Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

ST-Studierektorsträff

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "ST-Studierektorsträff"— Presentationens avskrift:

1 ST-Studierektorsträff
9 nov 2016

2 Välkomna! Program 08.30 Välkommen och inledning
Aktuell ST-information om kurser mm 09.00 Utlandsutbildade läkare Ny väg till svensk läkarlegitimation Stöd vid introduktion -Utökat stöd från International Office 09.30 Kaffe 09.50 ST-barometern 2016 Resultatöversikt Jämförelser med LiÖ resultat 2013 och med övriga universitetssjukhus Grupparbete egna resultat 12.00 Lunch 13.00 Nya ST-riktlinjer Region Östergötland 14.30 15.00 ST-studierektor i Region Östergötland Uppdrag Resurser Stöd 16.00 Avslut

3 Aktuell ST-information
Aktuellt om kurser för ST-läkare Gemensam kunskapsbas invärtesmedicinska specialiteter Flaskhalsar inom sidotjänstgöring ST i allmänmedicin

4 Utbildningscurriculum för ST-handledare i RÖ
Grundutbildning ST-handledare ST-LIV ST-introduktion för HL och ST-läkare Studierektorsutbildning +SR-möten

5 Kurscurriculum Östergötland
Obligatoriska kurser för alla specialiteter Delmål a1 Medarbetarskap, ledarskap och pedagogik Ingår i "ST-LIV" Delmål a2 Etik, mångfald och jämlikhet Ingår i vår kurs "Etik för ST-läkare" Delmål a5 Medicinsk vetenskap Ingår i vår kurs ”Forskningsmetodik för ST-läkare” Delmål a6 Hälso- och sjukvårdens organisation Ingår i ST-LIV Lagar och andra föreskrifter Ingår i vår kurs ”Juridik för ST-läkare” Obligatoriska kurser för många specialiteter  Delmål b1 Kommunikation med patienter och närstående Ingår i vår kurs ”Patientkommunikation för ST-läkare” Delmål b2 Sjukdomsförebyggande arbete Ingår i vår kurs "Patientkommunikation om levnadsvanor -motiverande samtal" Delmål b3 Läkemedelsbehandling Ingår i Socialstyrelsens webb-kurs "Specialitetsövergripande klinisk farmakologi för ST-läkare" Delmål b4 Försäkringsmedicin Ingår i vår kurs ”Försäkringsmedicin för ST-läkare” Delmål b5 Palliativ vård i livets slutskede Ingår i vår kurs ”Palliativ vård i livets slutskede” A-mål 16,5 dgr B-mål 8,5 dgr Totalt 25 dgr = 5 v/5 år, alltså 1 v/utbildningsår i ST. För mer info se ST-hemsidan

6 Kommunikationskurs SOSFS 2015:8 - även kirurgiska spec
Ny regi sedan våren 2016 4 dgr

7 Gemensam kunskapsbas invärtesmedicinska specialiteter
Tre standardmallar för tjänstgöringsplan rörande gemensamma c-delmål inom invärtesmedicinska specialiteter Lapptäckesmodellen för US-läkare Medicinkliniksmodellen för US-läkare Lokal medicinkliniksmodell för LiM och ViN Alla tre modellerna inkluderar 3 månader på vårdcentral

8 Svensk specialistläkare
Vägar till svensk specialistläkare Region Östergötland Svensk specialistläkare AT Vikariat ST TULE-prov Ej specialist 3:e land Ej Leg Läkarutbildning EU/ EES –vissa länder Svensk läkarutbildning Svensktalande Leg läk Läkarutbildning EU/ EES Specialistläkare EU/ EES vissa specialiteter Specialist 3:e land Praktisk tjänstgöring Strukturerad introduktion och komplettering Leg läk Läkarutbildning EU/ EES KUL Maria Randjelovic, Prov-tjänstgöring Kunskaps-prov

9 Stöd vid introduktion av utlandsutbildade läkare i Region Östergötland
Utbildnings-mottagningar Prov-tjänstgöring/ Praktisk tjänstgöring Introduktions-utbildning Språk

