Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Den ena stjärnan … •Alla organisationer och dess medlemmar måste kunna hantera ”mänskliga” tillkortakommanden som kritik, kränkningar, motgångar och problem.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Den ena stjärnan … •Alla organisationer och dess medlemmar måste kunna hantera ”mänskliga” tillkortakommanden som kritik, kränkningar, motgångar och problem."— Presentationens avskrift:

1

2 Den ena stjärnan … •Alla organisationer och dess medlemmar måste kunna hantera ”mänskliga” tillkortakommanden som kritik, kränkningar, motgångar och problem. •Vi ska inte försöka eliminera dessa mänskligheter – utan lära oss hantera dom på ett konstruktivt sätt.

3 … och den andra •Alla människor och verksamheter mår bra och utvecklas om vi kan frigöra och förstärka de goda krafterna som finns i omtänksamhet, uppskattning, humor och framgångar. •Mer sånt - och förbättringsförmågan förbättras

4 Uppskattning •Du visar dig intresserad av och nyfiken på hennes arbete •Du ber henne om råd och stöd •Du ber henne om hjälp i frågor där hon är särskilt kompetent •Du ber om hennes åsikt i en fråga och visar att du är intresserad av hennes synpunkter •Du talar om för henne att du haft stor nytta av hennes hjälp OBS! (indirekt uppskattning är lättare att ta till sig än direkt uppskattning)

5 ”Trippel” 1.Utrop av beundran … - Wow! - Jag är impad! 2.Bekräfta svårighet … - Det där var inte lätt! - Många har försökt men få har lyckats! 3.Begär förklaring … - Hur i all värden klarade du det? - Varifrån fick du idén? - Nu blev jag nyfiken – hur gjorde du egentligen?

6 Uppskattning – frågor … •Vilken sorts beröm känns härligast? •Kan man be om uppskattning? •Fungerar rituell uppskattning - typ Georgiens akademi?

7 Skoj … •Främjar den fysiska hälsan •Minskar stress och förebygger utbrändhet •Förbättrar problemlösningsförmågan •Ger mer kreativitet och uppfinningsrikedom •Ökar trivseln i arbetet •Främjar interaktion •Länkar samman

8 Skoj - frågor •Vad kan man göra praktiskt för att öka skoj-nivån? •Vad menas med uttrycket ”Det man lär sig utan glädje, det glömmer man utan sorg”? •Vad är det som skiljer skoj från sarkasmer och ironi?

9 Framgång •Uppmärksamma dina medarbetare redan från början – sätt dom in i dina planer •Notera framsteg – annars kan dom inte uppmärksammas •Berätta för andra •Tacka andra för bidrag •Påpeka nyttan i andras bidrag – gemensam glädje över framgången

10 Framgång - frågor •Varför är det nyttigt att analysera framgångar – och varför görs det så sällan? •Varför bör man notera och uppmärksamma även små framsteg?

11 Omtanke •Hälsningen •Intresse – hur mår du? – vad gör du? – vad är viktigt för dej? •En hjälpande hand •Uppmärksamma oroande situationer

12 Omtanke - frågor •Vilka frågor vill du att andra oftare ska ställa om din person? •Vad ska en annan människa säga eller göra för att du ska få en känsla av att hon verkligen bryr sig om dig?

13 Problem … man analyserar problem …. … men man försöker nå mål …

14 Problemens onda cirkel Problem diskuteras Funderingar kring orsaker Anklagande förklaringar Ingen förväntad förändring Inga bra förslag till lösningar Motiveringar till den uteblivna förändringen Nya anklagande förklaringar Dålig stämning Försvars- benägenhet

15 Hur läckert är det? Önskemålets begärlighet – hur stark önskan är att nå målet Tron på framgång - övertygelsen om att målet kommer att nås x Sannolikheten för att målet ska nås =

16 1 Omformulera problem till mål Det är lättare att nå mål än att ”lösa” problem 2 Gör målen intressanta Mål blir intressanta när man förstår att de syftar till någonting nyttigt 3 Formulera gripbara mål Mål måste vara konkreta – annars stannar det vid drömmar 4 Redovisa etapperna Alla måste förstå stegen i den process som leder mot målet 5 Gör målet trovärdigt Ange så många skäl som möjligt för att målet kan nås – då ökar tron på framgång 6 Betona varje framsteg När framsteg upp- märksammas och bekräftas så stärks tron på attt det är realistiskt att nå målet 7 Var generös – visa uppskattning Uppmärksmamma framstegen och tacka alla som bidragit – helst offentligt!

17 Problem orientering – Mål/lösningsorientering •Ingen får lämna rummet förrän vi har klart för oss varför personalen inte trivs här! •Vi får aldrig någon feed-back från chefen •Jag gick en kurs i positivt tänkande och nu först förstår jag hur negativa vi är •Vem har gjort slut på toapappersrullen utan att hämta en ny? •Vad tycker ni att vi ska satsa på för att få ett bättre arbetsklimat? •Så roligt det skulle vara om du kunde ge mej lite beröm ibland •Samma frågor som vi diskuterar här togs upp på kursen som jag gick förra veckan •Vi måste hitta ett sätt att informera alla om vad man ska göra när papperet tar slut

18 Problem - frågor •Varför blir det ofta en klappjakt på syndabockar när man börjar rota i problem? •Hur ska man tala om problem utan att såra någon?

