Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Socialt arbete på samhällsnivå, 5 hp SQ 5171, Vårterminen 2017 Katarina Hollertz och Jörgen Lundälv, Kursansvariga.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Socialt arbete på samhällsnivå, 5 hp SQ 5171, Vårterminen 2017 Katarina Hollertz och Jörgen Lundälv, Kursansvariga."— Presentationens avskrift:

1 Socialt arbete på samhällsnivå, 5 hp SQ 5171, Vårterminen Katarina Hollertz och Jörgen Lundälv, Kursansvariga

2 Välkomna! Lärandemål Kursens innehåll Examination, Betyg Närvaro
GUL och andra praktiska frågor, Kursutvärdering Kursens lärare Lektionsplan Litteratur

3 1. Lärandemål Kunskap och förståelse
redogöra för aktuell forskning i samhällsplanering samt den möjlighet lagstiftning och konventioner ger för socionomers deltagande i samhällsplanering analysera och problematisera hur socionomer med hjälp av insatser på samhällsnivå och opinionsbildning kan uppmärksamma och påverka utsatta gruppers levnadsförhållanden 

4 Lärandemål forts. Färdighet och förmåga
värdera och kritiskt granska olika forum för deltagande, information och påverkan med relevans för socialt arbete uppvisa grundläggande färdighet i att använda media identifiera och exemplifiera strategier för samverkan med idéburna organisationer och sociala rörelser i syfte att påverka samhälleliga förhållanden

5 Lärandemål forts. Värderingsförmåga och förhållningssätt
visa förmåga att på samhällsnivå värdera yrkesetiska principer för socionomer och professionellt förhållningssätt i socialt arbete sätta ord på och kritiskt reflektera kring egna värderingars betydelse för socialt arbete på samhällsnivå

6 2. Kursens innehåll Kursen består av fem moment;
Föreläsningsserie med reflektionsgrupper Fältbesök (Hammarkullen/Mixgården eller Lärandets torg eller ”Kreativt skrivande” eller ”Att skriva debattartiklar”. Doodle-länkar på GUL, anslagstavlan) Paruppgift (para ihop själva alt. 16/1) Seminarium (Doodle-länk på GUL, anslagstavlan) Work shop

7 3. Examination Paruppgift Speed-opinion seminarium

8 3. Betyg G Deltagande i fältstudiebesök, godkänd paruppgift samt närvaro, presentation och aktivt deltagande på ett ”speed opinion” seminarium. VG Som ovan och Du ska även visat mycket god förmåga att kritiskt reflektera kring socialt arbete på samhällsnivå och visat både kreativitet och skicklighet i att väcka opinion för en fråga.

9 4. Närvaro Föreläsningar Föreläsningarna bygger på varandra (ej obligatoriskt) Reflektionsgrupp Tillfället att diskutera och reflektera (ej obligatoriskt) Fältstudiebesök Obligatoriskt välj 1 placering Seminarium Obligatoriskt (anmälan via Doodle-länk på GUL) Workshop Praktiksk övning på aktuellt tema (ej obligatoriskt)

10 5. GUL All information och kommunikation finns på GUL
Presentationer, ändringar, information kommer att publiceras löpande på GUL PIM-funktion kommer EJ att användas

11 5. Kursutvärdering Elektronisk kursutvärdering tillgänglig på GUL
Viktig för att kursens utveckling! Tack för att ni fyller i!!

12 6. Kursens lärare Anna Ryan Bengtsson Ann Simmerborn Fleischer Susanne Fransson Lasse Fryk Narola Olsson Lars Lilled Michael Wallengren Lynch Zulmir Becevic

13 6. Kursens lärare forts. Mari Brännvall Ulla-Carin Moberg Ylva Bjereld
Helena Östlund Anna Fredriksson Charlotta Thodelius Anna Nelson

14 7. Lektionsplan

15 8. Litteratur

16 Dominelli, Lena, 2010 Social work in a gloablizing world. Cambridge: Polity. (211 sidor ).

17 Zulmir Becevic, 2014 Avblattefieringsprocessen. (207 sidor).

18 Jörgen Lundälv, 2013 Pennfäktaren. Socialt arbete och opinionsbildning. (96 sidor).

19 Susanne Fransson, 2013 Yttrandefrihet och whistleblowing. Om gränserna för anställdas kritikrätt. (ca 100 sidor). Kap. 1, 2, 3, 4 och 5

