Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Öppen frågestund 21 juni 2017 Adobe Connect.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Öppen frågestund 21 juni 2017 Adobe Connect."— Presentationens avskrift:

1 Öppen frågestund 21 juni 2017 Adobe Connect

2 Agenda Kommande produktionssättningar Malin Zingmark
Rutiner i gemensamma Ladoksupporten Anna Åhnberg/Emma Wallmark Svarstider och prioritering av ärenden i supporten Hantering av nationella administratörer Hur anmäla önskemål om nationella grunddata och mallar Statusrapport e-signering och underskrift i DS Catherine Zetterqvist

3 Kommande produktionssättningar
Malin Zingmark Öppen frågestund

4 Produktionssättning HIG och MDH nästa vecka!
Produktionssättningen sker tisdag 27/6 – torsdag 29/6 Produktionsmiljön är nere onsdag från kl 16 till torsdag kl 8, sedan i läsläge till kl 11 och uppe igen kl 12 (om allt går enligt plan)

5 Produktionssättningsplan 2018
Planen för första halvan 2018 fastställs nästa vecka Planen för andra halvan av 2018 fastställs senare i höst

6 Gemensam Ladoksupport
Anna Åhnberg Öppen frågestund

7 Kontakta Ladoksupport
Ingångar: Jira – LADOKSUPPORT: Frågor Problem/Incidenter Ändringsbehov på befintlig funktionalitet (endast produktionssatta lärosäten). ServiceDeskPlus: Beställningar t ex certifikat, nationella behörigheter. Alternativt ring ( i 2:a hand). (Kravönskemål rapporteras till L3SUPPORT (Dessa hanteras ej via supporten))

8 Supporttider och SLA Våra öppettider är normalt kl måndag till fredag. Svars- och lösningstider påverkas av ärendets prioritet. Frågor besvaras inom 4 arbetsdagar. Incidenter med låg prioritet återkopplas inom 5 arbetsdagar. Lösningstiden kan variera beroende på komplexitet och övriga prioriteringar. Incidenter med högre prioritet hanteras snarast möjligt med hänsyn till prioriteten. Prioriteten avgörs av hur verksamheten vid lärosätet påverkas och hur många lärosäten som är drabbade. Beställningar hanteras normalt inom 5 arbetsdagar.

9 Information från supporten
Svar i ärenden i Jira och ServicedeskPlus. Driftmeddelanden eller nyhet via Ladok.se Driftsstörningar, planerade uppdateringar etc. Prenumerera – både på driftmeddelanden och nyheter. Information via maillistor: T ex information om förändringar som påverkar integrationer. Lokala kontaktpersoner (för produktionssatta lärosäten) Lokala projektledare (för ej produktionssatta lärosäten) Sidorna för Drift/Support på nya Ladok.se Kontakta supporten Uppgraderingskalender Tekniska miljöer Driftmeddelanden Leveransinformation

10 Beställa nationella behörigheter
behorigheter-i-nya-ladok Lokal kontaktperson gör ansökan via SD+ Konsortiets nationella administratörer godkänner Supporten skickar elektroniskt en ansvarsförbindelse för underskrift – om inte sådan redan finns Lärosätet skickar tillbaka en inskannad underskriven ansvarsförbindelse och behåller (och diarieför) originalet Supporten lägger upp behörigheten i de miljöer som är beställda Supporten tilldelar behörigheter och meddelar användaren och beställaren

11 Önskemål om nya nationella grunddata eller förändringar i nationella mallar
Lägg ärende i Jira LADOKSUPP Använd ärendetypen ”Ändringsbehov” Hanteras av konsortiets nationella administratörer

12 Statusrapport e-signering och underskrift i DS
Catherine Zetterqvist Öppen frågestund

13 Status för underskrift i DS och e-signering
Vad behövs för ett elektroniskt flöde i Ladok med avseende på både examensbevis och Diploma Supplement? Signaler om att inte använda e-signering för examensbevis Vad krävs för punkten ”Signature” (7.2) i DS?

14 Status för underskrift i DS och e-signering
Diploma Supplements innehåll bygger på en internationell mall och måste förhålla sig till denna. Punkten 7.2 syftar till att verifiera dokumentets innehåll Det handlar inte om ett beslut/utfärdande. Det går därför inte att hänvisa till attesten i Ladok. Verifiering sker antingen genom en elektronisk signering eller en fysisk underskrift.

15 Status för underskrift i DS och e-signering
Vad krävs för punkten ”Official stamp or seal” (7.4)? Om Diploma Supplement är elektroniskt går det bra att inte ha någon stämpel.

16 Hur går vi vidare? Till hösten fortsätter vi diskussionerna med UHR. Det är önskvärt med någon form av nationella rekommendationer när det gäller elektroniska examensbevis/DS. UHR bedömer att omvärlden är redo för elektroniska examensbevis. Daglig hantering från utländska lärosäten Signering finns även om giltigheten gått ut Möjlighet att förnya giltigheten

17 Övriga frågor


Ladda ner ppt "Öppen frågestund 21 juni 2017 Adobe Connect."

Liknande presentationer


Google-annonser