Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Mediet är inte budskapet om sociala medier och den digitala tidsåldern Lars Ilshammar, Luleå 2009-10-13.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Mediet är inte budskapet om sociala medier och den digitala tidsåldern Lars Ilshammar, Luleå 2009-10-13."— Presentationens avskrift:

1 Mediet är inte budskapet om sociala medier och den digitala tidsåldern Lars Ilshammar, Luleå

2 Läget 2008: 88 % av svenskarna har tillgång till Internet hemma 74 % av svenskarna har tillgång till bredband hemma 71 % av svenskarna använder Internet dagligen 21 % av svenskarna använder Internet i mobilen 16 % av svenskarna använder INTE Internet 15 % av svenskarna e-handlar regelbundet

3

4

5

6

7

8

9

10

11 Vad betyder det här?

12 Vi lever i en tid av avmärkvärdiserin g

13 Det digitala är normalt. Digital teknik har vardagligserats

14 Att välja ett analogt liv är att aktivt välja utanförskap

15 Unga människor växer upp i en digital värld och ser denna värld som den enda och självklara

16 Våra datorer kan inte längre förstås som separata enheter. Vi är inte bara uppkopplade, vi är alltmer ihopkopplade

17 Det digitala är kulturens default

18 Digitalt är inte analogt, fast bättre. Det är något fundamentalt annorlunda

19 Texter cirkulerar, videos korslänkas och bilder kopieras – allt flyter runt i en oändlig binär ström av data

20 Det digitala är inte fast - det är till sin natur föränderligt och blandningsbart

21 Framför datorn är det nästan lika vanligt att kopiera, klippa ut och klistra in som att andas

22 Det finns inga digitala original, bara oändligt många kopior. Och distributionskostnaderna går mot noll

23 Vi lever i en tid av paradoxer

24 Det finns ingen enkel tolkning av samhällets förhållande till den digitala utvecklingen. Snarare blir verkligheten alltmera svåröverskådlig i takt med att världen digitaliseras.

25 Demokratisering och genomskinlighet är sambo med övervakning och kontroll

26 Himmel och helvete bor grannar på nätet

27 Nuet påminner om förra sekelskiftet när industrialiseringen stod i centrum för människans förhoppningar och rädslor.

28 Konvergens och divergens: en apparat, många distributionsvägar

29 Alla mediehus blir flerkanaliga

30 Ingen distributör kan äga sitt innehåll

31 Digital information är flyktig och odödlig

32 Fragmentiserade och sammanlänkande användare

33 Att länka är att dela med sig av digitalt överflöd i en lekfull gåvoekonomi och remixkultur

34 Fildelning är en instinkt på de sociala nätverken. Uppdelningen offentligt och privat finns inte längre, inte heller mitt och vårt.

35 Vad är nytt i det nya (finns det asociala medier)?

36 Det finns inget nytt medielandskap

37

38

39 Tekniken tränger sig på, men medievanor är trögrörliga

40 Gamla och nya medier samexisterar

41 De stora förändringarna sker långsamt. Därför är det viktigt att skilja på tillgång och användning.

42 Tekniken innehåller ingen färdig framtid, inte heller erbjuder den någon tydlig kompasskurs

43 Medier är verktyg, men också modernitetsmarkörer och statussymboler

44 Att nästan bo i framtiden har en förförisk lockelse

45 Gör inte det bästa till det godas fiende

46 Ställ ingenjörerna under förmyndare

47 Idéer kan inte ersättas med teknik

48 Mediet är inte budskapet. Innehåll och budskap gör före form och paketering

49 Content is King (and Public is President)

50 Nya medier och jakten på nya målgrupper är inget självändamål

51 Publiken bestämmer: omvärldsanalys och användarstudier är viktigt

52 Gör användare till medarbetare

53 Nätverka, samarbeta, skapa en öppen diskussionskultur

54 Talk the talk, then walk the talk...

55 Osäkerhet är normalt, tvärsäkerhet osunt. Varning för propellermössorna

56 Kontakt och feedback: Lars Ilshammar


Ladda ner ppt "Mediet är inte budskapet om sociala medier och den digitala tidsåldern Lars Ilshammar, Luleå 2009-10-13."

Liknande presentationer


Google-annonser