Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram."— Presentationens avskrift:

1 Arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram

2 Skolans uppgift är att ge LEDNING och STIMULANS så att elever når så långt som möjligt enligt utbildningens mål. Vi har en skyldighet att uppväga skillnader i elevers förutsättningar genom att GE STÖD. Elever ska ges stöd även om hon eller han når de kunskapskrav som minst ska uppnås.

3 Tidiga stödinsatser - uppmärksamma! Adekvata stödinsatser – utvärdera! Först, se hur organisationen kring eleven ser ut. Hur är resurser fördelade? Pedagogiska metoder? Hur fungerar elevgruppen? Sen, stödinsatser riktade mot individen.

4 Extra anpassningar är de anpassningar som lärare kan göra kan inom ramen för ordinarie undervisning. Särskilt stöd sätts in då de extra anpassningarna inte räcker till för att eleven ska nå upp till kunskapsmålen. Insatserna går normalt inte att göra inom ramen för den ordinarie undervisningen. Det är insatsernas omfattning/varaktighet som avgör om det är extra anpassningar eller särskilt stöd. Studiehandledning på modersmål kan t ex vara en extra anpassning eller särskilt stöd.

5 Extra anpassningarSärskilt stöd Inlästa läromedel Stöd i att sätta igång arbete Extra tydliga instruktioner Anpassade prov/redovisningar Alternativa verktyg (program, appar) Färdiga anteckningar Strukturstöd Planeringsstöd Enstaka specialpedagogiska insatser Stöd i ÖSK och stugor utanför ordinarie undervisningstid Byta ut ordinarie undervisning mot enskild undervisning eller mot mindre undervisningsgrupp Reducerat program Gå om en kurs/årskurs Förlängd undervisning Assistent Regelbundna specialpedagogiska insatser

6 Dokumentation Extra anpassningar – noteras av lärare och utvärderas efter 2-3 veckor. Särskilt stöd – beslutas och dokumenteras i ett Åtgärdsprogram. Det följs upp av den som ansvarar för åtgärden, utvärderas av specialpedagog.

7

8 behov ÅP och särskilt stöd utredning Extra anpassningar Arbetsgången Lärare/spec.ped. diskuterar med eleven Dokumentera Utvärdera efter 2-3 v Kontakta rektor Specialped. utreder Rektor beslutar Specialped. utvärderar


Ladda ner ppt "Arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram."

Liknande presentationer


Google-annonser