Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Svensk Adressändring IT-kommissionen Lund 25/9, Umeå 16/10 och Borlänge 21/10 2002 One Stop Shopping Göran Crona, Svensk Adressändring.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Svensk Adressändring IT-kommissionen Lund 25/9, Umeå 16/10 och Borlänge 21/10 2002 One Stop Shopping Göran Crona, Svensk Adressändring."— Presentationens avskrift:

1 Svensk Adressändring IT-kommissionen Lund 25/9, Umeå 16/10 och Borlänge 21/ One Stop Shopping Göran Crona, Svensk Adressändring

2 Svensk Adressändring IT-kommissionen Lund 25/9, Umeå 16/10 och Borlänge 21/ Agenda 1. Tjänster & marknad 2. Processen 3. Webbanmälningar slår rekord! 4. One Stop Shopping 5. Strategier för marknadsföring & webb 6. Framtida teknik & lärdomar

3 Svensk Adressändring Leverantör: Posten, CityMail, 22 lokala postoperatörer, Skattemyndigheten, SCB Tre anmälningskanaler: Post, telefon och webb Volym: Ca 1.1 miljoner adressändringar/år Ägare: Posten (85%) och CityMail (15%) Produktionsstart:1994 ”utvecklats till en viktig infrastrukturell tillgång på postmarknaden” (Prop 1998/99:95, Postal infrastruktur)

4 Svensk Adressändring Tjänsteutbud Flyttanmälan. Ca ärenden/år. Kostnadsfritt för kund. Görs på uppdrag av RSV Postala tjänster Avgiftsbelagda. •Eftersändning vid flyttanmälan ärenden/år. •Tillfällig eftersändning •Ca ärenden per år •Lagring av post •Ca ärenden per år

5 Svensk Adressändring Anmälningar över året Hög- & lågsäsong

6 Svensk Adressändring Marknad & målgrupp Flyttande i Sverige  Ca hushåll & ca företag  1,2 milj personer  15% av befolkningen Stabil volym  Högre andel flyttningar i stor- och universitetsstäder  Största delen flyttningar inom närområdet  Primär målgrupp Studenter år storstadsbor

7 Svensk Adressändring Kund Kontroll mot Filöverföringar Postoperatörer mfl Posten Webb Telefon DatabasKlientLogik SPAR/BASUN/BAS Blankett Bekräftelsebrev Teknik idag Direktbekräftelse. - studenter

8 Svensk Adressändring Webbanmälningar slår alla rekord!

9 Svensk Adressändring Över 60% av åringar gör sin flyttanmälan över Internet A. Hög åtkomst B. Kunskap om Internet C. Snabb tjänst D. Dygnet runt tjänst E. Enkelt F. ”Alltid lägsta pris” G. Unika mervärden

10 Svensk Adressändring One Stop Shopping !

11 Svensk Adressändring Enkelt & Snabbt!

12 Svensk Adressändring Elektroniska tjänster SMS-flyttkort E-flyttkort med karta och vägbeskrivning Elektroniska flyttkort företag (genom systerföretaget AddressPoint) Elektroniska flyttkort privatpersoner Fysiska flyttkort Gemensamt för dessa tjänster är att  informationen är kvalitetssäkrad  informationen återanvänds  de används som viktig marknadsföringskanal Direktbekräftelse (för studenter)

13 Svensk Adressändring Strategi marknadsföring •Styra beställningen mot: –Telefon –Webb 2000-? •Taktik –Kampanjer - företrädesvis TV-reklam –Kontinuerlig bearbetning och ”ständig närvaro” •Tema : Humor med ironisk och ”skruvad” touch

14 Svensk Adressändring Strategi webb Började tidigt (-97), försiktig expansion Tillstånd från RSV gällande flyttanmälan blir milstolpe Nyckelord: Funktionellt, användbart, enkelt, säkert Kontinuerlig utvärdering. Test prototyper. Användarundersökningar. Webb-statistik Mervärden laddas till webbtjänsten - e-flyttkort, direktbekräftelse m m Prisdifferentiering: Alltid lägsta pris på webben Välplacerade i stora sökmotorer Samma uppträdande på webben som övriga kanaler

15 Svensk Adressändring Lösningen! 1.Strukturerad & standardiserad info 2.Informationen kvalitetssäkrad bl a genom kontroll mot andra databaser 3.Hög grad av ömsesidigt infoutbyte på flera nivåer - personinfo, adressinfo 4.Informationen återanvänds av adressändraren, postoperatörer, RSV, SPAR. 5.Hög tillgänglighet 6.Slutanvändaren ser ingen teknik

16 Svensk Adressändring Kund Kontroll mot Filöverföringar Postoperatörer mfl  DatabasKlientLogik SPAR/BASUN/BAS Posten Generell signering/ direktbetalning Bekräftelse (gäller ej direktbekräftade ärenden) Skanner Webb Teknik i framtiden

17 Svensk Adressändring Lärdomar 1.Även sällanköpstjänster kan nå webbframgång 2.Viktigt med en fungerande grundstruktur 3.Låt webben ta hand om enkla ärenden 4.Säkerställ hög kvalite i webbkanalen 5.Behåll de gamla kanalerna 6.Skapa win-win-situationer 7.Använd mycket ”pull” men glöm inte ”push” för att driva trafik

18 Svensk Adressändring Virtuellt företag med 7 anställda Partners/underleverantörer för kundtjänst, IT-drift, ekonomihantering, m m. Outsourcing är en basstrategi Tack för mig! Svensk Adressändring


Ladda ner ppt "Svensk Adressändring IT-kommissionen Lund 25/9, Umeå 16/10 och Borlänge 21/10 2002 One Stop Shopping Göran Crona, Svensk Adressändring."

Liknande presentationer


Google-annonser