsikt förhållningssätt till odontologisk materialinformation”

4 Dental technician education 180hp, Faculty of Odontology, Malmö University Problembased learning (PBL) since The curriculum integrates scientific knowledge with laboratory work and practice. Examples on course objectives for semester 1 • ”…collect and process data, evaluate information” • ”…identify the relevant content of a text” • ”…a critical and analyzing attitude towards the owned knowledge, skills and work strategies” Semester 6 Semester 5 Semester 4 Semester 3 Semester 1 Semester 2

5 Tandteknikerutbildningen180hp, Odontologiska fakulteten, Malmö högskola Progressionsplan antagen 2004 av Grundutbildningsnämnden, GUN •Introduktion till biblioteket, visning, lånekort 30 min •Informationssökning: katalog, sökstrategi, sökord 2 tim •Informationssökning inför fördjupningsarbete 4 tim •Informationssökning för avslutande fördjupningsarbete (endast tandläkare) 2 tim

6 ”Such a MeSH” Fall 3 • Informationssökning • Seminarium • Examination

7 Elaboration of knowledge- a seven step process 1. Clarify terms 2. Define problems 3.Brainstorm 4. Gererate hypothesis 5.Define learning needs 7. Synthesize knowledge and test hypothesis 6.Information searching

8 Terminskurs 1, Oral hälsa och dentala material ”Such a MeSH” Tandteknikerstudenten Pelle på kurs 2 har fått möjligheten att delta i ett forskningsprojekt som ska handla om överlevnad av protetiska rekonstruktioner vid bettrehabilitering. Pelle har försökt att söka efter vetenskaplig litteratur och har fått tillgång till en artikel som övriga medlemmar i projektet har rekommenderat; ”Pjetursson BE, Tan K, Lang NP, Brägger U, Egger M, Zwahlen M. A systematic review of the survival and complication rates of fixed partial dentures (FPDs) after an observation period of at least 5 years. Clin Oral Implants Res Dec;15(6): Review.” Efter att Pelle har läst artikeln undrar han om slutsatserna är generella och om det gäller alla protetiska rekonstruktioner. MAH / Odontologiska fakulteten Avdelningen för Materialvetenskap och teknologi Basgruppsfall

9 Reports from each study group: 2. Definiera problem -Vad handlar artikeln om (som Pelle läst)? -Vad menas med överlevnad av rekonstruktioner? (hållbarhet/funktionsduglighet) - Vad innebär prostetisk rehablilitering? -Hur vet man om slutsatserna är generella? -Kan man lita på källorna? -Hur gör man för att hitta tillförlitliga källor?

10 5. Inlärningsmål • FDP’s • PubMed • Review • Forskningskriterier • Kolla upp artikelns som Pelle fått om FPD’s • Protetisk rehablilitering

11

12

13 Efter steg 7: seminariefrågor från varje basgrupp -Innefattar FPD's av inlay, onlay, fasader, kronor, broar, eller är det bara broar? -Är det även implantat? -Vi har även hittat FPD's, är det samma sak? -Vem bestämmer MeSH-termerna, väljer artikelförfattarna ur redan befintliga termer? Vem är MeSH? Vem bestämmer? -Är key-words det samma som MeSH-termer? -Vem styr PubMed? Vem väljer ut artiklar och hur? -Hur sorterar PubMed sina artiklar, utefter vilken relevans sökorden har i artiklarna?

14

15 Assessment Evaluation

16 Reflektioner och idéer?

17 Kurs 3 Exempel från hemtentamen kurs 3 Ht08: ”The reliability of an article is based upon where it is published, who wrote it and who reviewed it”. Confirm or reject the hypothesis, motivate your answer.


Ladda ner ppt "Fallet ”Such a MeSH” – Problem-based learning for information literacy Lisa Papia Madeleine du Toit 20121123."

Liknande presentationer


Google-annonser