Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Information från Västtrafik Trafikverkets tågplanering Resandeutveckling Resultatutveckling Prognos Budget 2014 Förenklad försäljning.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Information från Västtrafik Trafikverkets tågplanering Resandeutveckling Resultatutveckling Prognos Budget 2014 Förenklad försäljning."— Presentationens avskrift:

1 Information från Västtrafik Trafikverkets tågplanering Resandeutveckling Resultatutveckling Prognos Budget 2014 Förenklad försäljning

2 Debatt Trafikverkets tågplanering hotar Västsveriges utveckling Fjärrtåg prioriteras före region- och pendeltåg. Oklart resandeunderlag och driftsättning för nya fjärrtåg. Bristande insyn och transparens i processen. 2

3 3 Delresor totalt Västtrafik

4 4 Delresor per kalendermånad

5 Delresor per korttyp 5

6 Budget: ca 10,40 Förändring fsgmix/resmönster:- 0,69 Lågbasintäkt - 0,14 Övrigt 0,01 Summa 9,58 6 Utfall vs budget 2013 – Snittintäkt (ackumulerat aug )

7 Resultatutveckling och prognos 2 7

8 Förslagna åtgärder 8

9 Utfall juli 9

10 Jämförelse utfall juli vs helår 10

11 11 Resultatutveckling och prognos 3

12 12 Vidtagna åtgärder ? ?

13 13 Budget 2014 vs budget2013

14 Frågor?

15 Förenklad försäljning Delregionalt kollektivtrafikråd 27 september 2013

16 Västtrafiks försäljning 16 Personlig service Själv- betjäning Försäljningsombud Butiker Ombordförsäljning Turiståterförsäljare Företagsförsäljning Sms-biljetter Autoladda konto & period Enkelbiljett via Reseplaneraren Automater Skolkortsweb (Företagsförsäljning)

17 17

18 Chip utan pin på bussar Köp upp till 200 kronor 20-30% snabbare Upplevs mkt positivt av kunder och förare SMS Erbjuda fler betallösningar; via SEQR, WyWallet m fl Samarbete Nationellt/SL/Skånetrafiken Utöka sortimentet av sms-biljetter Fler enzons- och zonöverskridande sms-biljetter Ny förbättrad version av sms-appen (ca 140 000 nedladdade) 18 Förenklad försäljning

19 Särskilt om SMS Förändringen beror på att teleoperatörerna slutar att erbjuda betalning av sms-biljetter via mobilfaktura eller kontantkort. Det är sin tur pga av Finansinspektionens tolkning av den nya betaltjänstlagen, som i sin tur en följd av ett tvingande EU-direktiv om lagstiftning kring betaltjänster. 19

20 Nedladdningar av appar iPhone Normal vecka: 800-1000 V35 4 700 V36 4 000 51 000 uppdateringar till ny version, (av totalt 115 000 aktiva appar) Android Normal vecka: 700 V35: 2 000 V36: 2 000 15 000 uppdateringar till ny version (av totalt 26 000 aktiva appar) 20 Bedömt resultat : nästan 3 000 nya användare.

21 21 Registreringar per dag Totalt antal :253 415 st. 5 & 6 september : sms- utskicka till ca 300 000 ej aktiva kunder Antal registreringar

22 22 Vision sms

23 Enkelbiljetter via Reseplanerarappen Ett enskilt köp kan göras med bankkort (utan registrering). Alla relationer i Reseplanerarappen som vi kan ange ett pris för kan köpas Autoladda Se över betalning för period – upplevs som krångligt – fast dragning varje månad, autogiro? Ca 20’ kunder. Har ökat med 20% jämfört med 2012. Digitalt periodkort 23 Förenklad självservice (forts.)

24 En ny digital försäljningskanal skall omfatta hela sortimentet Beställning, betalning, färdbevis, validering och visering skall av kunden helt kunna genomföras mobilt. Beställning och betalning skall även kunna genomföras i andra gränssnitt, t.ex. genom ett webbgränssnitt. 24 Digital försäljningskanal i mobilen

25 Frågor?

26 Delregionalt kollektivtrafikråd Göteborgsregionen 2013-09-27

27 Aktuellt från Västtrafik Resandeutveckling Dialogmöten Trafikplan 2015-2016 Delregionalt Kollektivtrafikråd Göteborgsregionen 2013-09-27 27

28 Resandeutveckling Delregionalt Kollektivtrafikråd Göteborgsregionen 2013-09-27 28

29 Resandeutveckling Delregion Delregionalt Kollektivtrafikråd Göteborgsregionen 2013-09-27 29

30 Fördelning trafikslag Delregionalt Kollektivtrafikråd Göteborgsregionen 2013-09-27 30

31 Trafikplan 2015-2016 Delregionalt Kollektivtrafikråd Göteborgsregionen 2013-09-27 31 I första delen av processen tar vi fram en Övergripande utvecklingsplan för trafiken 2015-16 som beskriver behov och prioriteringar utifrån mål och strategier. I det här arbetet är dialogen med kommunerna av stor vikt.

32 Dialogmöten Delregionalt Kollektivtrafikråd Göteborgsregionen 2013-09-27 32 I oktober (v.42-43) sker dialogmöten med kommuner. Inbjudan är utskickad till kontaktpersonerna, men vilka som deltar på mötet är upp till varje kommun. Inför dialogmötet ombeds kommunen att svara på ett antal frågor som berör utvecklingen i kommunen och utvecklingspotential. Från VT deltar Trafikutvecklare och Kommunkoordinator.

33 Delregionalt Kollektivtrafikråd Göteborgsregionen 2013-09-27 33 Inför trafikförändringar år 2015-16 Sammanställning av behov och prioriteringar utifrån mål och strategier Dialogmöten med kommuner Input till KTS inför KTN Uppdragningsinriktning till VT Bruttolista m idéförslag till trafikförändringar tas fram Prioritering utifrån måluppfyllelse Slutlig lista med förslag till trafikförändringar framme aug-sep nov-dec jan 2014 apr 2014 Övergripande utvecklingsplan för trafiken 2015-16 Trafikplan 2015-16 Redovisning, utfrågning trafikplan (RUT) Återkoppling och fortsatt Dialog med kommunerna

34 Tack för er uppmärksamhet!


Ladda ner ppt "Information från Västtrafik Trafikverkets tågplanering Resandeutveckling Resultatutveckling Prognos Budget 2014 Förenklad försäljning."

Liknande presentationer


Google-annonser