Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Vilka åtgärder för att stärka arbetslivsrelevansen i utbildningarna ger rapporten ”ett år efter examen” anledning till för fakulteterna? Fakulteternas.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Vilka åtgärder för att stärka arbetslivsrelevansen i utbildningarna ger rapporten ”ett år efter examen” anledning till för fakulteterna? Fakulteternas."— Presentationens avskrift:

1 Vilka åtgärder för att stärka arbetslivsrelevansen i utbildningarna ger rapporten ”ett år efter examen” anledning till för fakulteterna? Fakulteternas åtgärdsförslag ur material till Åbo Akademis styrelse

2 FHPT:s åtgärdsförslag
Arbetspraktik Inkludera någon form av praktik i fakultetens samtliga examina Ge ämnena möjlighet att anställa praktikanter inom projekt som ger relevant arbetserfarenhet (forskningsprojekt, konferenser etc.) Internationell erfarenhet samtliga studerande ska ha möjlighet till att skaffa sig internationell erfarenhet under studiernas gång (räkna till godo utbyte, få in tidsmässigt) Medvetandegöra studerande om vilka kompetenser man fått via utbildningen vidareutveckling av lärandemål på examinas olika nivåer samt genom att tydligt inom varje kurs lyfta fram vilka lärandemål just den specifika kursen syftar till att uppnå. ta i bruk olika typer av kursformer, t.ex. sådana där studerande själva tar ansvar för att organisera och leda kurser. Åbo Akademi - Domkyrkotorget Åbo

3 FHPT:s åtgärdsförslag forts.
Koppling mellan teori och praktik i utbildningen relatera den teoretiska utbildningen till mera praktiska element som åskådliggör att den utexaminerade har konkret nytta av utbildningen införa praktiska färdigheter som stöder sig på teori använda sig av gästföreläsare från arbetslivet som genom egen erfarenhet kan visa hur teori och praktik kopplas ihop Flexibla kompetenser (d.v.s. förmåga att anpassa sig till en allt mer flexibel arbetsmarknad) inom utbildningen medvetet öva tillämpningar av kompetenser på nya och överraskande situationer, t.ex. i samarbete med arbetslivet. Åbo Akademi - Domkyrkotorget Åbo

4 Åbo Akademi - Domkyrkotorget 3 - 20500 Åbo
FPV:s åtgärdsförslag Fortsätta att utveckla dialogen och samarbetet med arbetslivet inom fakultetens olika utbildningar samarbete inom kurser och praktikperioder utvidgat samarbete kring magisteravhandlingar och utvidgade expertnätverk. Driva på utvecklingen och användningen av mentorskapsprogram Ex Karriärkontakt (Åbo Akademikers rf) kunde utvecklas i dialog med utbildningarna. Större synliggörande av alumner visar studerande på bredden av karriärvägar. Alumnerna blir del av studenternas nätverk och utbildningens och ÅA:s arbetslivskontakter. Åbo Akademi - Domkyrkotorget Åbo

5 FPV:s åtgärdsförslag forts.
Förtäta och intensifiera dialogen samt samarbetet mellan Arbetsforum och de olika utbildningarna, med syfte att få en bättre match mellan olika utbildningarnas specifika behov och Arbetsforums tjänsteutbud säkra att de studerande inom ramen för sina studier blir förtrogna med respektive utbildnings arbetsmarknad och lär sig behärska jobbsökarverktygen. arbetslivsfärdigheter kunde ingå i alla utbildningar, endera integrerat med existerande kurser eller som egna kurser. Fakulteten kunde erbjuda möjlighet att utveckla kunnande i budgetering och redovisning samt för utbildningsområdet relevant lagstiftning, endera integrerat i nuvarande kursutbud eller som egna kurser. Motverka dikotomin mellan teori och praktik i ännu högre grad synliggöra kopplingen mellan teori och praktik genom övningar, exempel och case från arbetslivet. Åbo Akademi - Domkyrkotorget Åbo

6 Åbo Akademi - Domkyrkotorget 3 - 20500 Åbo
FSE:s åtgärdsförslag Fortsätter kontakterna till arbetslivet genom alumniverksamhet gäsföreläsningar av personer i arbetslivet praktik inom examen samverkan med näringslivet i samband med de kurser som ges Åbo Akademi - Domkyrkotorget Åbo

7 Åbo Akademi - Domkyrkotorget 3 - 20500 Åbo
FNT:s åtgärdsförslag Fakulteterna borde utarbeta tydligare regler om hur frivillig praktik kan ingå i examen. Skicka ut rapporten till ämnena och be dem bekanta sig med den och beakta den då de planerar de nya magisterutbildningarna Finns det möjlighet att få ett tematiskt block som skulle svara på behovet av kunskap i jobbsökarverktyg, lagstiftning, projektarbete, ledarskap, att verka i mångkulturella miljöer, förhandlingsteknik och grunderna i budgetering och redovisning eller några av dessa? Fortsätta att ta in personer från industrin och alumner Åbo Akademi - Domkyrkotorget Åbo

8 sammanfattning av alla fakulteters åtgärdsförslag
Arbetspraktik i alla examina Möjlighet till internationell erfarenhet för alla studenter Medvetandegöra studenterna om vilka kompetenser de får i utbildningarna Koppla teori och praktik i kurser Låta studenterna öva sig i att hantera nya/överraskande situationer > förbättrar studenternas förmåga att hantera en flexibel arbetsmarknad Samarbete med arbets- och näringslivet inom kurser Gästföreläsningar Samarbete i magisteravhandlingar Utveckla och utnyttja Karriärkontakt Utöka samarbetet med Arbetsforum (jobbsökar- och arbetslivsfärdigheter) Integrera utbildning i budgetering, redovisning och relevant lagstiftning i kurserna Erbjuda tematiskt block med jobbsökarverktyg, lagstiftning, projektarbete, ledarskap, att verka i mångkulturella miljöer, förhandlingsteknik, budgetering och redovisning Åbo Akademi - Domkyrkotorget Åbo


Ladda ner ppt "Vilka åtgärder för att stärka arbetslivsrelevansen i utbildningarna ger rapporten ”ett år efter examen” anledning till för fakulteterna? Fakulteternas."

Liknande presentationer


Google-annonser