Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Ny termin – nya möjligheter. Sista rycket i grundskolan.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Ny termin – nya möjligheter. Sista rycket i grundskolan."— Presentationens avskrift:

1 Ny termin – nya möjligheter. Sista rycket i grundskolan.
Välkommen! Ny termin – nya möjligheter. Sista rycket i grundskolan.

2 Idag: Rensa mapp – behöver du material? Grovplanering vt17 NP
Betygsamtal och IUP Placeringar Läsa bok Skriva uppsats

3 Material Hitta din mapp Rensa din mapp Vad behöver du?

4 Svenska vt17 Uppsats och presentation Dikt och poesi Bokrecension
Förberedelse och genomförande NP Söka jobb och skriva CV Debattartikel Debatt Retorik - hyllningstal

5 NP Läsa 15/3 Häfte med texter. Läs och anteckna på lösblad.
Häfte med frågor. Skriva 17/3 Läshäftet Ca tre olika alternativ t ex novell, debattinlägg, krönika. Du väljer och följer instruktionerna. Skrivs på dator.

6 Betygsamtal och IUP Mentorstid v 2,3 och 4 Styrkor och utvecklingsområden Mål

7 Placeringar Hur vill du sitta? Motivera!

8 Läsa bok Välj bok (idag) Läs (v.2-7) Logga (v.2-7) Läxa.
Skriva recension

9 Skriva uppsats Läs sid.218-220 i Portal Fundera på:
I vilka sammanhang framöver kommer du att ha nytta av att kunna skriva vetenskapligt? Ämne att skriva om? Avgränsa dig! Brainstorm!

10 Hur ska uppsatsen vara uppbyggd?
Inledning Syfte och frågeställning Material och metod Avhandlande del Slutsats och diskussion Käll- och litteraturförteckning.

11 Först: Det är en god idé att börja med att öppna upp ett dokument och lägga in delarna 1-6 som rubriker i dokumentet. Spara ditt dokument som: Namn, klass, uppsats svenska vt17. Infoga också sidhuvud på en gång, där du skriver: Ditt namn, klass, skola, termin och år, uppsatsens titel.

12 Inledning Under den första huvudrubriken, ”inledning”, berättar du kort, ofta med en personlig ton, om varför du har valt att arbeta med ämnet.

13 Syfte och frågeställning
Det här är den viktigaste delen i den inledande delen av uppsatsen. Här berättar du vad som är syftet med uppsatsen och vilka frågeställningar du har. Syftet talar om vad som ska undersökas och varför. Frågeställningarna talar om vilken eller vilka huvudfrågor du valt att koncentrera dig på. Kom ihåg tratten! Smalna av och gör din frågeställning hanterbar. Saklig och formell ton.

14 Material och metod Här presenterar du vilka källor du har använt och hur du har valt att samla in och arbeta med dem. Källor kan tillexempel vara litteratur. Metod kan vara fältstudier eller enkätundersökningar. Under den här rubriken kan du också diskutera trovärdigheten i dina källor (källkritik).

15 Avhandlande del I det avhandlande huvudkapitlet beskriver du vad du har undersökt. Här genomför du det du har sagt att du ska göra i inledningen. Du redogör för dina resultat utifrån din frågeställning, dina källor och bakgrundsfakta. Visa tydligt när du använder källor – referera och/eller citera. Använd dig av tekniken du lärt dig och de mallar vi använt tidigare.

16 Diskussioner och egna slutsatser
I den avslutande delen berättar du vilka slutsatser du har dragit. I detta kapitel får du inte introducera något nytt utan bara diskutera sådant som du har tagit upp tidigare i uppsatsen. Utgå från din frågeställning. Vilka svar kom du fram till? Argumentera, resonera och reflektera kring ditt resultat. I denna del kan du vara lite mer personlig.

17 Käll- och litteraturförteckning
I källförteckningen ska du redovisa de källor du har använt. Du skriver källförteckningen enligt den mall vi arbetat med tidigare.


Ladda ner ppt "Ny termin – nya möjligheter. Sista rycket i grundskolan."

Liknande presentationer


Google-annonser