Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

SKL Matematik PISA 2015 En modell för att utveckla skolan

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "SKL Matematik PISA 2015 En modell för att utveckla skolan"— Presentationens avskrift:

1 SKL Matematik PISA 2015 En modell för att utveckla skolan
Fyra nivåer- Styrning och ledning – Arbetande nätverk

2 SKL:s mål (mars 2011) för Sverige i PISA matematik studien 2015
Halvera andelen i lägstanivån (från 22 %) Öka andelen i högstanivån (från 8 %) Sverige bland de tio bästa i OECD Jämfört med PISA 2009

3 Förutsättning: Alla nivåers delaktighet
Politiker Förvaltnings- ledning Rektorer Lärare

4 SKL:s satser om Styrning och ledning
Gemensam ledning Ledningsnivåerna är sammanlänkade (nämnd, förvaltningsledning, rektor) Det finns en tydlig uppdrags- och rollfördelning Gemensam syn Höga förväntningar på alla elever och övriga Lärarnas kompetens och samarbete är avgörande Gemensamma rutiner Det finns fungerande rutiner för en systematisk uppföljning och återkoppling Det finns fungerande rutiner för att fånga upp elever i behov av stöd

5 Arbetande nätverk valdes som metod
Väl förberedda underlag Blandade grupper Kritiska vänner Kommunala åtaganden Arbete på hemmaplan Årlig rapport

6 Plan: Alla kommuner ska kunna delta
2011/12 (6) /13(30) /14(180)

7 Villkor för deltagande SKL Matematik PISA 2015
Avsiktsförklaring – acceptera villkoren Alla fyra nivåer ska vara med aktivt Kommunen ska satsa/pröva sin styrning Operativa mål i matematik (NP åk 9) Arbeta med andra kommuner Bistå nya kommuner i starten Kontaktperson med mandat

8 Risker med arbetande nätverk
Varierande ambition Bristande fokus Bristande kritisk hållning Kontaktpersonernas mandat/arbetsbelastning Bristande kontinuitet Arbetet på hemmaplan 8

9 Spridning av satsningen SKL PISA 2015
1 nätverk 6 nätverk 6 nätverk 7 kommuner kommuner kommuner

10 Styrning och ledning, Fyra nivåer
Gemensam ledning Höga förväntningar på alla elever och övriga Lärarnas kompetens och samarbete är avgörande Rutiner för systematisk uppföljning och återkoppling Rutiner för att fånga upp i elever i behov av stöd Rektor Kontaktperson Lärare Politiker Förvaltningschef Lärare Rektor

11 Kartläggning och Progression
Första gången ett tema (en av SKL:s satser) behandlas redovisar varje kommun en kartläggning av läget i sin kommun Varje nätverkskonferens (nvk) avslutas med tankeställare och kommunala åtaganden Dessa utgör en av utgångspunkterna vid nästa nvk med samma tema

12 Varje kommun prövar sin styrning och ledning mot SKL: satser
STYRNING OCH LEDNING PRÖVAS Alla fyra nivåerna i varje kommun: Politik, förvaltningsledning, rektorer och lärare Avsikts-förklaring Under-visningen ges bättre förutsätt-ningar Kart- läggning Missiv Granska Fastställ åtagande Arbeta hemma Missiv Granska Fastställ nya åtagande Hårt arbete Ärlighet Uthållighet

13 Arbetande nätverk PISA 2015
Missiv, tillgängliga för alla före konferensen Frågor/bearbetning i blandade grupper Redovisningar/diskussion i storgrupp Kommungrupper: utvärdering och åtaganden Skriftlig/muntlig återkoppling från kommungrupper 13

14 Planering och uppföljning av nvk
Inför varje nvk träffas kommunernas kontaktpersoner och SKL:s projektledning under två dagar för att planera kommande nvk. Pilotomgång (ett nätverk), Höstomgång (sex nätverk) och Våromgång (sex nätverk) träffas var för sig. Varje omgång har successivt stöttat följande under dess första år. 14

15 Rutiner vid Kontaktperson-träffar
Projektledningens inledning Följ upp föregående nätverkskonferens (nvk) i nätverksgrupp samt i blandade grupper Göra och presentera preliminära program/missiv för nästa nvk Ta del av övriga nätverks motsvarande program i storgrupp Färdigställa programförslag/missiv i nätverksgruppen E-posta skriftligt förslag till projektledningen 15

16 Förberedelse på hemmaplan i kommungruppen
Följa upp erfarenheter och åtaganden Ta fram innehåll eget missiv gemensamt i kommungruppen Läs och diskutera övriga kommuners missiv gemensamt i kommungruppen Identifiera intressanta punkter Bestäm hur spridning av egna åtaganden ska ske internt 16

17 Krav nvk SKL Matematik PISA 2015
Konferensanläggningen ska vara godkänd (en kommun är värd) Konferensen inleds senast Dag 1, avslutas gemensamt tidigast Dag 2 Av programmet ska framgå i vilka grupperingar olika moment genomförs; storgrupp, blandade grupper och kommungrupper Tiden som ges blandade grupper ska dominera, minst 3h Alla inspel ska hållas korta, ha fokus på styrning och ledning, samt bearbetas gemensamt i någon form Näst sista inslag är tillräcklig tid för kommungrupperna Sista inslag är gemensam återkoppling av kommungruppernas synpunkter och åtaganden, muntligt och skriftligt till webforum.

18 Pilotomgången, start våren 2012
Borås Karlstad Landskrona Luleå Sollentuna Umeå Uppsala

19 Höstomgången, start hösten 2012
Nätverk Norr Nätverk Karlstadregionen Boden Arboga Haparanda Grums Kalix Hallsberg Lycksele Hammarö Piteå Karlskoga Robertsfors Lekeberg Strömsund Åmål Nätverk Högbo Nätverk Bohuslän Bollnäs Angered SDN Gävle Kungälv Hofors Lysekil Knivsta Munkedal Ovanåker Orust Sundsvall Stenungsund Älvkarleby Tjörn Nätverk 08 Stockholm Nätverk Skåne Järfälla Bromölla Nacka Hyllie SDN Strängnäs Kävlinge Vallentuna Svedala Upplands-Bro Tomelilla Österåker Vellinge

20 Våromgången, start hösten 2013
Nätverk Dalarna Nätverk Västergötland Berg Alvesta Hedemora Gnosjö Mora Lidköping Orsa Skara Rättvik Trollhättan Vansbro Värnamo Nätverk Västmanland Nätverk NÖS Enköping Askersund Fagersta Motala Hallstahammar Mönsterås Lindesberg Nässjö Surahammar Tranås Västerås Sävsjö Vadstena Nätverk Östersjön Nätverk Syd Finspång Emmaboda Gotland Karlshamn Katrineholm Lessebo Norrköping Svalöv Sundbyberg Sölvesborg Trosa Tingsryd Värmdö Älmhult


Ladda ner ppt "SKL Matematik PISA 2015 En modell för att utveckla skolan"

Liknande presentationer


Google-annonser