Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

RIGA – Rätt Insats Gemensamt Ansvar

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "RIGA – Rätt Insats Gemensamt Ansvar"— Presentationens avskrift:

1 RIGA – Rätt Insats Gemensamt Ansvar

2 Exempel – Socialtjänsten och TRIS
Sjukskriven, ryggskada. Mår psykiskt dåligt. Ingen sjukpenninggrundande inkomst. Önskar arbeta men ser inte möjligheter p g a ohälsa TRIS-samtycke. Frågeställning: Aktuellt med samordning av arbetslivsinriktad rehabilitering? TRIS-möte. Inga medicinska hinder för arbetslivsinriktad rehabilitering Återkoppling TRIS-mötet. Ansökan om samordning. Möte Försäkringskassan och Soc Gemensam Kartläggning Förstärkt samarbete AF/FK. Aktivitetsstöd Arbetsträning biltvätt. Upptrappning arbetstid Efter 6 månader finns en ledig tjänst som erbjuds Mohamed

3 Förändringar RIGA från juni 2016
Frågor vi diskuterat och tagit ställning till: Vad är det som egentligen ska göras, vad är syftet? Vilka personer och organisationer behöver engagera sig här och nu, på vilket sätt? Hur blir det verkstad med genomslag i handläggning och med effekt på individens rehabprocess? Vad behövs för att det ska bli hållbart över tid med löpande vidareutveckling?

4 Vad och hur mycket ska vi göra?
Avdramatisera Enas om syfte och mål och rigga därefter Struktur för förankring och kommunikation Tänk process inte projekt –långsiktigt och hållbart

5 Från projekt till process

6 Tidssatt aktivitetsplan hör ihop med projekt
Process Arbetssätt – de steg som utförs kring ingående aktiviteter Kontinuerlig och repetitiv, det ordinarie arbetet Projekt Ett projekt är unikt och avgränsat i tid och omfattning. Resurs- och kostnadsplanerat med tydligt definierat mål och en projektorganisation. Tidssatt aktivitetsplan hör ihop med projekt

7 Process = ett arbetssätt
Planera Utföra Följa upp Förändra För detta krävs en samverkansstruktur. Fixar vi det till årsskiftet så har vi kommit långt……

8 Varför process? Kunden i fokus
Tanken är ett mer effektivt och utvecklande arbetssätt Arbetssätt för att snabbt kunna möta kundens behov och skapa mervärde på ett effektivt sätt

9 Processinriktat - Hur får man det att funka?
Sätta kunden i fokus Ledare/chefer skapar goda förutsättningar Medarbetare har en problemlösande attityd och förstår sin roll Arbetssätt ska vara effektiva och förbättras kontinuerligt

10 Mål och syfte framöver Mål: Rigga en samverkansstruktur för ett löpande operativt utvecklingsarbete för målgruppen. Syfte: Rätt insats, rätt ersättning, från rätt instans vid rätt tidpunkt.

11 Vill man utvärdera en process så……..
Kan man titta på: Väntetider, arbetsresultat, kvantitet och kvalitet. Man tittar inte på: Personal, utrustning och material

12 Eliminera det som inte tillför kunden något!!!

13 Viljeinriktning Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan och Sveriges Kommuner och Landsting ställer sig mycket positiva till att den metodik som har tagits fram i utvecklingsprojektet i Halmstad och ser gärna att liknande arbetssätt och samverkansformer kan utvecklas och ge fler möjlighet till en lokal samverkan i enlighet med det som gjorts i Halmstad. Stockholm 14 juni 2016 Arbetsförmedlingen Henrietta Stein Försäkringskassan Lars-Åke Brattlund Sveriges Kommuner Per-Arne Andersson och Landsting

14 Vad är Halmstadmodellen?
Delprojekt 1 - kartläggning av individärenden Delprojekt 2 – metod och struktur Upprätta kontaktvägar in till FK för anmälan av ärenden Tidsram satt för initiering av nya ärenden FK har ärendet öppet i 6 månader i avvaktan på rehabpotential Grundutbildning i Försäkringsmedicin samt information till nyanställda Informationsinsatser kring varandras uppdrag och roller Socialtjänsten ingår i FMK samt ”TRIS” Gemensam info på VC + utbildning AT-läkare Upprätta kontakt med rehabkoordinatorer Kunskapsstöd till socialsekreterare – flödeschema, foldrar, blanketter etc. FMK har ibland varit inblandad.

15 Halmstad och därmed även viljeinriktningen
Sida vid sida Enhetliga riktlinjer på strukturell nivå samt individnivå Utgå från individens behov Syftet överensstämmer väl med TRIS

16 Försäkringskassan Särskilda personliga handläggare som varit kontaktpersoner: Stödja kollegor internt och vara kontakt gentemot Ekonomiskt Bistånd/socialtjänsten Samverkansansvarig FK: Ansvarat för strukturfrågor Kontakt med vården och Arbetsförmedlingen på chefsnivå Ordinarie handläggare har kommit med värdefull input

17 Socialtjänsten Chef samt socialsekreterare
Kommunernas representant i kontakt med FK, AF och vården Internt stöd Arbetat med metodutveckling och strukturfrågor

18 Styrgruppen Handlar om metodutveckling därför: Ingen detaljstyrning
Ej efterfrågat statistik i individärenden

19 Halmstad applicerat på RIGA/Strängnäs

20 Lokal processledare LSG
Operativ arbetsgrupp Försäkringskassan Försäkringsspecialist Socialtjänsten Processledare/socialsekreterare Stöd Processledare TRIS Lokal processledare LSG Kontaktpersoner Handläggare AF Psykiatrin VC Mäster Olof

21 Styrgrupp Landstinget Försäkringskassan Socialtjänsten Enhetschef
Adjungeras vid behov Försäkringskassan Enhetschef Socialtjänsten Enhetscef Arbetsförmedlingen Adjungeras vid behov RAR Adjungeras vid behov

22 Överenskommelse

23 Inte endast motor utan en hel bil


Ladda ner ppt "RIGA – Rätt Insats Gemensamt Ansvar"

Liknande presentationer


Google-annonser