19 Kränkningar … •Är oundvikliga i mänskligt umgänge •Merparten av alla kränkningar är oavsiktliga •Kränkningar - i akt och mening att skada - är oftast en hämnd •Hämnd är en medveten handling som utförs av någon som blivit kränkt – därför att hon inte fått gottgörelse för oförrätten

20 ”Konsten att föra kränkningar på tal och göra upp utan dröjsmål – är något av det viktigaste för en fungerande psykosocial arbetsmiljö och för individens psykiska hälsa”

21 ”Säkra dubbelkränkningar”

22 Vägra diskutera saken ”Jag har inte tid att älta det där” ”Om vi börjar prata om alla gånger du känt dej sårad – så hinner jag inte jobba överhuvudtaget” Förringa saken ”Nu gör du faktiskt en höna av en fjäder” ”Börja nu inte älta det där igen” Gå till motattack ”Om du bara visste hur många gånger du har sårat mej” ”Som man ropar får man svar – du har faktiskt dig själv att skylla” Beskyll henne för missförstånd ”Du har faktiskt missförstått alltsammans” ”Lilla vän – du har faktiskt fått det hela om bakfoten” Beskyll honom för överkänslighet ”Jag hade ingen aning om att du är så hyperkänslig” ”Du tål ju ingenting” ”Är du så fin i kanten” Beskyll henne för att vara torrboll ”Tog du det på allvar – det var ju på skoj” ”Fattade du inte att det var en vits” ”Har du ingen humor” Beskyll honom för att vara paranoid ”Du feltolkar det mesta” ”Hör du röster”

23 Möt den kränkte

24 Lyssna – visa att du är intresserad ”Du måste berätta” ”Har du tid i eftermiddag så kan vi tala ut om saken så att den inte ligger och gnager” Tacka – för att saken togs upp ”Det är bra att du tog upp det och att du vill prata med mej om det” Visa förståelse – försök förstå motparten ”Efter att ha hört din berättelse kan jag mycket väl föreställa mej hur du kände dej” Ta på dej en del av ansvaret – beklaga det inträffade ”Jag är ledsen att det gick så här” ”Att det gick så här beror på min tanklöshet” Kom överens om en uppföljning ”Kan jag gottgöra dej på något sätt” ”Hur ska vi göra för att det här inte ska upp- repas” ”Är du nöjd med sam- talet eller ska vi fortsätta resonemanget”

25 Kränkningar - frågor •Hur ska man agera om man själv känner sig sårad? •Hur ska man agera om man misstänker att man har sårat någon?

26 Motgångar Misstag är nyttiga för man lär sig alltid någonting – men hur i helvete kunde du göra en sådan tabbe!

27 Så här gör du för att andras misslyckanden ska plåga dom riktigt länge … och för att du ska vara säker på att dom inte vågar prova sina vingar på länge

28 Gör klart att du inte är intresserad … ”Sorry, jag är lite stressad, måste rusa” ”Du skulle bara veta vad som hände mej en gång” ”Du – vet du vad klockan är” Nedvärdera händelsen … ”Det där är väl inget att orda om” ”Du har ingen aning om vad andra råkar ut för” ”Lite obehag får man tåla” Kritisera personens inställning till motgången … ”Det där kan drabba vem som helst – inget att bry sig om” ”Värst vad du lägger skuld på dej själv” Verka förvånad över att saken fort- farande plågar personen … ”Tänker du fortfarande på det där – det måste du släppa” ”Den som ältar gamla oförrätter får skylla sig själv” ”Ska du grubbla över det där resten av ditt liv”

29 … så om du vill hjälpa någon förbi en motgång – gör precis tvärt om!

30 Motgångar - frågor •Varför är människor så rädda för misslyckanden och tabbar? •Varför är det ofta bättre att berätta för andra om sina misslyckanden och motgångar än att hålla inne med dem?

31 Kritik •Det är lättare att acceptera råd än kritik •Det är lättare att acceptera förslag än råd •Det är lättare att acceptera önskemål än förslag Om du mot förmodan skulle råka känna någon som du tycker har något irriterande drag eller en ovana – tänk då på att ….

32 Kritik - frågor •Vilken sorts kritik är särskilt svår att ta? •I vilka situationer ska man hålla inne med kritik?

33 Jobba med ”dubbelstjärnan”

34


Ladda ner ppt "Den ena stjärnan … •Alla organisationer och dess medlemmar måste kunna hantera ”mänskliga” tillkortakommanden som kritik, kränkningar, motgångar och problem."

Liknande presentationer


Google-annonser