Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

WP6D Lastbilsparkeringar med ITS

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "WP6D Lastbilsparkeringar med ITS"— Presentationens avskrift:

1 WP6D Lastbilsparkeringar med ITS
Strategi för införande av lastbilsparkeringar inom East West Transportkorridor WP6D Lastbilsparkeringar med ITS Aktivitet 1

2 East West Transportkorridor

3 Syfte med WP6D Utveckla smarta lastbilsparkeringar, med ITS tjänster för att skapa ett sömnlöst trafikflöde i korridoren PARTNERS Vejdirektoratet Trafikverket Karlskrona Kommun Karlshamns Kommun Litauiska Vägverket

4 WP6D Aktivitet 1 Lastbilsparkeringar i korridoren
En generell studie som skall utvärdera och analysera behovet av lastbilsparkeringar i korridoren En del handlar om att identifiera lämpliga platser för smarta lastbilsparkeringar i korridoren Analysen vill identifiera behov av tjänster som förarna behöver och lämpliga ITS tjänster

5 Nuvarande situation i korridoren
Danmark och Sverige har ett bra utbud av lastbilsparkeringar som stödjer förarna att följa kör- och vilotidsreglerna Litauen har ett något sämre utbud av lastbilsparkeringar speciellt utanför huvudnoderna Lastbilsparkeringar i och omkring större städer och hamnar är ofta överfulla och det finns ett ökande nivå av stölder från fordon Förare saknar information om lämpliga lastbilsparkeringar i korridoren och det ger sämre utnyttjande av kör- och vilotider

6 Nuvarande situation i korridoren

7 Europeiska initiativ som påskyndar utvecklingen
Många olika europeiska initiativ driver utvecklingen av smarta lastbilsparkeringar Den viktigaste utvecklingen sker inom ITS Action Plan och ITS Direktivet Två av sex prioriterade åtgärder fokuserar på information och bokning av lastbilsparkringar Andra initiativ: EasyWay SETPOS LABEL

8 Nationella initiativ i korridoren
Många olika nationella initiativ pågår i länderna i korridoren – några exempel: Förstudie om logistikcenter i Litauen Förstudie kring ITS och godstransporters behov och pågående arbete i Sverige Utvecklingsbehov av lastbilsparkeringar i Danmark för at öka kapaciteten

9 Behov och beteenden av förare
Behov och beteende av lastbilschaufförer baserat på intervjuer: Behov – Mat, Bränsle, Faciliteter speciellt rena toaletter Parkeringar skall ligga i direkt anslutning till huvudvägen Utveckla informationen om lämpliga platser Förare vill ha språkoberoende information på harmoniserade skyltar och i sina navigationssystem Bokningssystem kan vara intressant kring större städer och hamnar Förare planerar sin rutt utifrån kör- och vilotidsreglerna

10 Utmaningar Det finns kapacitetsbrist i korridoren, speciellt i Litauen
Parkeringar i närheten av större städer och hamnar är överfulla och det finns en ökande trend med stölder från fordonen Förarna saknar information om lämpliga platser

11 ITS-tjänster för korridoren – Information om platser
Behov av ITS-tjänster innan och under färden med information om lämpliga platser Myndigheten har ansvar att utveckla grundinformation i digitals format med information om lokalisering av parkeringar Inför information på färjor och på rastplatser om lämpliga platser att stanna på Myndigheterna skall införa harmoniserade och språkoberoende skyltar med information om lämpliga platser och distans till nästa plats

12 ITS-tjänster för korridoren– beläggningsinformation
För att stödja förarna att planera sin rutt bättre skall det finns information om lediga platser vid parkeringar vid städer och hamnar Informationen skall finnas via VMS och tillgänglig så tjänsteplanerar kan skapa applikationer till telefoner etc.

13 ITS-tjänster för korridoren - Bokningssystem
Bokningssystem för parkeringar är inte redo för marknaden, behöver utveckla fungerande grundfunktioner först kring detektering etc. Erfarenheter från Frankrike och Tyskland visar att det är stora problem med detektering av fordon De kan inte leverera tillförlitlig information Bokningssystem för lastbilsparkeringar är inte prioriterat i korridoren Fokusera på informationslösningar och attraktiva parkeringar

14 Säkra Lastbilsparkeringar
Erfarenheter från Europa visar att det är svårt att få till en hållbar affärsmodell Transportnäringen Högvärdesgods är intressant att parkera på säkra parkeringar Försäkringsbolag och transportköpare efterfrågar inte säkra parkeringar -> åkerier vill inte betala för säkra platser Säkra lastbilsparkeringar har inte tagits med i strategin för korridoren och det är inte ett ansvar för myndigheterna Bättre att fokusera på bra lokalisering och ljus på platserna

15 Riktlinjer för lastbilsparkeringar i korridoren
Transportsystemet är inte nationellt det är europeiskt För att skapa en korridor, skall föraren veta när han kan vänta sig en lämplig parkering Förslaget 3 nivåer av parkeringar för att möte olika behov Förarna skall kunna ha möjlighet att stanna varje 30 kilometer i hela korridoren Varje stop skall ha en toalett

16 Tre nivåer av lastbilsparkeringar
Nivå 1: Parkering utmed huvudvägnätet varje 30 kilometer med toalett (lämpliga för rast) Nivå 2: Rastplatser med mer service, Bränsle, mat. Skall finnas varje 90 kilometer (lämpliga för rast och nattlig vila) Nivå 3: Rastplatser kring städer och hamnar; Större serviceutbud, ljus, staket, informationssystem kring lediga platser. Styrning mellan platser. (lämpliga för nattlig vila och för att buffra trafik kring industrier och hamnar)

17 Utveckling av lastbilsparkeringar i korridoren
Baserat på strategin skall följande utvecklingar göras

18 Ansvar och Roller Ansvar och roller för de tre nivåerna Nivå1
Myndigheten har ansvar att erbjuda land, toaletter och information innan och under färd Nivå 2 Myndigheternas ansvar enligt nivå 1 Privata aktörer erbjuder bränsle, mat, etc. Nivå 3 Kan hanteras av privata aktörer och finnas i samband med verkstäder, restauranger på privata områden Myndigheterna förmedlar information innan och under färden

19 Slutsatser - Prioriteringar
Följande prioriteringar från myndigheternas perspektiv är att rekommendera: Analysera den föreslagna riktlinjen utifrån varje land, speciellt i Litauen Utveckla grunddata, kartor och databaser med information för ITS-tjänster med information innan och under färden Utveckla/stödja utvecklingen av ITS-tjänster med information om lokalisering och ledig platser på parkeringsplatserna Gör en djupare analys med fokus kring städer och hamnar för att utveckla nya platser. Detta kan göras med privata aktörer.

20 För mer detaljer besök: http://www.eastwesttc.org


Ladda ner ppt "WP6D Lastbilsparkeringar med ITS"

Liknande presentationer


Google-annonser