Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Exkursioner och studiebesök som undervisningsformer och läraktiviteter

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Exkursioner och studiebesök som undervisningsformer och läraktiviteter"— Presentationens avskrift:

1

2 Exkursioner och studiebesök som undervisningsformer och läraktiviteter
Att lämna klassrummet Exkursioner och studiebesök som undervisningsformer och läraktiviteter

3 Hittills har vi… studerat religioner som ”system” eller läror
tillägnat oss lärobokskunskap om religioner studerat religioner och bemötande av elever med religiös tillhörighet i klassrumssituationer

4 Att lämna klassrummet för att
Möta religioner och religiösa människor i andra miljöer än i skolan Överhuvudtaget träffa religiösa människor! Möta religioner och religiösa människor i religiösa kontexter Se att religion är ”levd” inte bara trodd Undersöka religion och religiösa företeelser med egna ögon (primärkunskap)

5 Roos artikel Behandlar exkursioner som undervisningsform i religionsvetenskapliga utbildningar Diskuterar skillnaden mellan ”standardreligion” och partikulära röster Introducerar skillnaden mellan emiska och etiska perspektiv Problematiserar mötet med ”professionella främlingshanterare”

6 Ska religionsläraren anlägga ett inifrån- eller ett utifrånperspektiv?
Vad kan exkursioner lära oss?

7 ”Lathund” för exkursioner
Vi skapar en gemensam lathund som ska kunna användas av er vid planering, genomförande och uppföljning av exkursioner och studiebesök i er egen undervisning

8 Planering Varför? Syften/mål med exkursionen. Kopplingar till läroplan och kursplan? Fokus? (Lära, symboler, artefakter, arkitektur, riter, högtider osv.?) Hur kommunicerar ni syftet till era värdar? Hur kan ni förbereda er? Hur kan ni förbereda era elever? Vilka dilemman eller problematiska situationer kan ni förutse och planera inför? Vad är viktigt att tänka på inför exkursionen? Hur ser ni på er roll?

9 Genomförande Hur ska ni praktiskt gå tillväga?
Hur introducerar ni er som lärare och gruppen? Hur ska ni förhålla er till ”guiderna” och deras versioner av religionen? Vilka dilemman eller problem kan dyka upp? Hur hantera dem? Hur gör ni som lärare om ”guiden” blir provocerad av elevernas frågor eller tvärtom? Ingriper? Hur? När?

10 Uppföljning Hur, när och varför följer ni upp exkursionen/studiebesöket? Hur tar ni reda på elevernas reaktioner? Hur tar ni reda på vad eleverna har lärt sig? Hur hanterar ni om eleverna har blivit fientligt inställda till människor av en viss religion, eller överdrivet entusiastiska eller om de har missförstått religionen? Hur dokumenterar ni besöken?

11 Lathund för exkursioner/studiebesök
Förberedelser -träffa guide i förväg – syfte, förkunskaper Eleverna förbereda frågor Tala om att detta är ett sätt att se på religion Grundläggande regler Själv påläst Informera föräldrar Vad gör man med elever som inte kan följa med? Genomförande Presentation av guide o turen Alla mskors lika värde Innan o efter diskussion om guiden och dennes syn på religion, det är inte den rätta men ett sätt att tro och tänka Elevernas fördomar – dilleman, ta dem direkt, klassrumsregler, värdegrund, etc (om det går) Om ngn blir provocerad, ta det efter (om detg år) Läraren ställ tätt frågor! Uppföljning Uppföljning snarast möjligt Vad kommer eleverna ihåg, intressant Ta hand om allt efter Utvärdera synliggöra elevernas kunskaper Beröm och uppuntra eleverna


Ladda ner ppt "Exkursioner och studiebesök som undervisningsformer och läraktiviteter"

Liknande presentationer


Google-annonser