Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Dagvattenriktlinjer Skövde kommun

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Dagvattenriktlinjer Skövde kommun"— Presentationens avskrift:

1 Dagvattenriktlinjer Skövde kommun

2 Det är en utmaning för ett samhälle att hantera vatten
Det är en utmaning för ett samhälle att hantera vatten. Vattnet är i en ständig rörelse och vi människor har inte full rådighet i till- och utflöden. Vatten går också över de administrativa gränser vi människor satt upp på olika nivåer: nationer, län, kommuner, detaljplaner mm. Samhället försöker boxa in vattnet i ett flertal olika lagar och styrdokument. När det gäller dagvatten är det framförallt Miljöbalken, PBL och Vattentjänstlagen som styr skyldigheter och möjligheter. Utöver lagstiftningen finns styrdokument på nationell, regional och kommunal nivå. Dessa dokument säger samstämmigt att samhället måste bli bättre på att ta vara på vårat vatten och förbereda oss för konsekvenserna av de globala klimatförändringarna. Utan att gå in på detaljer så har alla de nämnda lagarna begränsningar när det gäller att möta de utmaningar inom dagvattenområdet som målas upp i handlingsplaner och åtgärdsprogram.

3 Hållbar dagvattenhantering
Skapa förutsättningar så att dagvattenhanteringen efterliknar naturens sätt att hantera nederbörd, från att den första regndroppen träffar marken tills den sista når recipienten Vi har byggt vidare på de riktlinjer som finns sedan Revideringen av riktlinjerna har utgått ifrån begreppet Hållbar dagvattenhantering som innebär RUTA 1. Syftet för riktlinjerna har angetts som RUTA 1. Syftar till att ge en samsyn om vad som behöver göras för att samhället ska byggas på ett sätt som är mer översvämningssäkert och som ger goda möjligheter att minska föroreningsbelastningen på våra sjöar och vattendrag.

4 Kommunens ansvar och roller
VA-huvudman leder bort dagvatten Godtagbar nivå på säkerhet P110 Utsläpp till recipient Uppströmsarbete Rör, diken, dammar mm Samhällsplanerare Användning av mark och vatten Planera och bygga för minst 100-årsregn Inte bygga på olämpliga platser Tillsynsmyndighet Ger tillstånd och ställer krav Tillsyn över utsläpp till recipient Kommunen har många roller och ansvar i dagvattenfrågan. Riktlinjerna anger det som gäller enligt lagstiftning men sätter också nivåer och förtydliganden för de olika verksamheterna. Ur översvämningssynpunkt har dagvattenfrågan två nivåer; dels det som åligger VA-huvudmannen enligt Vattentjänstlagen och dels kommunens ansvar som samhällsplanerare. Den första nivån hanteras oftast i rör, diken och dammar och den andra nivån handlar om att planera och bygga så att vatten som rinner på markytan leds så att byggnader och samhällsviktig infrastruktur inte skadas. Fastighetsägare, väghållare, allmän platsmarkhållare Begränsa föroreningsspridning Bibehålla sekundära avrinningsvägar Avvattning av ytor

5 Exploatörer och fastighetsägare
Vi har också tittat på att få med exploatörer och fastighetsägare och hur deras engagemang och intresse för dagvattenhanteringen kan tas till vara eller väckas. Det som görs på tomtmark är viktigt för att nå en hållbar dagvattenhantering. Från 70-talet och framåt handlade det om att koppla isär systemen för att undvika situationen på bilden. Nu handlar det om att använda ytor och markförhållanden så smart som möjligt både av egenintresse och för att dra sitt strå till stacken för samhällets utveckling i stort. Kommunens chans att vara en aktiv med- eller motspelare finns framförallt under exploateringsskedet men frågan behöver hållas vid liv även i förvaltning och ny-/ombyggnation. Utan fastighetsägarnas engagemang och intresse är risken stor att de värden som skapas vid nybyggnation inte blir bestående. Ni entreprenörer och konsulter är viktiga för inspiration och kunskapshöjning hos fastighetsägare.