20 Forskningsrapport (PDF)
Silva, Richard (2014): Människan bakom uniformen – ambassadörerna. ”Man känner att man är en del av något större”. En kriminologisk analys av hur deltagare påverkats av personalens förebyggande arbete. Göteborg: Stadsdelsförvaltningen Östra Göteborg, Göteborgs stad. 56 s. av-manniskan-bakom-uniformen/

21 Forskningsrapport (PDF)
Persson, Sofia, Uhnoo, Sara, Ekbrand, Hans, Thodelius, Charlotta & Lindgren, Sven-Åke (2013): Utvärdering av kommuners arbete mot anlagda skolbränder. Göteborg: Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap, Göteborgs universitet. 26 s. nd/rapporter_och_infoblad/publikationer-fran-ovriga- delprojektet

22 Artiklar (minst 3) Astvik, Wanja, Marika Melin, and Michael Allvin. "Survival strategies in social work: a study of how coping strategies affect service quality, professionalism and employee health." Nordic Social Work Research 4.1 (2014): Baines, Donna, et al. "Lean social care and worker identity: The role of outcomes, supervision and mission." Critical Social Policy 34.4 (2014): Barak, A. (2015) Critical Consciousness in Critical Social Work: Learning from the Theatre of the Oppressed. British Journal of Social Work Bernasconi-Staub, Silvia (2012) Human rights and their relevance for social work as theory and practice, in Healy R & R. Link /Handbook of international social work. Human rights, development and the global profession. Oxford; Oxford university press

23 Borell & Gerdner (2011) 'Hidden Voluntary Social Work:A nationally representative survey of Muslim Congregations in Sweden. British Journal of Social Work. 42. pp Das, C et al, (2015) Re-engaging with community work as a method of practice in Social Work: A view from Northern Ireland. Journal of Social Work. SAGE Journals.

24 Fryk, Lasse (2013). Omgestaltning – förortens avgörande vägval
Fryk, Lasse (2013). Omgestaltning – förortens avgörande vägval. En lokalsamhällsbaserad vision inom ramen för socialt hållbar utveckling (8 sid). (Artikeln finns som pdf på GUL eller på följande websida: upplevelse/omgestaltning-forortens-avgorande-vagval/. Krause, Monika Undocumented Migrants: An Arendtian Perspective. European Journal of Political Theory, 7(3), pp ISSN [Article] : Goldsmiths Research Online

25 Mizrahi, Terry & Dodd, Sarah-Jane. (2013)
Mizrahi, Terry & Dodd, Sarah-Jane. (2013). MSW Student´s Perspectives on Social Work Goals and Social Activism Before and After Completing Graduate Education. Journal of Social Work Education 2013:49: Skillnader i livsvillkor och hälsa i Göteborg (2014) Delrapport content/uploads/2014/04/Delrapport2014.pdf The Global agenda for social work and development (2012). Trevor, Miff & Boddy, Jennifer. (2013). Transgenderism and Australian Social Work: A Literature Review. Australian Social Work 2013:66(4): Wallin, Maria. (2012). Vem är expert? Nya tankar utmanar bilden av socialarbetaren. Tidskriften Socialpolitik 2012, Nr 1, s Yuxin, P et al. (2009) Guangzhou social workers in Yingxia: a case study of social work intervention in the aftermath of the Sichuan 5:12 earthquake in China.     China  Journal of Social Work. Vol 2, No 3.

26 Övrig (intressant) litteratur
Skillnader i livsvillkor och hälsa i Göteborg, content/uploads/2015/01/Skillnader-i-livsvillkor-och-hälsa Huvudrapport1.pdf Ife, J. (2012)  Human rights and Social Work: Towards rights- based practice. Cambridge Press. USA Fook, J. (2012) Social Work: A critical approach to Practice. SAGE publications. London.  Forde, C & Lynch, D.(2015) Social Work & Community Development. Palgrave Turunen, P  Samhällsarbete i Norden. Diskurser och praktiker i omvandling. Växjö University Press. 

27 Fler källor: ment/2010/socialt-hallbar-stadsutveckling.pdf

28 Frågor?

29 Masterstudenter, fristående studenter samt KUNIS
Träffas idag kl 14 i lokal D250 för introduktion till institutionen.

30 Tack för uppmärksamheten
Tack för uppmärksamheten! Vi ser fram mot roliga, intensiva och lärorika veckor tillsammans med er!


Ladda ner ppt "Socialt arbete på samhällsnivå, 5 hp SQ 5171, Vårterminen 2017 Katarina Hollertz och Jörgen Lundälv, Kursansvariga."

Liknande presentationer


Google-annonser