Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Akademiskt ledarskap inför nya förändringar - med fokus på akademiska värden SUHF:s Högre LedarProgram, HeLp 4 Noors 14 febr. 2014.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Akademiskt ledarskap inför nya förändringar - med fokus på akademiska värden SUHF:s Högre LedarProgram, HeLp 4 Noors 14 febr. 2014."— Presentationens avskrift:

1 Akademiskt ledarskap inför nya förändringar - med fokus på akademiska värden
SUHF:s Högre LedarProgram, HeLp 4 Noors 14 febr. 2014

2 Budskap Ett akademiskt ledarskap:
förankrat i och förverkligar akademiska värden Utan akademiska värden inga universitet och högskolor!

3 Förändringar? Är oföränderlighet idealet? Är föränderlighet idealet?
Riktmärke: tillämpa akademiska värden!

4 Universitet/högskolor står på två ben
Lag, förordning, högskolelagen, högskoleförordningen Grundlagarna 2. Värden a. allmänna,humanistiska värden b. akademiska värden

5 Allmänna, humanistiska värden
FN: åsiktsfrihet och yttrandefrihet, söka, ta emot och sprida information oberoende av gränser. EU: respekt för människans värdighet, frihet, demokrati. Regeringsformen: offentlig makt ska utövas med respekt för alla människors lika värde och för den enskilda människans frihet och värdighet. EU Sveriges grundlagar

6 Viktiga akademiska värden
Akademisk frihet Akademisk integritet Akademiskt ansvar, inkl. samhällsansvar Akademisk kvalitet Akademisk kollegialitet

7 Akademisk frihet Honnörsbegrepp, behövs klarhet och gemensamt språkbruk! Akademisk frihet bör omfatta hög grad av institutionell autonomi, men frihet är mer än autonomi.

8 Akademisk frihet Högskolelagen: forskningsproblem fritt väljas, metoder fritt utvecklas, resultat fritt publiceras: Bra, men kan lagen följas? Frihet att utföra forskning,undervisa, tala och publicera enligt vetenskapliga undersökningars normer, utan ingripande, påverkan eller bestraffning varthän sökandet efter sanning och förståelse än leder.

9 Ingen total frihet Vad är rimliga inskränkningar? Direktiv via finansiering av råd, stiftelser, regering, donationer? Kommersiella och regionala intressen? Anställning, arbetstid, infrastruktur, administration? Prioriteringar av grupp, fakultet, universitet? Forskningsetik? ,

10 Akademisk frihet för utbildningen
Kursplaner, mål, studentgenomströmning Lärarens frihet i utbildningen Kursbokstyranni, utvärderingar Frihet från pedagogisk konformism Vad bör och får läraren säga? Läraren som förebildlig akademisk ledare

11 Debatt och domslut i USA
The Supreme Court om institutionell autonomi: the right of the university to "determine for itself on academic grounds: who may teach, what may be taught, how it should be taught, and who may be admitted to study.“ i

12 Akademisk integritet Utbildning och forskning intellektuellt och moraliskt oberoende av politiska, ideologiska, ekonomiska och andra maktgrupperingar Helgjutenhet med akademisk kvalitet, forskningsetik och frihet, utan någon otillbörlig påverkan Forskningens resultat och metod och forskaren/läraren som person ska ha orubblig integritet Kärnan i akademisk frihet, livsnerven Ledares ansvar: alltid försvar!

13 Intern akademisk frihet
Hur mycket intern frihet finns? Självkritik. Intern akademisk socialisering och maktutövning:vetenskapliga och pedagogiska paradigm, pengar och makt, avvikande åsikter, karriärer Fri intern debatt, högt i tak, ledningens ansvar Ge utrymme åt både enhet och mångfald,paradoxer

14 Akademiskt ansvar Samhället ger uppdrag och frihet: lärosäten och ledare svarar med ansvar för kvalitet, relevans, obundenhet Ger vi den bästa utbildning vi kan för framtidens generationer? Och forskning som svarar både mot vetenskapliga intressen och vad samhället bäst behöver? Varje ledares uppgift: tydliggöra sambandet frihet-ansvar

15 Samhällsansvar Varje lärosäte och akademisk ledare överväger: vad betyder vårt samhällsansvar? Stark akademisk identitet och förnyat samhällsansvar. Inte bara innovation och kommersialisering.

16 Akademisk kvalitet Gäller utbildning och forskning
Förenar alla högskolor och universitet Kvalitetskriterier för akademisk utbildning Kvalitetskriterier för akademisk forskning

17 Akademisk kollegialitet
Negativ: nivellerande kåranda, egenintressen, intriger, blockering av kollegiala beslut, okritisk lojalitet. Positiv: kollegiala samtal, seminarier, hela bedömningssystemet, t ex peer review, disputationer; forskning kräver kollegors prövning; samverkan inför beslut

18 Vad är kollegialt ledarskap?
Vad är i praktiken kollegiala beslut? Kollegialt ledarskap? Uppgiften: samband och dialog mellan formell beslutsstruktur och akademiska kollegialitetens vardag. Ingen onödig styrning. Varje ledares ansvar: främja en god kollegialitet, finna balans mellan linjestyrning och kollegialitet

19 Förtroende viktigt för ledarskap
Förtroende vinns när en akademisk ledare i sin verksamhet och person förverkligar idén och akademiska värden driver lärosätets bästa, inte sig själv visar kunskap, förståelse, drivkraft lyssnar och leder (skilj från åsiktsgemenskap)

20 Fyra pelare för akademiskt ledarskap
Universitetets idé och akademiska värden Strategi, visioner och kultur Förankring, kollegialitet Kunskap och erfarenhet

21 Ledarskap i och med flera kulturer
Akademi Förvaltning Ledarskapskulturer Studenter Ledarskap: att skapa samverkan mot samma mål

22 Förändringar – hur leda?
Akademisk globalism? Akademisk instrumentalism: vilka värden hotas? MOCC: vilka värden hotas och främjas? Autonomi, fria lärosäten? Vilka värden står på spel? Managementfilosofin: hotade värden? Ranking- och utvärderingskulturen: värden?

23 En akademisk ledare Tycka om människor, inte konflikträdd
Långsiktig strategi, ibland snabba beslut Kombinera god kollegialitet med tydlig styrning Lyssna och leda God hälsa, avkoppling, ha roligt!

24 Akademiska värden visar vägen
Atlantis 2011


Ladda ner ppt "Akademiskt ledarskap inför nya förändringar - med fokus på akademiska värden SUHF:s Högre LedarProgram, HeLp 4 Noors 14 febr. 2014."

Liknande presentationer


Google-annonser