Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

”Digitaliseringen förändrar i grunden hur vi kommunicerar, interagerar och konsumerar. Med Regional digital agenda för Stockholms län vill vi från offentlig.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "”Digitaliseringen förändrar i grunden hur vi kommunicerar, interagerar och konsumerar. Med Regional digital agenda för Stockholms län vill vi från offentlig."— Presentationens avskrift:

1 ”Digitaliseringen förändrar i grunden hur vi kommunicerar, interagerar och konsumerar. Med Regional digital agenda för Stockholms län vill vi från offentlig sektor ta vårt ansvar för den digitala framtiden” Digitalisering pågår

2 DEN DIGITALA OFFENTLIGA SEKTORN
”Digitalisering av offentlig sektor kan bidra till att bättre möta invånarnas behov när det gäller sammanhållen och lättillgänglig service”

3 Trafiken.nu är en webbtjänst med information om trafiken i Stockholmsområdet. Huvudmålgruppen är pendlare som får en samlad och aktuell bild av trafikläget oavsett om man åker bil, motorcykel, promenerar, cyklar eller åker med kollektivtrafiken.

4 ”Digitaliseringen medför förändringar som i grunden
DEN DIGITALA MARKNADEN ”Digitaliseringen medför förändringar som i grunden ändrar spelreglerna för näringslivet. Information och innehåll finns idag tillgängligt när som helst, var som helst och på vilken enhet som helst”

5 2016 genomfördes Open Hack Stockholm – en utvecklingsarena med fokus på hur öppna data kan användas för att skapa en öppnare stad samt öka inkludering och interagerande mellan olika generationer.

6 ”Digital kompetens är idag en förutsättning för att
DEN DIGITALA KOMPETENSEN ”Digital kompetens är idag en förutsättning för att alla ska kunna vara delaktiga i samhällslivet”

7 Fjärrundervisning sker redan i flera skärgårdsskolor
Fjärrundervisning sker redan i flera skärgårdsskolor. Utveckling av digitala pedagogiska metoder samt hur man klarar lärarkompetens och rekrytering sker i flera forum stod Länsstyrelsen i Stockholm värd för ett seminarium på detta tema som Nordiska skärgårdssamarbetet arrangerade.

8 ”Idag förväntar sig regionens invånare i allt högre utsträckning att,
DEN DIGITALA INFRASTRUKTUREN ”Idag förväntar sig regionens invånare i allt högre utsträckning att, var de än befinner sig, ha tillgång till samma information, samma tjänster och likvärdiga möjligheter till kommunikation”

9 Genom projektet Serverat kan kommuner ansluta sig till en framtagen checklista så att de som vill starta restaurang kan gå igenom de nödvändiga tillstånd som behövs för att starta och driva restaurang i respektive kommun. .

10 Vår digitala agenda Fokus på de områden som är kritiska för en nivåhöjande utveckling i vårt län – områden där vi vill göra skillnad

11 BÄST i världen på att se och fullt ut använda
Vårt uppdrag BÄST i världen på att se och fullt ut använda digitaliseringens alla möjligheter

12 BÄST DEN DIGITALA OFFENTLIGA SEKTORN DEN DIGITALA MARKNADEN
Våra fyra områden Möta invånarens och omvärldens förväntningar på förändring och utveckling i verksamheterna. Alla som kan, vill och vågar välja att vara digitalt delaktiga ska ges förutsättningar. Den riktigt stora tillväxtpotentialen ligger i att hela näringslivet kan använda digitaliseringens alla möjligheter. DEN DIGITALA OFFENTLIGA SEKTORN DEN DIGITALA MARKNADEN BÄST En väl utbyggd och fungerade digital infrastruktur är själva grunden för all digital utveckling DEN DIGITALA KOMPETENSEN DEN DIGITALA INFRASTRUKTUREN

13 BÄST DEN DIGITALA OFFENTLIGA SEKTORN DEN DIGITALA MARKNADEN
Våra 14 mål Användarnas behov och bred aktörssamverkan är utgångspunkten för allt digitalt utvecklingsarbete i Stockholmsregionen I Stockholmsregionen finns en digital tillgänglighet dygnet runt, 24/7 Det finns ett sammanhållet utbud av digitala tjänster och service som överbryggar myndigheters och andra organisationers gränser samt möter den enskilde i dennes livssituation Offentlig sektor erbjuder öppna data och utvecklingsarenor för utveckling av nya digitala tjänster och produkter DEN DIGITALA OFFENTLIGA SEKTORN DEN DIGITALA MARKNADEN Det finns gemensamma lägesbilder som möjliggör väl informerad och koordinerad planering och genomtänkta beslut Samverkan med akademin kring den digitala utvecklingen är väl utvecklad. Akademin har en viktig roll att tillgängliggöra ny kunskap och teknik BÄST Grundskolor och gymnasieskolor förser sina elever med en digital kompetens som efterfrågas av arbetslivet Stockholmsregionen är den självklara platsen för innovativa företag att utveckla och pröva digitala tjänster och produkter i Samtliga invånare, företagare och offentlig sektor har tillgång till fast och mobil bredbandsuppkoppling med höga överföringshastigheter Arbetsgivarna bidrar till kompetensutveckling och ökad anställningsbarhet bland sina medarbetare DEN DIGITALA KOMPETENSEN DEN DIGITALA INFRASTRUKTUREN Inom offentlig sektor finns en väl utvecklad beställarkompetens. Offentlig sektor använder offentliga upphandlingar för driva på den digitala utvecklingen Vi har en öppen, robust och interoperabel digital infrastruktur i den tekniska frontlinjen Stockholmsregionens landsbygds-områden har under de senaste åren gjorts mer attraktiva och konkurrens-kraftiga genom förbättrade anslutnings-möjligheter som möjliggör distans arbete, företagande och utbildning IKT-sektorns behov av välutbildad arbetskraft med rätt kompetens möts

