Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Servicehandelsindex HUI Research

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Servicehandelsindex HUI Research"— Presentationens avskrift:

1 Servicehandelsindex HUI Research
– Convenience-branschens utveckling fjärde kvartalet 2016 HUI Research På uppdrag av Convenience Stores Sweden Februari 2017 © 2017 HUI RESEARCH

2 Utvecklingen kommenteras på nästa sida
Omsättningsutvecklingen inom convenience- branschen jämfört med dagligvaruhandeln Diagrammet illustrerar branschernas försäljning jämfört med motsvarande kvartal föregående år. I convenience-branschen mäts försäljningen i jämförbara enheter till skillnad från dagligvaruhandeln som avser total försäljning. Utvecklingen kommenteras på nästa sida © 2017 HUI RESEARCH

3 Omsättningsutvecklingen inom convenience-
branschen jämfört med dagligvaruhandeln Convenience-branschens försäljning ökade med 0,9 procent under fjärde kvartalet, mätt i jämförbara enheter och i löpande priser. De enskilda företagen uppvisade under fjärde kvartalet återigen en starkare försäljning än kedjorna. Convenience-branschens utveckling för helåret 2016 utmynnade i en ökning om 2,6 procent jämfört med föregående år. Alla delbranscher utom Minilivs uppvisade positiv försäljningstillväxt under det fjärde kvartalet. Tillväxtvinnaren under Q4 var delbranschen Trafikbutiker med en ökning om 3,0 procent följd av Fast Food som ökade med 2,9 procent. Delbranschen Café uppvisade en tillväxt om 2,6 procent medan Spel & Tobak ökade med 0,8 procent. Minilivs, som mötte starka jämförelsetal, minskade med 4,7 procent. Dagligvaruhandelns försäljning (som mäts genom Detaljhandelsindex), ökade med 0,2 procent under det fjärde kvartalet Under helåret 2016 ökade dagligvaruhandelns försäljning med 2,3 procent i löpande priser och med 1,1 procent i volym. © 2017 HUI RESEARCH

4 Convenience-branschens framtidstro
Andelen handlare som tror att försäljningen kommer att öka under det närmaste halvåret uppgick till 58 procent under fjärde kvartalet Andelen handlare som tror att försäljningen kommer att minska uppgick under samma period till 8 procent. Andelen handlare som tror på en oförändrad försäljning under kommande halvår uppgick till 34 procent. Framtidsindex – räknat som summan av dem som tror på en ökning minus summan av dem som tror på en minskning – uppgick till 50 procent. © 2017 HUI RESEARCH

5 Omsättningsutveckling per delbransch
– 2016 kvartal 4 – 2016 blev ett utmärkt år för convenience-branschen och 2,6 procent i helårsutveckling är bättre än på länge. Med den starka restaurangtrenden som lyft Café och Fast Food under året är det med optimism och tillförsikt vi blickar mot 2017, säger Bengt Hedlund, VD för Convenience Stores Sweden. © 2017 HUI RESEARCH

6 Rapportens definitioner
– Delbranscher Fast Food – Branschen kännetecknas av företag som är specialiserade på mat som kan tillagas och serveras snabbt. ”Take away” är vanligt förekommande. Har oftast inget serveringstillstånd för alkohol. Café – Branschen kännetecknas av företag som är specialiserade på caféverksamhet. Enklare mat i form av sallader, pajer och bakverk serveras. Företagen är ofta specialister på kaffe och te. ”Take away” är vanligt förekommande. Har oftast inget serveringstillstånd för alkohol. Spel & Tobak – Tobaksbutiker med försäljning av kiosktillbehör såsom tidningar, godis, frukt samt spel. Trafikbutiker – Servicebutiker med ett begränsat sortiment av dagligvaror. Ofta belägen i eller i direkt anslutning till en bensinstation. Liknande utbud som Minilivs. Minilivs – Småskalig dagligvaruhandel med bra öppettider och något högre priser. Butiker med ett urval av dagligvaror, färdigrätter och övrig service. © 2017 HUI RESEARCH

7 Om Servicehandelsindex
HUI Research mäter kvartalsvis försäljningsutvecklingen i jämförbara enheter inom convenience-branschen. Undersökningen görs på uppdrag av branschorganisationen Convenience Stores Sweden. Undersökningen har pågått sedan Uppgiftsinsamlingen sker genom telefonintervju och webbenkät. Kedjor och enskilda handlare svarar på undersökningen. Informationen som samlats in under fjärde kvartalet 2016 bygger på uppgifter från 16 servicehandelskedjor samt ett roterande urval om drygt enskilda servicehandlare. För vidare analys kontakta: Convenience Stores Sweden Bengt Hedlund VD Tele.nr: +46 (0) E-post: För frågor om undersökningen kontakta: HUI Research Andreas Svensson Senior analytiker Tele.nr: +46 (0) E-post: © 2017 HUI RESEARCH

8 HUI Research Postadress HUI Research AB 103 29 Stockholm
Besöksadresser Regeringsgatan 60, Stockholm Drottninggatan 56, Göteborg Tel: Fax: E-post: © 2017 HUI RESEARCH


Ladda ner ppt "Servicehandelsindex HUI Research"

Liknande presentationer


Google-annonser