Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Mätning av PATIENTSÄKERHETSKULTUR

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Mätning av PATIENTSÄKERHETSKULTUR"— Presentationens avskrift:

1 Mätning av PATIENTSÄKERHETSKULTUR
Region Västmanland

2 MÄTINSTRUMENTET Enkäten Dimensioner
Hospital Survey on Patient Safety Culture (HSOPSC) från Agency for Healthcare Research and Quality (AHRQ). I Sverige översattes den och gick därefter under namnet Säkerhetskulturenkäten. Enkäten erbjuds av Sveriges kommuner och landsting (SKL) att för regioner och landsting att använda. Dimensioner Enkätens frågor bildar tillsammans 15 dimensioner. En dimension är ett antal frågor, oftast 3-4, som har en hög korrelation och tillsammans förklararar ett gemensamt underliggande fenomen. Dimensioner i Säkerhetskulturenkäten visar andelen positiva.

3 Dimensioner

4 VAD MÄTER VI? Säkerhets PRESTATIONER ”Vad vi gör och ser andra göra”
Beteenden Attityder, åsikter Underliggande värderingar och icke-ifrågasatta antaganden Mål, strategier, policy, strukturer, normer, ledarskap KLIMAT PRESTATIONER VÄRDERINGAR STRATEGIER Patankar & Sabin (2010) ”Vad vi gör och ser andra göra” Säkerhets ”Vad vi uttrycker” Säkerhets ”Vad vi planerar” Säkerhets ”Vad vi tänker och känner”

5 REGION VÄSTMANLAND Urvalskriterier Utskicksplan
Anställd från och med 31 maj 2017 och fortfarande anställd vid undersökningsstart den 12 september Tillsvidare och månadsanställda, ej timavlönade Man måste arbeta minst 50% Föräldralediga, studielediga, tjänstlediga och sjukskrivna mer än 50% ska ej svara på enkäten Medarbetaren har kontakt med patienter Utskicksplan 5 september Informationsmail till samtliga medarbetare 12 september Undersökningsstart 3 oktober Undersökningen stängs 24 oktober Resultaten levereras

6 LEVERANS AV RESULTAT PowerPoint Webbverktyg Excel
Varje enhet med minst 7 svarande medarbetare får en Powerpoint svarande får dimensionsresultat redovisat i andelen positiva får andelen svar per fråga i andelen positiva, negativa och neutrala. Arbetsplatser med mer än 30 svarande medarbetare får den 5-gradiga svarsskalan redovisad per fråga. Webbverktyg Arbetsplatser med mer än 30 svarande medarbetare får en Excel-bilaga med mer djupgående data. Excel Arbetsplatser med mer än 30 svarande medarbetare får en Excel-bilaga med mer djupgående data.

7 EXEMPEL [7-10]

8 EXEMPEL [10-30] 3192 3128 3203 3246 DIMENSION Återföring och kommunikation kring avvikelser DIMENSIONSFRÅGOR Vi får återkoppling om de förändringar som genomförts baserade på avvikelserapporter Vi informeras om de misstag som görs på vår arbetsplats På den här arbetsplatsen diskuterar vi hur vi ska undvika att fel inträffar igen

9 EXEMPEL [30+] Antal svar Återföring och kommunikation kring avvikelser
Frågor i dimensionen På den här arbetsplatsen diskuterar vi hur vi ska undvika att fel inträffar igen Vi informeras om de misstag som görs på vår arbetsplats Vi får återkoppling om de förändringar som genomförts baserade på avvikelserapporter

10 VÅR WEBBPORTAL

11 ATT TOLKA RESULTATEN Kontrollera verksamhetens svarsfrekvens
En låg svarsfrekvens (under 50%) kan göra resultatet svårtolkat. Samtidigt säger det något om kulturen i verksamheten om flera medarbetare medvetet valt att inte besvara enkäten. Vad kan det bero på? Jämför verksamhetens resultat med hela organisationen Skiljer sig resultaten från organisationen i stort? Är det samma styrkor och svagheter? Jämför med SKLs riktlinjer SKL har identifierat resultat under 50 som områden som bör utvecklas och resultat över 70 som styrkor. Tipsguiden som finns att ladda ner via rapportgeneratorn innehåller tips på användbara verktyg och mallar för åtgärdsplaner. Jämför med tidigare resultat Om verksamheten genomfört undersökningen innan, finns det något resultat som förändrats? Vad kan det bero på?

12 ATT TOLKA RAPPORTEN Små grupper Frågor markerade med (R)
Grupper med färre än sju respondenter redovisas inte. Grupper med mindre än 7 svarande inkluderas i överliggande gruppers resultat. Frågor markerade med (R) I enkäten finns ett antal omvända frågor. I resultatredovisningen har vi vänt på dessa frågor så de redovisas enligt samma principer som övriga frågor. Det vill säga grönt innebär att medarbetaren alltid har svarat positivt i den meningen att de anser sig vara nöjda.

13 REGION VÄSTMANLAND Definition Högsta Ledning Resultatåtergivning
Enligt SKLs nya definitioner innebär högsta “chefens chef”. Ni har möjlighet att per vårdgivare definiera namnet på er ledning. Resultatåtergivning Indikator kan presentera era resultat för er ledning. Detta kostar 5750 SEK per tillfälle och måste beställas innan september. OBS datum kan redan vara uppbokade och måste först kontrolleras med Indikator. Resultaten släpps för hela organisationen den 24 oktober. Definition Närmaste chef Regionen har valt att definiera närmaste chef som “Den du har medarbetarsamtal med.”

14 REGION VÄSTMANLAND Deltagarlistan Variabler
Varje privat vårdgivare måste leverera deras deltagarlista till Region Västmanland senast 21 augusti Mallen har er kontaktperson på Region Västmanland tidigare mailat ut. Inhämta informationen ifrån ert personalsystem Region Västmanland skickar alla deltagarlistor till Indikator för förberedelser Variabler Inga frågor i enkäten om kön, ålder eller yrke. Detta förkodas i deltagarlistan Ett öppet svar kommer inkluderas i slutet av enkäten. Detta redovisas på nivåer med mer än 30 svarande.


Ladda ner ppt "Mätning av PATIENTSÄKERHETSKULTUR"

Liknande presentationer


Google-annonser