Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Hva kjennetegner regioner med suksess ?

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Hva kjennetegner regioner med suksess ?"— Presentationens avskrift:

1 Hva kjennetegner regioner med suksess ?
Kjell Peterson West Sweden 8/5/03

2 Förutsättningar för regional framgång
Bra infrastruktur Kommunikationer Flyg Vägar Järnväg Kapital Universitet Entreprenörskap Positiv företagsmiljö Livskvalité Regionala motorer Men, kanske viktigast, globaliseringen….. Stiklestadkonferansen

3 Regionala förutsättningar i dagens Europa
Nationen ingen självklar samarbetsform längre Konkurrensen ökar mellan företag, regioner, kommuner Storleken viktig Samarbete inom regionen avgörande för den regionala utvecklingen Exempel: Infrastrukturinvesteringar Viktigt att skapa en identitet Omvärldens bild Marknadsföringen Stiklestadkonferansen

4 Offentliga sektorns roll
”Företag och kreativa människor söker sig dit där utvecklingsmiljön är mest positiv Globaliseringens paradox: Ju mer internationaliseringen fortgår, desto viktigare vad vi själva gör lokalt och regionalt för att skapa en attraktiv utvecklingsmiljö” Regional och lokal nivå måste agera internationellt för att ta tillvara på medborgarnas intresse Nätverksbyggande, samarbetsavtal, strategiska allianser, utnyttja europeiska stödordningar Lobbying: Downstream (dra pengar till regionen) Upstream (påverka politiken) Ställer nya krav på internationell kompetens Stiklestadkonferansen

5 Regionen och kommunen internationellt
Ökad globalisering minskar gränsernas betydelse Politik, näringsliv och forskning Inre marknaden Varor, tjänster, kapital och personer Ökat utrymme för den administrativa nivån närmast under staten Delstater, provinser, fylken Ökat samarbete med regioner i andra länder CPMR, AER, Eurocities, CLRAE, CoR, ESDP Samverkan om regional utvecklingsplanering Nya finansieringsformer Stiklestadkonferansen

6 Varför regional framgång ?
Samarbete !!! Kunskap !!! Samordningsorganisation Internationellt agerande och närvaro Marknadsföring Infrastruktur Kapital Företagsmiljö Stiklestadkonferansen

7 Europeiska förutsättningar idag
Snart 25 medlemmar 70% av alla beslut i EU idag påverkar Sverige (och en stor del även Norge) 170 regioner representerade i Bryssel (2006: 250) Små regioner svårt att hävda sig Internationella investeringar (utanför EU) går nästan uteslutande till EU, med stor intern konkurrens Stiklestadkonferansen

8 Förutsättningar i Västsverige vid EU inträdet
65 Kommuner Inget Västsvenskt samarbete Inget samarbete över kommungränserna Ingen kunskap om EG /EU Negativism gentemot EU Nytt område för kommunerna Stora förväntningar på EU-bidrag Ny administrativ struktu Stiklestadkonferansen

9 Stiklestadkonferansen 08.05.03
West Sweden - Skandinaviens Business Center Stiklestadkonferansen

10 West Swedens uppgifter
EU Projekt Regionala intressefrågor Kompetenshöjning Marknadsföring Stiklestadkonferansen

11 West Sweden organisation
Styrelsen: 1. Göran Johansson (s), Göteborg, Ordförande 2. Anders Knape (m), Karlstad, Vice ordf. 3. Roland Andersson (s), Västra Götalandsregionen 4. Lars Nordström (fp), Göteborg 5. Inga-Lill Andersson (s), Ale 6. Lennart Björk (s), Uddevalla 7. Gert-Inge Andersson (s), Trollhättan 8. Roger Larsson (m), Kungsbacka 9. Gunnel Bengtsson (c), Halmstad 10. Kjell Hedvall (s), Lidköping 11. Angelica Krantz (s), Forshaga 12. Cecilia Widegren (m), Västra Götalandsregionen 13. Jan-Erik Wallin (m), Vara 14. Rune Forsdahl (c), Dals-Ed 15. Else-Marie Lindgren (kd), Borås 16. Ewy Gahnström (v), Uddevalla 17. Nina Birk-Löfgren (mp), Alingsås 18. Adjungerad: Kjell Andersson (s), Ulricehamn West Sweden Ideell förening West Sweden WS AB West Sweden SA Stiklestadkonferansen

12 Stiklestadkonferansen 08.05.03
West Sweden Organisation 2003 West Sweden, ideell organisation, som idag består av 69 kommuner två landsting och VästraGötalandsregionen Kjell Peterson VD Regionala, Trsp, IT Kajsa Sundström Van Zeveren Admin. Proj.U. Kultur VÄSTSVERIGE BRYSSEL Rune Malm Sverigechef Arbetsm, Turism Jenny Pentler Project Manager Pernilla Jonsson Haleh Lindqvist Proj.U. Miljö, Social,Hälsa Peter Jadesjö Proj.U. Utb, IT, Forskn Euro Info Point Stefania Nyström Mikael Nord Johan Åkesson / Christina Hallberg Proj.U. Kons,Livs,Jmst Daniel Wennerlund Admin./ Proj.U. Projektass Stiklestadkonferansen

13 Internationellt agerande och närvaro
EU projekt (Downstream) 10 gånger insatsen ! Lobbying (Upstream) Infrastruktur Kompetenshöjning / utbildning Nätverk Motorregionssamarbete Stiklestadkonferansen

14 Stiklestadkonferansen 08.05.03
Marknadsföring Skapa identitet Världens tuffaste marknad Marknadsföringsplan SWOT analys Vision, mål och strategier Aktiviteter Målinriktat Branscher Länder Stiklestadkonferansen

15 Stiklestadkonferansen 08.05.03
West Sweden - Skandinaviens Business Center Stiklestadkonferansen

16 Stiklestadkonferansen 08.05.03
Spjutspetsbranscher Fordons- & verkstadsindustri IT Int. Handel & Transport Livsmedel Medicin och medicinteknik Miljö, miljöteknik & energi Trä, papper, massa Möbler Turism och besöksnäring Kultur och Media Marinteknik Process och Kemi Stiklestadkonferansen

17 Stiklestadkonferansen 08.05.03
Fördel Västsverige! Stark och komplett infrastruktur Skandinaviens ledande mötesplats Ledande industri-, IT, FoU-, handelsreg. Samarbeten och nätverk Unikt företagsklimat och -miljö Låg företagsskatt (28%) Europas lägsta energipriser Uppfinningar Hög utbildningsnivå Engelska - vårt andra modersmål M.M!!!!! Stiklestadkonferansen


Ladda ner ppt "Hva kjennetegner regioner med suksess ?"

Liknande presentationer


Google-annonser