Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Fördelnings-effekter av Trängselavgifter och Bompeng

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Fördelnings-effekter av Trängselavgifter och Bompeng"— Presentationens avskrift:

1 Fördelnings-effekter av Trängselavgifter och Bompeng
Karin Brundell Freij, WSP Oslo 8 september 2016 Stockholm 14 september 2016 Fördelnings-effekter av Trängselavgifter och Bompeng

2

3 Disposition Vad är fördelningseffekter? Varför fördelningseffekter?
”Vertikal” fördelning Beteendeperspektivet Välfärdsperspektivet Skatteperspektivet ”Horisontell” fördelning Rumsliga aspekter Oavsedd(?) omfördelning Fördelning, rättvisa och acceptans

4 Vad är fördelning? Många effekter av trängselskatt Relevant för mig?
(resmönster ex ante) Anpassar jag mig? Betalar jag? Förlorar jag sammantaget? Stor variation mellan individer Några berörs inte alls, många berörs lite, men ett fåtal berörs mycket Alltså: Fördelning! Paradox::Beskrivs oftast som GENOMSNITT (!) i olika GRUPPER

5 Varför fördelning? Rättvisa Acceptans Politiker Allmänhet

6 Beteendeanpassning

7 Små skillnader i beteende
Men vissa tendenser till skillnader: mer ”samåkning” låga ink Mer ”reorganiserining” höga I Stockholm 2006: Mest anpassning i mellanink

8 välfärdsteorin

9 Rika ”drabbas” mest – i absoluta termer
Från Stockholm 2006 Rika ”drabbas” mest – i absoluta termer

10 …men avgörande är vad man väljer att göra för pengarna
Från Stockholm 2006 …men avgörande är vad man väljer att göra för pengarna

11 Betalningarna - skatteperspektivet
Att fundera på: Är frågan alls relevant om syftet är att sätta ”rätt pris”?

12 Bil är viktigare i höga inkomstgrupper
Income quantile, (kSEK /year) Car mode share % of all trips across cordon % of car trips affected by toll Avg. charged car trips/ day Lowest income (< 250) 47% 42% 18% 0,4 Middle ( ) 53% 23% 0,6 Highest (> 410) 64% 48% 30% 0,8

13 De rika betalar mest men ”skatten” är regressiv
Absoluta tal Andel

14 Regressivt också i andra trängselskattesystem

15 Men det kan vara ”rättvist” ändå!
Stockholm Helsinki Lyon Gothenburg before Gothenburg after Fair Price 68% 63% 51% 66% 67% Queue 59% 79% 23% 65% Authority determines “need” 25% 13% 17% 33% 34% Lottery 7% 9% 8%

16 Andra perspektiv

17 Rika har sämre alternativ Det kan också spela roll!
RESTID Income quantile Changed travel time (min) Remain in car Car to PT Lower third -2,3 17,0 Middle third -1,4 17,1 Upper third -2,9 18,8

18 Rumslig ”rättvisa”

19 Rumslig ”orättvisa” ofta politiskt viktig

20 Det dolda skattefrälset

21 ”FÖRMÅNSBILAR!!!” Körs av höginkomsttagare
Inte undantagna från trängselskatt formellt - men i realiteten Med hänsyn till förmånsbilar

22 Den som inte behöver betala, påverkas inte….
PASSAGER UNDER SKATTEBELAGD TID INNERSTADEN ESSINGELEDEN Förändring Personbil -6% -7% Fysisk person -10% -13% Juridisk person 1% 5%

23 Tack.


Ladda ner ppt "Fördelnings-effekter av Trängselavgifter och Bompeng"

Liknande presentationer


Google-annonser