Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Skånebilden – vår gemensamma överenskommelse

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Skånebilden – vår gemensamma överenskommelse"— Presentationens avskrift:

1 Skånebilden – vår gemensamma överenskommelse

2 En tredjedel av Sveriges import och export mätt i värde går genom Skåne.

3 Faktaruta Källa Trafikverkets kapacitetsutredning

4 Flerkärnig ortsstruktur

5 Flerkärnig ortsstruktur

6 Stationer

7 Skånes vägnät

8 Avsnittet är fortfarande under bearbetning.

9

10

11 OMVÄNDA KARTAN SKÅNE I SKÅNE I STOCKHOLM
Täckningsradie för tunnelbana och pendeltåg Tunnelbanan och pendeltågen i Stockholm skulle täcka hela Skåne och Öresundsregionen

12

13

14 Skåne porten till Europa
Fehrmarn Bält öppnar 2028

15 Skåne porten till Europa
Fehrmarn Bält öppnar 2028

16

17

18 Tysklands favorit Cirka tre timmars tågresa mellan Hamburg och Hässleholm skapar möjligheter för att ta del av naturupplevelser på Hovdala, historisk matkultur eller en utvecklad teater- och musikscen. Bäddat för framtiden Från hotellet i Hässleholm tar sig Ikeamedarbetaren till mötet i Malmö på en halvtimme och till Älmhult på en kvart. Konferens, kultur och kommers Hässleholm blir den naturliga knutpunkten som knyter samman nordöstra Skåne och Blekinge med övriga Skåne och södra Småland samt möjliggör snabba och effektiva nationella resor. Hässleholm med höghastighetstågstation Urbant, stationsnära och uppkopplat.

19 Skånes mitt – ett strategiskt läge
Nära till både Köpenhamn, Älmhult och Stockholm. Med bättre turtäthet och taktfasthet för Öresundståg och Pågatåg och närhet till höghastighetstågsstation blir tillgängligheten åt alla väderstreck bättre. Forska på dan, golfa på kvällen Platsens attraktion blir viktigare när tillgängligheten ökar. Utveckla morgondagens material på ESS på förmiddagen och en runda golf i Höör framåt kvällen?

20 Stationsnära, mitt i naturen
Oavsett om du bosatt dig i vackra Eslöv och tar dig till jobbet i Köpenhamn på 25 min. Eller är matturist från Danmark som väljer närodlad matupplevelse från Eslöv. Nära till allt Med närhet till höghastighetstågs-stationen i Lund och bättre turtäthet och taktfasthet för Öresundståg och Pågatåg får Eslöv nära till allt.

21 Forskning och innovation
I Lund finns världens främsta forsnings- och innovationsmiljö där forskningsanläggningarna MAX IV och ESS är navet i utvecklingen. Hög tillgänglighet till Skåne och resten av världen Lund har en hög tillgänglighet till Skåne och är en bytespunkt mellan nationella fjärrtåg och destinationer i västra, mellersta och östra Skåne. Ett hållbart transportsystem, järnväg och spårväg, tar du dig snabbt från Lund till resten av världen.

22 Den internationella tillgängligheten
ökar med en expanderande storflygplats som kan nås genom frekventa och pålitliga tågförbindelser. Köpenhamn och Malmö har växt ihop till en hållbar och konkurrenskraftig storstad med gemensam infrastruktur. Malmö C som nav med staden runt omkring blir en ännu viktigare mötes- och bytespunkt för Södra Sverige.

23 Klimatet tillbaka på spåret
Överflyttningen av godstransporter från väg till spår är en faktor till hur klimatmålen kunnat uppnås. Ökad export utan hinder Här har regional och interregional kollektivtrafik plats att samsas med de ökande godsströmmarna. Hamnarna växer Såväl export som import gör att hamnarna blir allt viktigare och godshantering generar såväl nationella handelsinkomster som lokala arbetstillfällen.

