Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Varför har du valt att bli ledare i er förening?

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Varför har du valt att bli ledare i er förening?"— Presentationens avskrift:

1

2 Varför har du valt att bli ledare i er förening?
Presentation Namn Roll i föreningen Förväntningar Varför har du valt att bli ledare i er förening?

3 Nuläge i många föreningar när det gäller fotbollsutbildning 7-15 år
Bakgrund Nuläge i många föreningar när det gäller fotbollsutbildning 7-15 år Föräldraledare med lite erfarenhet som fotbollsledare Spelarutbildningen stark beroende på ledarens kompetens Ledarna har ont om tid att planera träningar Fokus på kortsiktiga/snabba resultat Lite eller ingen internutbildning Svårt att rekrytera nya ledare

4 Varför spelarutbildningsplan i föreningen
Syfte Varför spelarutbildningsplan i föreningen Säkerställa att föreningen följer SvFF Policydokument Spela Lek Lär Skapa kontinuitet i föreningens fotbollsutbildning 7-15 år Kvalitetssäkra föreningens fotbollsutbildning 7-15 år Underlättar nyrekrytering av ledare - tydlig arbetsuppgift Utveckla och utbilda föreningens ledare kontinuerligt Underlätta för föreningens ledare

5 Analys av er förening Följer er förening SvFF spela, lek, lär?
Hur vet ni att era spelare lär sig rätt saker i rätt ålder? Hur rekryterar ni nya ledare? Vilket stöd erbjuder föreningen?

6 Fördelar med spelarutbildningsplan i föreningen
Föreningen ”äger” spelarutbildningen, inte tränarna/ledarna Tydlighet mot spelare, ledare, föräldrar med flera Utbildningsplaner ger en bild av vad och hur för olika åldersgrupper Underlättar för ledare att ta hand om träningar med kort varsel Ledarna kan fokusera på att instruera, inspirera och motivera barnen/spelarna istället för att planera träningsinnehåll Utvärdering efter temaperioderna ger ledarna kontinuerlig fortbildning

7 Träna och leda små lirare
Barn och trafik Britt Nilsson, Barnpedagog vid NTF De leker hela tiden; klänger hoppar, klättrar och springer oavbrutet. Helt enkelt för att de har ett enormt rörelsebehov Leken tar många gånger över, vilket gör att de helt utan förvarning kan rusa ut i trafiken De är korta och har fortfarande ett mindre utvecklat seende än vuxna De kan inte höra om ett ljud är nära eller långt borta, från vilket håll det kommer eller åt vilket håll de rör sig De ser detaljer men ofta inte sambanden/helheten och kan inte överblicka en komplicerad trafiksituation Många har fortfarande svårt att koppla om sitt seende på nära håll till seende på långt håll. Det tar längre tid för dem än för vuxna. Barn och fotboll Ulf Lyfors och Nisse Andersson, SvFF Att stå i kö eller sitta still och kunna lyssna är jobbigt. Låt rörelsebehovet få utrymme, ha korta samlingar och undvik väntetid vid övningar. Att rädda en liten groda kan vara skäl nog att lämna planen under träning eller match Små lirare ser inte samma spelalternativ som vi vuxna Små lirare blir störda och stressade av många olika direktiv och råd under träning och match Små lirare har svårt att uppfatta bollen, med- och motspelare samtidigt. De försöker främst att lösa sina egna problem i olika spelsituationer Små lirare dribblar eller passar ofta till sina närmaste medspelare

8 Värdegrunder Kvalitetssäkra föreningens verksamhet!
Verksamheten följer en tydlig utbildnings- och träningsidé Utveckla föreningens spelarutbildning! Spelarutbildning med utbildningsplaner och tematräningar Underlätta för föreningens ledare! Barn- och ungdomsledare får stöd och vinner planeringstid Investera i föreningens framtid Långsiktig utveckling av framtidens spelare och ledare

9 Metod Erbjuda föreningarna ett grundupplägg som de kan utveckla utifrån sina egna unika visioner och resurser Erbjuda föreningarna stöd i att hitta sitt arbetssätt för att utveckla sin verksamhet Utveckla den lokala föreningsverksamheten med hjälp av erfarenhetsutbyten och nätverk

10 Utbildningsplan barn- och ungdomsfotboll

11 4-6 år 7-9 år 10-12 år 13-15 år 16-19 år Träningsidé 3 mot 3 (1-3)
Max 2-2+mv 1-3/boll 7-9 år 4 mot 4 (1-4) Max 3-3+mv 1-4/boll 10-12 år 5 mot 5 (1-5) Max 4-4+mv 1-5/boll 13-15 år 6 mot 6 (1-6) Max 5-5+mv 1-6/boll 16-19 år 7 mot 7 (1-7) Max 6-6+mv 1-7/boll