6 Utgångspunkter för revidering av riktlinjer
Höga flöden och rening av vatten Känsliga recipienter Översvämningskänsliga recipienter Ökad nederbörd med klimatförändringar Lagstiftning och styrdokument Kommunens ansvar och roller Exploatörer och fastighetsägare Fortsatt arbete – forum för vidareutveckling

7 Strategier 1) Tidigt in i samhällsplaneringsprocessen
skapa ett grönare samhälle som, utöver nytta i dagvattensystemen, ger bättre levnadsmiljöer genom bland annat ökad trivsel och bättre skydd mot värmeböljor tillvarata samordningsvinster mellan dagvattenhantering och ekosystemtjänster  fastställa en översvämningssäker höjdsättning för byggnader relativt omgivande gator och mark  skapa möjligheter för rening, fördröjning och infiltration av dagvatten reservera markytor som kan tillfälligt översvämmas vid häftiga regn, så kallade översvämningsytor, och säkerställ sekundära avrinningsvägar för att kunna hantera stora regnmängder i samband med kraftiga skyfall

8 Strategier 2) Angripa föroreningskällor
vid byggnation själva använda och uppmuntra användning av alternativa byggnadsmaterial till koppar och zink samt aluzink vid prövning och tillsyn av miljöfarlig verksamhet beakta behovet av åtgärder för att undvika förorening av dagvatten informera allmänheten om bl.a. hushållskemikalier och andra föroreningar som t.ex. biltvätt på gatan, bekämpnings- och gödningsmedel osv själva använda och förespråka lösningar där förorenat dagvatten separeras från renare dagvatten för att effektivisera reningsprocessen vid planering och drift av kommunens gator och parker minimera utsläppen av föroreningar till dagvattnet

9 Strategier 3) Bygga tröga system
minska avrinningen genom att begränsa mängden hårdgjorda ytor omhänderta dagvattnet lokalt med exempelvis gröna tak och annan växtlighet låta dagvattnet infiltrera där det inte är uppenbart olämpligt pga markförhållanden eller risk för förorening av grundvatten fördröja dagvattnet i fördröjningsmagasin eller öppna dagvattensystem utveckla mångfunktionella ytor, exempelvis en nedsänkt gräsyta som kan fungera som dagvattenmagasin vid skyfall

10 Nybyggnation, exploatering
Dämningsnivåer ska anges Dräneringar under dämningsnivå pumpas Höjdsättning för 100-årsregn Dagvattenhanteringsplan Markförhållande Tillgängliga ytor Reningskrav för vissa ytor Tabellen med reningskrav för vissa ytor blir kvar. De flesta kommuner med någon form av styrdokument för dagvatten har en liknande tabell. Här har vi sagt att definitioner får tas fram av den dagvattengruppen som finns med representanter från olika verksamheter. Skrivningarna behöver vara levande med hänsyn till ny teknik och forskning samt ökad kunskap kring olika ämnens påverkan på vatten

11 Förtätning, befintlig bebyggelse
Tillkommande hårdgjorda ytor (bygglovspliktiga) ska kompenseras inom fastigheten Information till fastighetsägare om åtgärder som höjer/sänker översvämningssäkerheten

12 Handlingsplanen tillsammans med riktlinjerna innehåller: att ta fram en exempelsamling, bilda en kommunövergripande dagvattengrupp, att dagvattengruppen ska ta fram tillämpningsdokument och att vi ska göra ett försök med grönytefaktor i en detaljplan. Tidplan: blivit försenat, svårt att hinna med denna typ av arbete när det är sån fart på byggnationen samtidigt som det är viktigt av samma anledning. Remiss och beslut under våren.


Ladda ner ppt "Dagvattenriktlinjer Skövde kommun"

Liknande presentationer


Google-annonser