24 Nya stambanan ska byggas söderifrån!
Höghastighetsbanan är ett statligt ansvar Höghastighetsbanan ska byggas söderifrån Hela funktionen måste vara med i avtal och finansiering till ändpunkten Malmö och vidare till Köpenhamn Koppling till Södra stambanan och Skånebanan behöver säkerställas i Hässleholm Trafikeringsrätter och prioritering behöver säkerställas så att utveckling av regionaltrafik möjliggörs

25 Skånebanan – bind samman Skånes arbetsmarknadsregioner
Skånebanan behöver konkurrenskraftiga restider, för att koppla Helsingborg och Kristianstad till höghastighetsbanan samt för att koppla samman de två arbetsmarknadsregionerna i Skåne. Koppling mellan höghastighetsbanan och Skånebanan behöver säkerställas i Hässleholm Skånebanan, som anslutningsbana till höghastighetsjärnvägen, måste få kapacitetshöjande åtgärder för att ha konkurrenskraftiga restider, koppla Helsingborg och Kristianstad till höghastighetsbanan samt för att länka samman de separerade arbetsmarknadsregionerna i östra och västra Skåne

26 Flaskhalsen Västkustbanan – bygg bort sista enkelspåret!
Västkustbanan mellan Maria och Helsingborg C ska ha dubbelspår. Dubbelspår på Västkustbanan är en förutsättning för konkurrenskraftiga restider på Skånebanan Västkustbanan är en av Sveriges viktigaste järnvägsförbindelser, ändå saknar vissa sträckor fortfarande dubbelspår trots ett 20 år gammalt riksdagsbeslut att hela Västkustbanan ska ha dubbelspår. Bygger man ut hela Västkustbanan till dubbelspår klarar den lika mycket gods som en 16-filig motorväg. Det är av största vikt att de återstående avsnitten längs banan genomförs under den kommande planperioden så att den fulla samhällsekonomiska nyttan av hittills gjorda investeringar erhålls. I nästa infrastrukturproposition bör dubbelspår de sista 4,5 kilometrarna in till Helsingborg C finnas med

27 Lommabanan / Söderåsbanan
Godsstråket genom Skåne Trafikering av pågatåg 2021 med 5 nya stationer; Lomma, Furulund, Billesholm, Kågeröd och Svalöv Dialog sker om Etapp 2 Lommabanan med ytterligare 2 stationer i Alnarp och Flädie

28 Trelleborgsbanan Kapacitetsförstärkning av Trelleborgsbanan för en ökad robusthet samt möjliggöra en ökad regional kollektivtrafik och godstrafik.

29 Ystadbanan / Österlenbanan
Säkerställ kapacitetsåtgärder på Ystad- och Österlenbanan med åtgärder för ökad robusthet och kapacitet för att utveckla ökad trafikering. Järnvägssträckan är viktig för att binda samman östra och västra Skåne, stråket är viktigt även för gods mot Östersjön och vidare ut i Europa

30 MALMÖPENDELN Malmöpendeln knyter samman Lommabanan, Citytunneln, Öresundsbanan och Kontinentalbanan. Malmöpendeln möjliggör snabb och effektiv pendling med pågatåg. Malmöpendeln avlastar E6:an. Malmöpendeln skapar möjlighet till tågresande mellan stationer inom Malmö. Bostadsbyggande möjliggörs i stationsområdena. Nya stationslägen skapar utvecklingsmöjligheter!

31 MALMÖPENDELN MALMÖPENDELN Station Flädie Station Furulund
Med goda cykel- och bussförbindelser blir station Flädie en effektiv pendlings-station till Bjärred. Stationen möjliggör även vidareutveckling av Flädie by. Station Furulund Stationen möjliggör utveckling och ett ökat bostadsbyggande i Furulund. Station Alnarp I Alnarp planeras utveckling av studentbostäder och stationen möjliggör även en satsning på företagspark knuten till Universitetet. Station Lomma I Lomma pågår en förtätnings-process och en central station ökar ortens attraktionskraft. Station Rosengård Stationen skapar förbättrad tillgänglighet för Östra Malmö med direkt tillgång till tågsystemet både i Malmö, Skåne och Danmark. De stationsnära miljöerna kan omvandlas och skapa ökad attraktivitet. Stationen kan vara en ersättningsstation för StationTriangeln vid tågavbrott m.m.


Ladda ner ppt "Skånebilden – vår gemensamma överenskommelse"

Liknande presentationer


Google-annonser