14 BÄST DEN DIGITALA OFFENTLIGA SEKTORN DEN DIGITALA MARKNADEN
14 mål – Gapanalys Användarnas behov och bred aktörssamverkan är utgångspunkten för allt digitalt utvecklingsarbete i Stockholmsregionen I Stockholmsregionen finns en digital tillgänglighet dygnet runt, 24/7 Det finns ett sammanhållet utbud av digitala tjänster och service som överbryggar myndigheters och andra organisationers gränser samt möter den enskilde i dennes livssituation Offentlig sektor erbjuder öppna data och utvecklingsarenor för utveckling av nya digitala tjänster och produkter DEN DIGITALA OFFENTLIGA SEKTORN DEN DIGITALA MARKNADEN Det finns gemensamma lägesbilder som möjliggör väl informerad och koordinerad planering och genomtänkta beslut Samverkan med akademin kring den digitala utvecklingen är väl utvecklad. Akademin har en viktig roll att tillgängliggöra ny kunskap och teknik BÄST Grundskolor och gymnasieskolor förser sina elever med en digital kompetens som efterfrågas av arbetslivet Stockholmsregionen är den självklara platsen för innovativa företag att utveckla och pröva digitala tjänster och produkter i Samtliga invånare, företagare och offentlig sektor har tillgång till fast och mobil bredbandsuppkoppling med höga överföringshastigheter Arbetsgivarna bidrar till kompetensutveckling och ökad anställningsbarhet bland sina medarbetare DEN DIGITALA KOMPETENSEN DEN DIGITALA INFRASTRUKTUREN Inom offentlig sektor finns en väl utvecklad beställarkompetens. Offentlig sektor använder offentliga upphandlingar för driva på den digitala utvecklingen Vi har en öppen, robust och interoperabel digital infrastruktur i den tekniska frontlinjen Stockholmsregionens landsbygds-områden har under de senaste åren gjorts mer attraktiva och konkurrens-kraftiga genom förbättrade anslutnings-möjligheter som möjliggör distans arbete, företagande och utbildning IKT-sektorns behov av välutbildad arbetskraft med rätt kompetens möts

15 Våra fyra prioriterade mål
Det finns ett sammanhållet utbud av digitala tjänster och service som överbryggar myndigheters och andra organisationers gränser samt möter den enskilde i dennes livssituation Offentlig sektor erbjuder öppna data och utvecklingsarenor för utveckling av nya digitala tjänster och produkter DEN DIGITALA OFFENTLIGA SEKTORN DEN DIGITALA MARKNADEN BÄST Inom offentlig sektor finns en väl utvecklad beställar-kompetens. Offentlig sektor använder offentliga upphandlingar för driva på den digitala utvecklingen Vi har en öppen, robust och interoperabel digital infrastruktur i den tekniska frontlinjen DEN DIGITALA KOMPETENSEN DEN DIGITALA INFRASTRUKTUREN

16 Våra 17 aktuella initiativ Område: DEN DIGITALA OFFENTLIGA SEKTORN
Prioriterat mål: Det finns ett sammanhållet utbud av digitala tjänster och service som överbryggar myndigheters och andra organisationers gränser samt möter den enskilde i dennes livssituation 1 Följ upp arbetet med digitala tjänster och service från regionen för att främja ökad tillämpning Programorganisation 2 Samverka kring lösningar för säker kommunikation mellan verksamhet–verksamhet och verksamhet–invånare som möter behov SLL och KSL 3 Koordinering mellan regionens aktörer för att snabbt implementera nationella tjänster och lösningar 4 Enas om och etablera regionsövergripande moderna e-tjänster som möjliggör ett digitalt möte med medborgaren tvärs administrativa gränser Respektive aktör i regionen Ledartröjan:

17 Våra 17 aktuella initiativ Område: DEN DIGITALA MARKNADEN
Prioriterat mål: Offentlig sektor erbjuder öppna data och utvecklingsarenor för utveckling av nya digitala tjänster och produkter 1 Identifiera nyckelaktörer inom regionen som bör involveras för leda regional samverkan kring öppna data Organisation för regional samverkan 2 Enas om regionalt prioriterade datamängder som ska publiceras enligt standard Respektive aktör inom regionen 3 Koordinera samlad publicering av regionens öppna data inom ramen för nationellt samverkansprogram Stockholms stad 4 Sprida erfarenheter, stöd och goda exempel i arbetet med öppna data samt samverka i etablering av en utvecklingsarena 5 Samverka med nationella initiativ inom öppna data för att utnyttja kompetens samt påverka nationell utveckling av öppna data, inkl. ersättning utifrån alternativa finansieringsmodeller Ledartröjan:

18 Våra 17 aktuella initiativ Område: DEN DIGITALA KOMPETENSEN
Prioriterat mål: Inom offentlig sektor finns en väl utvecklad beställarkompetens. Offentlig sektor använder offentliga upphandlingar för driva på den digitala utvecklingen. 1 Enas kring och tillämpa nationella- samt regionsövergripande upphandlingskrav för interoperabilitet SLL och KSL 2 Etablera samarbeten i upphandlingar där detta är värdeskapande, exempelvis kring förfrågningsunderlag, anbudsutvärdering och konsoliderade inköp Stockholms Inköpscentral 3 Påverka nationella initiativ inom utveckling och kravställning av nationell digital infrastruktur samt gemensamma tjänster och lösningar 4 Öka användning av innovationsupphandlingar där så är lämpligt Respektive upphandlande myndighet Ledartröjan:

19 Våra 17 aktuella initiativ Område: DEN DIGITALA INFRASTRUKTUREN
Prioriterat mål: Vi har en öppen, robust och interoperabel digital infrastruktur i den tekniska frontlinjen 1 Samverka kring gemensam infrastruktur och centrala plattformar utifrån smart stad/region perspektiv Respektive aktör i regionen 2 Påverka utvecklingen av nationell standarder för säker och interoperabel informationshantering samt testa standarder i verksamheter KSL och SLL 3 Rekommendera följsamhet till nationella principer och implementering av lösningar Styrgrupp programplan 4 Etablera och implementera lösningar i enlighet med principer och gemensam infrastruktur Ledartröjan:

20 Vårt gemensamma arbete

21 Genomförandet av vår digitala agenda stöttas av en programorganisation
Programorganisationen Genomförandet av vår digitala agenda stöttas av en programorganisation Programorganisationen består av styrgrupp, samordningsgrupp och programledare Programorganisationen omvärldsbevakar och kommunicerar den digitala agendan Programorganisationen identifierar behovet av aktuella initiativ verkar för samordning och samarbeten (inom aktuella initiativ) agerar rådgivande och som regional förankringsfunktion följer upp vårt gemensamma arbete

22 Fyra områden Den digitala offentliga sektorn Den digitala marknaden Den digitala kompetensen Den digitala infrastrukturen

23 Fyra områden Fyra prioriterade mål Det finns ett sammanhållet utbud av digitala tjänster och service som överbryggar myndigheters och andra organisationers gränser samt möter den enskilde i dennes livssituation Offentlig sektor erbjuder öppna data och utvecklingsarenor för utveckling av nya digitala tjänster och produkter Inom offentlig sektor finns en väl utvecklad beställarkompetens. Offentlig sektor använder offentliga upphandlingar för driva på den digitala utvecklingen Vi har en öppen, robust och interoperabel digital infrastruktur i den tekniska frontlinjen

24 Fyra områden Fyra prioriterade mål 17 aktuella initiativ 1 2 3 4 5

25 Fyra områden Fyra prioriterade mål 17 aktuella initiativ 26 kommuner
KSL SLL Länsstyrelsen 1 2 3 4 5

26 DEN DIGITALA KOMPETENSEN Område: Prioriterat mål: Aktuella initiativ:
Inom offentlig sektor finns en väl utvecklad beställar-kompetens. Offentlig sektor använder offentliga upphandlingar för driva på den digitala utvecklingen Aktuella initiativ: 26 kommuner KSL SLL Länsstyrelsen Stockholms stad Haninge, Vaxholm, SLL DEN DIGITALA KOMPETENSEN 3 Påverka nationella initiativ inom utveckling och kravställning av nationell digital infrastruktur samt gemensamma tjänster och lösningar (KSL och SLL)

27 DEN DIGITALA MARKNADEN Område: Prioriterat mål: Aktuella initiativ:
Offentlig sektor erbjuder öppna data och utvecklingsarenor för utveckling av nya digitala tjänster och produkter Aktuella initiativ: 26 kommuner KSL SLL Länsstyrelsen Botkyrka, Österåker, Salem DEN DIGITALA MARKNADEN 3 Koordinera samlad publicering av regionens öppna data inom ramen för nationellt samverkansprogram

28 Digitalisering pågår – nu ökar vi takten!


Ladda ner ppt "”Digitaliseringen förändrar i grunden hur vi kommunicerar, interagerar och konsumerar. Med Regional digital agenda för Stockholms län vill vi från offentlig."

Liknande presentationer


Google-annonser