Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Färdigheter för medarbetare och förmän Esimies- ja alaistaidot Jan-Erik Nyberg Pedersörenejdens kyrkliga samfällighet 2011.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Färdigheter för medarbetare och förmän Esimies- ja alaistaidot Jan-Erik Nyberg Pedersörenejdens kyrkliga samfällighet 2011."— Presentationens avskrift:

1 Färdigheter för medarbetare och förmän Esimies- ja alaistaidot Jan-Erik Nyberg Pedersörenejdens kyrkliga samfällighet 2011

2 Jan-Erik Nyberg Pedersörenejdens kyrkliga samfällighet 2011 Det viktigaste Oleellinen Jag är inte det viktigaste. Du är inte det viktigaste. Det viktigaste är mellan oss. Oleellinen ei sijaitse Minussa tai Sinussa -vaan Välissä. Martin Buber Färdigheterna finns inte hos dig eller hos mig - utan mellan oss. Taidot eivät ole sinussa eikä minussa - vaan välissä.

3 Jan-Erik Nyberg Pedersörenejdens kyrkliga samfällighet 2011 Den antiauktoritära kulturen i samhället och i arbetet • Arbetskulturen i det österbottniska samhället är väldigt långt antiauktoritär. • Det finns en misstänksamhet mot ledarskap både bland förmän och medarbetare. Alla är inte alltid bekväma i sina roller. • Vardagsverkligheten tvingar oss ändå in i situationer där vi måste kunna fungera som medarbetare och som förmän. • Hur kan vi rusta oss för denna verklighet. Hur kan vi ta i bruk våra färdigheter som medarbetare och förmän?

4 Jan-Erik Nyberg Pedersörenejdens kyrkliga samfällighet 2011 Vad är det för färdigheter vi talar om? Mitkä ovat nämä ”taidot” joista puhutaan? • En knippe färdigheter som går utanför den rent yrkesmässiga kompetensen. • Med hjälp av de här färdigheterna gör vi sådant som går utanför vår egentliga arbetsuppgift och som vi inte heller får lön för. • Förmannens och medarbetarens färdigheter behövs båda lika mycket för att vi ska må bra på arbetsplatsen (uppleva förtroende). • Nyckelbegrepp: att förbinda sig, att komma överens, att ha förtroende • Ammatillisen pätevyyden ulkopuolelle meneviä taitoja • Taitojen avulla teemme varsinaisen työtehtävämme ulkopuolelle meneviä tehtäviä joista emme saa palkkaa • Esimiehen ja alaisen (työnantaja- työntekijä) taidot tarvitaan yhtä paljon työhyvinvoinnin (luottamuksen) ylläpitämiseksi • Avainsanat ovat sitoutuminen, sopimus, ja luottamus. • Soile Keskinen, 2005, Alaistaito

5 Jan-Erik Nyberg Pedersörenejdens kyrkliga samfällighet 2011 Vad krävs av en kompetent förman/medarbetare Vilken är skillnaden mellan att ha färdigheter som förman och som medarbetare? En förman har en annan roll och ett annat slags ansvar inför medarbetaren än den roll och det ansvar som medarbetaren har inför förmannen. Vilka roller väljer vi, vilket ansvar tar vi inför varandra, som förmän och som medarbetare? Ingendera rollen är entydig, den varierar med situationen, och är beroende av vår personlighet På vilket sätt är våra roller och vårt ansvar i arbetet de samma? Förmår vi se både likheterna och olikheterna?

