Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Inrätta tätortsnära, kommunala naturreservat!

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Inrätta tätortsnära, kommunala naturreservat!"— Presentationens avskrift:

1 Inrätta tätortsnära, kommunala naturreservat!
Naturvårdsverket 9 september 2016

2

3 : Ulf Birgersson Enheten för naturvård
26 kommuner där det görs mycket bra och värdefullt arbete inom naturvårdsområdet. Inte minst genom LONA. Reservatsfrågor sedan 1999

4 Innehåll i reservatsbeslut för att kunna få bidrag
Juni Ny vägledning

5 Innehåll i ansökan Av vägledning framgår Ansökan bör göras innan beslut Dock senast 15 månader efter laga kraftvunnet beslut Sid 7 i vägl Handläggning av bidragsärende Det som gäller för besluten är uppgifter som är viktiga i underlag som bifogas ansökan

6 Ansökan - Grundkriterier
Skyddsvärd naturmiljö som bidrar till att nå miljömålen Lämpligt att skydda (NR, BSO, NVA) Ej strida mot detaljplan / områdesbestämmelser Tydligt beslut (se Naturvårdsverkets vägledning) miljökvalitetsmål eller delmål som har koppling till naturvård, dvs. Levande sjöar och vattendrag, Hav i balans samt levande kust och skärgård, Myllrande våtmarker, Levande skogar, Ett rikt odlingslandskap, Storslagen fjällmiljö, God bebyggd miljö samt Ett rikt växt- och djurliv. Sid 4 i vägleningen

7 Exempel på planeringsunderlag
Nationella strategier, planer exempel Strategi för formellt skydd av skog Myrskyddsplan, Natura 2000 etc Regionala strategier exempel Aldrig långt till naturen Skydd av tätortsnära natur Lokala strategier / temainventeringar Länsstyrelsen i Stockholms län fick sommaren 2002 regeringens uppdrag att ta fram ett program för varaktigt skydd av de mest värdefulla tätortsnära naturområdena. Länsstyrelserna i Västra Götalands län och Skåne län fick motsvarande uppdrag. Programmet, som ska tas fram tillsammans med kommunerna, ska innehålla de områden som ska skyddas, vem som ska ansvara för genomförandet, förvaltare samt tidsplan. Underlag att relatera till använda då anökan utformas. Det är även underlag som kan sägas rangordna objekten då prioriteringar behöver göras vid brist på medel.

8 Vilket underlag önskas?
Karta med avgränsning av området (shapefil SWEREF99 TM) Beskrivning av området och dess värden Funktionsindelning, Prioriterade bevarandevärden, Förvaltningsinriktning Syftet med reservatet (MB 7 kap 4 §) - bevara biologisk mångfald, - vårda och bevara värdefulla naturmiljöer, - tillgodose behov av områden för friluftslivet, - skydda, återställa eller nyskapa värdefulla naturmiljöer och/eller livsmiljöer Förslag till beslut med föreskrifter Prioriterade bevarandevärden, exempelvis områdets betydelse för friluftslivet, naturskogen med dess svampflora Ange hur syftet ska nås, dvs. en huvudsaklig förvaltningsinriktning. En förvaltningsinriktning anger övergripande vilken förvaltning som behövs för att syftet ska uppnås/tillgodoses.

9 Syftet styr utformning av föreskrifterna
Förbud / inskränkningar för att nå syftet A – föreskrifter inskränkningar i rätten att använda mark- och vattenområden (MB 7 kap 5 §) exempelvis förbud mot att avverka, uppföra byggnader etc. Precisera på karta vid behov Kom ihåg att en föreskrift måste ha stöd i syftet för att kunna meddelas, och får således inte gå längre än vad som krävs för att syftet med skyddet ska kunna tillgodoses Föreskrifterna bör delas upp så att det tydligt framgår vilka föreskrifter som är meddelade med stöd av vilken paragraf. Föreskrifter om inskränkningar i rätten att använda mark- och vattenområden liksom ordningsföreskrifter utformas vanligtvis som förbud. Föreskrifter kan också innebära förbud mot att vidta en åtgärd utan tillstånd från beslutande myndighet, dvs. ett tillståndskrav för åtgärden i fråga. Generella undantag från föreskrifterna anges i anslutning till föreskrifterna.

10 Syftet styr utformning av föreskrifterna
B – föreskrifter Föreskrifter som förpliktigar ägare och innehavare av särskild rätt till fastighet att tåla intrång som behövs för att tillgodose syftet med reservatet (MB 7 kap 6 §) Ange vilka åtgärder och var, exempelvis att det anläggs P-plats, vandringsleder; att det utförs gallring, röjning, slåtter, plantering etc. Precisera på karta vid behov Skötselplanen utvecklar närmare hur och när åtgärderna vidtas I reservtasbeslutet beskriver B-föreskrifterna VILKA åtgärder som myndigheten har beslutat om med stöd av 7 kap. 6 § miljöbalken, och VAR i reservatet de ska vidtas. Skötselplanen utvecklar sedan närmare HUR och NÄR åtgärderna vidtas (nv vägledning sid 41)

11 Syftet styr utformning av föreskrifterna
C – föreskrifter Föreskrifter som reglerar rätten att färdas och vistas i ett område och om ordningen i övrigt i området (MB 7 kap 30 §) exempelvis förbud mot att tälta, vistas i del av reservatet etc. Precisera på karta vid behov

12 Syftet styr utformning av föreskrifterna
Undantag från föreskrifterna ska framgå Föreskrifternas utformning är viktig och central De förbud som är ersättningsgrundande måste vara entydiga och tydliga. Precisera på karta vid behov Föreskrifterna ovan gäller inte för förvaltaren av naturreservatet, eller den som förvaltaren uppdrar åt, att vidta de åtgärder som behövs för att tillgodose syftet med naturreservatet och som framgår av föreskrifterna under B ovan normalt underhåll av befintliga jakttorn samt siktgator för jakt genom försiktig röjning, enligt karta, bilaga xxx,

13 Viktigt angående Tillståndsplikt för avverkning Räknas ej som formellt skyddad. Hänvisning till skötselplan Hänvisning till var föreskrifterna gäller bör aldrig ske till skötselplanen eftersom allt som utgör inskränkningar i rätten att använda mark- och vattenområden ska framgå av beslut Ang hänvisning till skpl se sid 42 i NV vägledning. Kom här ihåg grundkriterierna

14

15


Ladda ner ppt "Inrätta tätortsnära, kommunala naturreservat!"

Liknande presentationer


Google-annonser