10 Vad är nytt? Språkutbildning B2 till C1 Introduktionsutbildning
Finansiering av provtjänstgöring Etableringssamordning –praktisk hjälp vid utlandsrekrytering Språksnabbspår för nyanlända med sjukvårdsutbildning

11 Introduktionsutbildning för utlandsutbildade nyanställda läkare i RÖ
Introduktionsvecka och valbara kurser Kommunikation Spelregler och värderingar Samhälls- och författningskunskap Försäkringsmedicin Clinicum Hygien Medicinska baskunskaper tex Antibiotika Vissa kurser generar ST-intyg Återkoppling till deltagare, handledare och verksamhetschef Ingen kurskostnad Start våren 2017 Sara Kinert Studierektor Angelica Edin Utbildningssekreterare

12 Svenska språket/Språktest
Nivå C1 rekommenderas vid anställning Språktest vid anställning via Folkuniversitetet International Office finanserar språkutbildning från B2 till C1

13 Skillnad mellan B2 och C1 Nivå B2
Kan förstå huvudinnehållet i komplexa texter om både konkreta och abstrakta ämnen, inklusive fackmässiga diskussioner inom det egna specialområdet. Kan delta i samtal så pass flytande och spontant att ett normalt umgänge med modersmålstalare blir fullt möjligt, utan ansträngning för någondera parten. Kan producera tydlig och detaljerad text inom ett brett fält av ämnen, förklara en ståndpunkt i ett aktuellt ämne samt framhålla såväl för- som nackdelar vid olika valmöjligheter. Nivå C1 Kan förstå ett brett urval av krävande, längre texter och urskilja underförstådda betydelser. Kan uttrycka sig flytande och spontant utan att i större utsträckning söka efter ord och uttryck. Kan använda språket flexibelt och effektivt för såväl sociala som studie- och arbetsrelaterade ändamål. Kan producera tydliga, välstrukturerade och detaljerade texter om komplexa ämnen. Kan på ett planerat sätt med olika medel organisera och binda samman en text till en sammanhängande helhet.

14

15 ST-barometern 2016 Tydliga förbättringar av handledning och återkoppling Bättre möjlighet att uppnå målen i målbeskrivningen US sticker ut positivt jämfört med övriga universitetssjukhus Stora skillnader mellan verksamheter i Region Östergötland Fortfarande saknar 20% skriftligt utbildningsprogram Alltför glesa handledarträffar Teoretiska studier… Passet får ta 30 min

16 Utbildningsbakgrund

17 ST-planering

18 Handledning och instruktion

19 Handledning av min huvudhandledare ger mig god vägledning och stöd i min professionella utveckling
Svarsalternativ 1: Stämmer helt 2: Stämmer delvis 3: Stämmer dåligt 4: Stämmer inte alls

20 Frekvens handledningsträffar

21 Teoretiska studier

22 Bedömning och återkoppling

23 Min kliniska kompetens bedöms och jag får återkoppling
Svarsalternativ 1: Stämmer helt 2: Stämmer delvis 3: Stämmer dåligt 4: Stämmer inte alls

24 Dokumentation av bedömning

25 Utbildningsklimat och krav

26 Hur bra är ST?

27 Min ST har hittills gett goda förutsättningar att nå målen i målbeskrivningen
Svarsalternativ 1: Stämmer helt 2: Stämmer delvis 3: Stämmer dåligt 4: Stämmer inte alls

28 Arbete med egna resultat
Läs egna resultat (15 min) Diskussion i mindre grupper (45 min) Vad ser du i dina resultat? Vilka områden behöver din verksamhet ta tag i? Behövs stöd utifrån? (Högre chefsnivå/ ST-kansliet) Redovisning i storgrupp Vilka frågor diskuterade ni extra? Vilka områden behöver hanteras gemensamt?

29

30 Nya ST-riktlinjer Nya delar
Styrdokument ST (Lokala riktlinjer för ST, mallar, mm) Planera och dokumentera ST Utökade delar Målbeskrivningen Handledning Kompetensvärdering och återkoppling (dokumentation…)

31 Individuell inläsning av dokumentet
Dela in i två diskussionsgrupper Invändningar? Vad saknas? Andra synpunkter?

32

33 Studierekt0rsuppdraget

34 Uppdragsbeskrivning Studierektorn samordnar verksamhetens ST-utbildning så att den till såväl innehåll och form som interna och externa delar ger ST-läkaren goda förutsättningar för att uppnå specialistkompetens. ST-studierektorn är ST-utbildningens ”advokat” och utgör en organisatorisk stödfunktion till ST-läkare, handledare och verksamhetschef.