6 Jan-Erik Nyberg Pedersörenejdens kyrkliga samfällighet 2011 Tre positioner mellan förmän o medarbetare FÖRMAN MED- ARBETARE • Grundpositionen: Förmannen och medarbetaren är båda lika oundgängliga för organisationen och fungerar som jämspelta • I vissa lägen kan förmannen bestämma över medarbetaren • I andra situationer är förmannen helt beroende av medarbetaren • Det viktiga är att kunna röra sig obehindrat mellan dessa tre lägen och vara bekväm där • En viktig färdighet är att känna igen vilken position man befinner sig i och vad som förväntas av en där

7 Jan-Erik Nyberg Pedersörenejdens kyrkliga samfällighet 2011 Esimiehen ja alaisen välinen vuorovaikutus Kommunikationen mellan förman och medarbetare ESIMIES ALAINEN ? ? HIERARKIAN PORRAS HIERARKINS TRAPPA

8 Jan-Erik Nyberg Pedersörenejdens kyrkliga samfällighet 2011 Medarbetarens färdigheter- eller vad väntar vi oss av varann ? Alaistaidot –eli mitä odotamme toisiltamme? • Ansvarar för trivseln på arbetsplatsen • Använder resurserna vettigt • Samarbetar med arbetskamrater och förmän • Ger uttryck för egna åsikter på ett konstruktivt sätt • Deltar aktivt i utvecklingen av arbetsplatsen • Han har både förmåga och möjligheter att påverka relationen till förmännen ur medarbetarnas synvinkel och sköter sina egna arbetsuppgifter. • Huolehtii työpaikan viihtyvyydestä • Resurssien järkevä käyttäjä • Yhteistyökykyinen työkaverien ja esimiesten kanssa • Ilmaisee mielipiteitään asioiden eteenpäinviemiseksi • Osallistuu aktiivisesti työpaikan kehittämistyöhön • Hänellä on keinoja ja mahdollisuuksia vaikuttaa työntekijän näkökulmasta johtamiseen ja oman perustehtävän tekemiseen – Soile Keskinen; Alaistaidot 2005

9 Jan-Erik Nyberg Pedersörenejdens kyrkliga samfällighet 2011 Tre steg till att förbinda sig 1.Att anpassa sig 2.Att identifiera sig med organisationen (godkänna, respektera och tillägna sig dess värderingar) 3.Integrering; egna värderingar, attityder och mål sammanfaller med organisationens Sitoutuneisuuden kolme askelta 1.Mukautuminen 2.Samaistuminen organisaatioon (arvojen hyväksymistä, kunnioittamista ja omaksumista) 3.Sisäistäminen; yksilön arvojen, asenteiden ja tavoitteiden yhdensuuntaisuus organisaation kanssa Källa: Pertti Jokivuori (2004) Sitoutuminen työorganisaatioon ja luottamus

10 Jan-Erik Nyberg Pedersörenejdens kyrkliga samfällighet 2011 Vilka arbetsförhållanden gör att en medarbetare förbinder sig till sitt arbete? Sitoutumiseen kannustavan työympäristön tuntomerkit 1.Arbetsförhållandena erbjuder en känsla av meningsfullhet och betydelsefullhet 2.Ger möjligheten att ha kontroll över sitt sätt att arbeta 3.Innehåller klara och tillräckligt fasta normer för arbetet 4.Feedback för arbetsinsatsen 5.Stöd från både förman och medarbetare 6.Möjlighet till personlig utveckling i arbetet Steven Brown(1996): A Meta-analysis and Review of Organizational Research on Job Involvement 1.Tarjoaa mielekkyyden ja merkityksellisyyden tunteen työssä 2.Mahdollistaa työmenetelmien hallinnan 3.Sisältää selkeitä ja riittävän pysyviä toiminta normeja työlle 4.Antaa palautetta työsuorituksesta 5.Sisältää erityisesti esimieheltä mutta myös työtovereilta saatavaa tukea 6.Tarjoaa henkilökohtaisen kehittymisen mahdollisuuksia

11 Jan-Erik Nyberg Pedersörenejdens kyrkliga samfällighet 2011 Att låta sig ledas Johdettavaksi antautuminen • Att ta emot kritik • Att ta emot uppgifter • Att ha realistiska förväntningar på ledningen • Palautteen vastaanottaminen • Tehtävien vastaanottaminen • Realistiset odotukset johtoon nähden

