Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Hantering av överklaganden i antagningsärenden Kajsa Beckman, Antagningsgruppen KTH.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Hantering av överklaganden i antagningsärenden Kajsa Beckman, Antagningsgruppen KTH."— Presentationens avskrift:

1 Hantering av överklaganden i antagningsärenden Kajsa Beckman, Antagningsgruppen KTH

2 Bakgrund Kritik från UKÄ 2013 o Bl.a. handläggningstid i studentärenden Behov av att ändra processen Rutin om överklagande beredd av Juridiska avdelningen och beslutad av Rektor

3 Ny rutin Överklaganden fångas upp i SQL-fråga Bedömning om antagningsbeslutet är uppenbart oriktig Omprövning av beslut om lätt och snabbt kan konstatera att beslutet är oriktigt Vid omprövning skickas inget till ÖnH Prövning om överklagandet kommit in i rätt tid Inkommit inom tre veckor från den dag sökande fick del av beslutet Om detta ej kan fastställas – utgår från att det inkommit i tid

4 Överklagandet överlämnas till ÖnH tillsammans med de handlingar de efterfrågar o Skickas inom en vecka o Även beslut som bedöms vara icke-överklagningsbara lämnas över o Missnöjesyttringar över antagningsbeslut ska ofta hanteras på samma sätt

5 Överlämnande av handlingar till ÖnH Överlämning sker digitalt direkt från diariet (W3D3) Om KTH har något att tillföra meddelas att vi kommer yttra oss innan ett visst datum Annars överlämnas handlingar utan yttrande

6 Hantering av överklaganden i antagningsärenden Exemplet SLU Fredrik Pettersson

7 Kort bakgrund Den gamla rutinen var krånglig, tidskrävande och gjorde oss som litet lärosäte sårbara om den/de som kunde rutinen hade semester eller borta av annat skäl. Den gamla rutinen saknade också delar som vi upplevde som nödvändiga, t ex om beslut om obehörighet fattats efter att vi villkorat. Trots problemen, och även om vi visste att vi på sikt kunde spara tid, så fanns aldrig tiden att förändra. Att kopiera någon annans redan utförda arbete och göra lokala anpassningar sparade oss mycket tid, framför allt att allt bakomliggande arbete och kontroll kring de juridiska frågorna

8 Rutin vid inkommen överklagan Vi följer i princip KTH’s rutin, förutom att vi inte har ett helt elektroniskt ärendehanteringssystem. –Även om vi inte har ett elektroniskt ärendehanteringssystem så har vi i samarbete med registrator utarbetat en rutin som innebär att endast det färdiga ärendet behöver skickas fysiskt, resten av kommunikationen sker via e-post.

9 Resultat Vi har en effektivare hantering Vi har en mindre sårbar hantering Vi har ett klarare och tydligare regelverk att hålla oss till som fungerar i alla situationer

10 Frågor? Kontakt Kajsa Beckman, kabec@kth.sekabec@kth.se Fredrik Pettersson, fredrik.pettersson@slu.sefredrik.pettersson@slu.se


Ladda ner ppt "Hantering av överklaganden i antagningsärenden Kajsa Beckman, Antagningsgruppen KTH."

Liknande presentationer


Google-annonser