35 ST-formalia För verksamhetens räkning bevaka och kommunicera förändringar i regelverk och riktlinjer för ST Utarbeta och föreslå lokala riktlinjer för ST i verksamheten Utarbeta en grundmall för skriftliga utbildningsprogram för ST i verksamheten Säkerställa att det finns en mall för introduktionsprogram för nya ST-läkare och andra underläkare i verksamheten

36 Praktisk planering och uppföljning av ST-tjänstgöringen
Bistå handledare och ST-läkare i upprättandet av ett skriftligt individuellt utbildningsprogram Minst årligen ta del av dokumenterade bedömningar av ST-läkares kompetensutveckling Tillsammans med schemaläggare ansvara för kontakt, samordning och övergripande planering för sidoutbildning och externa kurser och själv vara kontaktperson för andra specialiteter inom den egna specialiteten Säkerställa internutbildning för ST-läkare, samt bidra till att erforderliga externa kurser arrangeras för att fullfölja specialitetens målbeskrivning för ST Följa upp och utvärdera ST-utbildningen, samt samordna SPUR-inspektion inom verksamheten

37 Stöd till ST-handledare i deras uppdrag och egen kompetensutveckling
Bistå verksamhetschefen när handledare ska utses, samt vid intygandet av uppnådd specialistkompetens Hålla kontakt med ST-handledare och arrangera handledarträffar i verksamheten Leda specialistkollegium

38 Övrigt Att följa den pedagogiska utvecklingen inom området och medverka i relevanta nätverk regionalt, nationellt och internationellt Delta i relevanta nätverksträffar för ST-studierektorer i Region Östergötland och nationellt Facilitera lösning av eventuella problem och meningsskiljaktigheter mellan olika aktörer inom ST

39 Resurser för uppdraget
Avsatt arbetstid motsvarande % av en heltidstjänst beroende på antal ST-läkare inom ansvarsområdet, samt hur stor del praktisk planering och kursutveckling som ingår i uppdraget Ekonomiska och administrativa resurser för att kunna genomföra uppdraget Tidsbegränsat förordnande med fast lönetillägg i relation till uppdragets omfattning Adjungering till klinik- och centrumledningsmöten i diskussion om ST-relaterade frågor regelbundet och vid behov

40 Uppföljning från ST-kansliet
Årlig checklista begärs in ST-barometer ca vart 3-4:e år SPUR-inspektioner

41 Checklista studierektorer
Verksamheten har verksamhetslokala riktlinjer för ST Verksamheten har en mall för skriftliga individuella utbildningsprogram Verksamheten har en mall för ST-kontrakt Verksamheten har en mall för introduktionsprogram för nya ST-läkare och andra underläkare Verksamheten har målbeskrivningar för de vanligaste sidotjänstgöringarna både för era egna ST-läkares vanligaste sidotjänstgöringar och för sidotjänstgöringar för ST-läkare från andra specialiteter/ verksamheter hos er

42 Årlig översyn Alla ST-läkare och vikarierande underläkare har en namngiven handledare som har gått handledarutbildning Alla specialister har gått handledarutbildning (”Grundkurs för ST-handlerare”/ ”ST-LIV”) Alla nyanställda ST-läkare och deras handledare har gått ”ST-introduktion för handledare och ST-läkare” Minst en handledarträff har hållits i verksamheten under året

43 Forts. årlig översyn Alla ST-läkare har ett skriftligt individuellt utbildningsprogram efter 6 mån tjänstgöring Alla skriftliga individuella utbildningsprogram har reviderats minst en gång under året Alla ST-läkare har ett ST-kontrakt efter 6 mån tjänstgöring Alla ST-läkare har diskuterats på specialistkollegium under året Det finns minst 4 dokumenterade enskilda bedömningar av varje ST-läkares kompetens gjorda under året


Ladda ner ppt "ST-Studierektorsträff"

Liknande presentationer


Google-annonser