12 Jan-Erik Nyberg Pedersörenejdens kyrkliga samfällighet 2011 Att stå upp som förman Johtajaksi antautuminen • Ger kritik som är konkret och konstruktiv • Ger tillräckligt tydliga uppgifter, delegerar ansvar • Har realistiska förväntningar på medarbetaren • Antaa konkreettista ja rakentavaa palautetta • Antaa tarpeeksi selkeät tehtävät, vastuuttaa työntekijää • Omaa realistisia odotuksia työntekijää kohtaan

13 Jan-Erik Nyberg Pedersörenejdens kyrkliga samfällighet 2011 Förmannens ansvar: att skapa förtroende 1/2 Esimiehen vastuu: herättää luottamusta • Förmannens beteende är – Konsekvent vid olika tillfällen och tidpunkter – Ord och handling stämmer överens – Delegerar kontrollen och ger delaktighet i beslutsprocessen – Soile Keskinen 2005, s 81, Alaistaidot • Esimiehen käyttäytymisen – Pysyvyys eri aikoina ja tilanteissa – Johdonmukaisuus, eli sanojen ja tekojen yhteyttä – Kontrollin jakamisessa ja päätöksentekoon mukaan saattaminen

14 Jan-Erik Nyberg Pedersörenejdens kyrkliga samfällighet 2011 Förmannens ansvar: att skapa förtroende 2/2 Esimiehen vastuu: herättää luottamusta • Förmannens beteende visar hans kommunikationsfärdigheter: – Tillräcklig och exakt information – Förklarar, motiverar och delger beslut samt ger återkoppling vid rätt tidpunkt – Öppet tankeutbyte med medarbetarna – Soile Keskinen 2005, s 81, Alaistaidot • Esimiehen käyttäytyminen näyttää millaiset ovat hänen kommunikointitaitonsa: – Riittävä ja täsmällinen informointi – Päätösten selittäminen, perusteleminen ja kertominen sekä oikeaikainen palaute – Avoin ajatustenvaihto työntekijän kanssa

15 Jan-Erik Nyberg Pedersörenejdens kyrkliga samfällighet 2011 Det psykologiska kontraktet Psykologinen sopimus • Förväntningar på och skyldigheter till ömsesidighet i kommunikationen • Uppfattningar om kompensation i bägge riktningar • Ramarna för tidsanvändning • Engagemang och uthållighet i relationer • Nivån på utbyte i kommunikation (känslor, tankar, idéer, lösningar osv) • Följder av olika beteende • D. David Guest, The psychology of the Employment Relationship • Keskinäiseen kommunikointiin liittyvät odotukset ja velvoitteet • Käsitykset hyvityksistä puolin ja toisin • Ajankäytön raamit • Vuorovaikutussuhteeseen sitoutuminen ja sijoitus • Vaihdannan aste (tunteiden, ajatausten, ideoiden, ratkaistujen jne vaihtamista • Seurauksia käyttäytymisestä

16 Jan-Erik Nyberg Pedersörenejdens kyrkliga samfällighet 2011 Trivsel på arbetsplatsen är inte en egenskap, det är en process • Vi vill steg för steg återerövra de färdigheter vi behöver i nya situationer. • Med hjälp av dessa färdigheter bygger vi upp förtroendet mellan medarbetare sinsemellan och mellan förmän och medarbetare • Förtroende är grunden för att uppleva glädjen i att vara förman och medarbetare. • Askel askeleelta kehitämme uusissa tilanteissa vaadittavat alais tai esimiestaidot. • Taitojen avulla rakennamme luottamusta työntekijöiden kesken ja esimiesten ja alaisten välillä • Luottamus on perusta esimiehenä ja alaisena olemisen ilon kokemiselle.


Ladda ner ppt "Färdigheter för medarbetare och förmän Esimies- ja alaistaidot Jan-Erik Nyberg Pedersörenejdens kyrkliga samfällighet 2011."

Liknande presentationer


Google-annonser