12 Bollkontakter senior (20 min)

13 Bollkontakter barn-ungdom (40 min)

14 Innehåller träningstips och träningsprogram
Bollekskola 4-6 år Innehåller träningstips och träningsprogram

15 Årsplanering Bollekskola med hjälp av Bollek-Bollteknik-Bollspel
Vecka Start + Slut (15 min) Bollteknik Bollspel Bollek 3 – 5 Bollhavet Bollettan Dribblingsboll Jägarboll 6 – 8 Bolltvåan Skottboll Golfboll 9 – 11 Bolltrean Passningsboll Expressboll 12 – 14 Bollfyran Mottagningsboll Prickboll 15 – 17 Bollfemman Målvaktsboll Träffboll 18 – 20 Bollsexan Inkastboll Hämtboll

16 Årsplanering Bollekskola med hjälp av Bollek-Bollteknik-Bollspel
Vecka Start + Slut (15 min) Bollteknik Bollspel Bollek 33 – 35 Bollhavet Bollettan Dribblingsboll Jägarboll 36 – 38 Bolltvåan Skottboll Golfboll 39 – 41 Bolltrean Passningsboll Expressboll 42 – 44 Bollfyran Mottagningsboll Prickboll 45 – 47 Bollfemman Målvaktsboll Träffboll 48 – 50 Bollsexan Inkastboll Hämtboll

17 Utbildningsplan träningsmoment
Femmannafotboll (t o m 9 år) Sjumannafotboll (t o m 12 år) Elvamannafotboll (fr o m 13 år) Teknik – bollbehandling 5 Spel – smålagsspel Anfallsspel Försvarsspel 1 3 Kondition – uthållighet Med boll Utan boll Kondition – mjölksyra Styrka – spänst 2 Snabbhet – explosivitet Rörlighet – stretching 5=Ska tränas, 4=Bör i hög grad tränas, 3=Bör tränas, 2=Kan tränas, 1=Behöver inte träna, 0=Ska inte tränas

18 Utbildningsplan träningsinnehåll
TEKNIK Fint - dribbling Skott Passning Mottagning Vändning Nick Målvaktsteknik - allmän Målvaktsteknik - special ANFALLSSPEL Spelbar Spelavstånd Spelbredd Speldjup Målvaktens anfallsspel FÖRSVARSSPEL Försvarssida Press Markering Täckning Målvaktens försvarsspel

19 Träningsinnehåll Prioritering
TEKNIK Fint-dribbling : 15 Skott: 15 Passning: 6 Mottagning: 6 Målvaktsteknik: 9 Fint-dribbling: 12 Passning: 2 Mottagning: 2 Passning-mottagning: 4 Pass-mottag-vändning: 4 Nick: 6 Målvaktsteknik: 6 Skott: 9 Passning-mottagning: 12 Pass-mottag-vändning: 6 Målvaktsteknik: ANFALLSSPEL Spelbar: 11 Spelavstånd: 11 Spelbredd: 6 Speldjup: 6 Målvaktsspel: 3 Spelbar: 6 Spelavstånd: 6 Spelbredd: 9 Speldjup: 9 Målvaktsspel: FÖRSVARSSPEL Försvarssida: 3 Press: 3 Markering: 3 Täckning: 3

20 Utbildningsplan träningsinnehåll
Göran Persson – Thomas Westerberg – Jonas Nilsson

21

22 Utbildningsplan träningsinnehåll
Göran Persson – Thomas Westerberg – Jonas Nilsson

23

24 Utbildningsplan träningsinnehåll
Göran Persson – Thomas Westerberg – Jonas Nilsson

25

26

27

28

29 Årsplan Ledarutveckling
vecka 1 vecka 14 vecka 27 vecka 40 vecka 2 vecka 15 vecka 28 vecka 41 vecka 3 Ledarträff vecka 16 vecka 29 vecka 42 vecka 4 vecka 17 vecka 30 vecka 43 vecka 5 vecka 18 vecka 31 vecka 44 vecka 6 vecka 19 vecka 32 vecka 45 vecka 7 vecka 20 vecka 33 vecka 46 vecka 8 vecka 21 vecka 34 vecka 47 vecka 9 vecka 22 vecka 35 vecka 48 vecka 10 vecka 23 vecka 36 vecka 49 vecka 11 vecka 24 vecka 37 vecka 50 vecka 12 vecka 25 vecka 38 vecka 51 vecka 13 vecka 26 vecka 39 vecka 52

30 Utbildningsplan Ledarutveckling
30

31 Ledarutveckling Teman - innehåll
31

32 Struktur Ledarträffar
32

33


Ladda ner ppt "Varför har du valt att bli ledare i er förening?"

Liknande presentationer


Google-annonser