Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Workshifting åt båda hållen för biomedicinsk analytiker Av: Leg. Biomedicinsk analytiker Vivianne Johansson Södra Älvsborgs sjukhus.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Workshifting åt båda hållen för biomedicinsk analytiker Av: Leg. Biomedicinsk analytiker Vivianne Johansson Södra Älvsborgs sjukhus."— Presentationens avskrift:

1 Workshifting åt båda hållen för biomedicinsk analytiker Av: Leg. Biomedicinsk analytiker Vivianne Johansson Södra Älvsborgs sjukhus

2 Vad är Workshifting? Workshiftning är ett arbetssätt som handlar om att ta tillvara alla olika funktioners kompetens. Omfördelning av arbetsuppgifter.

3 Andra exempel på workshifting Detta görs redan idag Överföring av läkaruppgifter till sjuksköterska. Inom primärvården: bedömningsmottagning av sjukgymnast som ersätter läkarbesök och bokas av distriktssköterska eller distriktsläkare. Vissa arbetsuppgifter är flyttade från läkare till medicinska sekreterare. Klinisk fysiologi, Biomedicinska analytiker utför ultraljudsundersökningar istället för läkare. Patologen, Biomedicinsk analytiker som utför utskärning av olika organ, istället för patologer.

4 Vad är syftet? Arbetsväxling anses frigöra resurser, höja kompetens och skapar nya karriärvägar. Kan vara ett sätt att lösa problem långa köer och svårigheter att rekrytera inom vissa yrkesgrupper. Vårt Syfte Omfördelning av arbetsuppgifter för bästa möjliga kompetens ‐ och resursanvändning. Jämnare och mer optimerat produktionsflöde som ger bästa nytta för prov/patienten. Kunskapsstöd. Möjliggöra individuell utveckling. Arbeta smartare och använda de resurser vi ha.

5 Vad gjorde vi? Se över vem som gör vad. Att kunna säkerställa att verksamheten använder rätt person till rätt uppgift. Att effektivisera verksamheten och att lösa en bristsituation av en särskild yrkesgrupp, i första skedet Cytodiagnostiker. Anställde fler Biomedicinsk analytiker Utbildning av vätskebaserad cytologi och teknik.

6 Vätskebaserad cytologi Imprint Utstryksglas

7 Hur gjorde vi? Utveckla ➲ LBC-sektion ➲ Teknisk utbildning ➲ Roller/ansvarsområ den – klargöra ansvaret, variation och olikheter Reflektion ➲ Kommunicera ➲ Metodutveckling ➲ Skapa egen kunskapsbas tillsammans Förvalta ➲ Team ➲ Samsyn ➲ Helhetstänk ➲ Fördjupa kunskaper Praktisk kunskap ➲ Upplärning av Cytodiagnostiker Erfarenhetskapital ➲ Våga fråga ➲ Förtroende Utföra ➲ Följ och observera ➲ Utveckla förståelse för varandras kunskap

8 Tre år senare Detta har hänt ➲ Metodutvecklingen av vätskebaserad cytologi för allmän cytologi ➲ Ökad arbetsbörda för biomedicinsk analytiker ➲ Svårt att rekrytera ➲ Undersköterskor anställdes som labratoriebiträden ➲ Handledning och mentorskap ➲ Arbetsfördelning ➲ Teamwork

9 IPL ➲ Ett ökat samarbete mellan professionerna i teamet. Läkare -Cytodiagnostiker -Biomedicinsk analytiker- Undersköterska ➲ Varje profession har specialistkunskap inom ett ämnesområde, interprofessionellt lärande sker när två eller flera professioner lär med, av och om varandra för att förbättra samarbetet och kvalitet. ➲ Genom att komplettera våra kunskaper och färdigheter som vi tillsammans kan arbeta mot ett gemensamt mål.

10 Frågor?


Ladda ner ppt "Workshifting åt båda hållen för biomedicinsk analytiker Av: Leg. Biomedicinsk analytiker Vivianne Johansson Södra Älvsborgs sjukhus."

Liknande presentationer


Google-annonser