Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

BI SYD Bakgrund och förklaringar BI SYD (Business Intelligence Syd) är ett samarbete mellan de regionala turismorganisationerna Destination Småland AB,

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "BI SYD Bakgrund och förklaringar BI SYD (Business Intelligence Syd) är ett samarbete mellan de regionala turismorganisationerna Destination Småland AB,"— Presentationens avskrift:

1 BI SYD Bakgrund och förklaringar BI SYD (Business Intelligence Syd) är ett samarbete mellan de regionala turismorganisationerna Destination Småland AB, Region Blekinge, Regionförbundet i Kalmar Län, Region Halland, Smålandsturism AB och Tourism in Skåne AB. Som partners medverkar även kommunerna Malmö, Lund och Västervik. Syftet med detta initiativ är att samverka för att kraftsamla resurser och uppnå synergier kring analys, statistik, omvärldsbevakning och kunskapsöverföring inom besöksnäringen. På de följande bilderna redovisas gästnattsutvecklingen på kommersiella anläggningar i respektive län/kommun samt fördelning på olika boendeformer och besökarnas hemländer (marknader). Statistiken tas fram månadsvis av SCB på uppdrag av Tillväxtverket och är preliminär, slutgiltiga siffror för varje år publiceras i april året efter. Genomgående i rapporten används följande förkortningar för de olika boendeformerna: H=Hotell S=Stugby V=Vandrarhem C=Camping SoL=Kommersiellt förmedlade privata stugor och lägenheter. Dessa kombineras också, t.ex. innebär HSVCSoL summan av de ingående boendeformerna. Siffror för SoL är endast tillgängliga på läns- och riksnivå, HSVC utgör därför totalsiffra för kommunerna. Ange alltid källa när information från denna rapport återges. Källa: SCB/Tillväxtverket bearbetat av Tourism in Skåne

2 Källa: SCB/Tillväxtverket bearbetat av Tourism in Skåne (Utveckling per marknad HSVCSoL. Antal gästnätter samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Gästnätter per boendeform. Andel samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) Hotell 43 % +9,4 % Stugby 3 % -14,4 % Vandrarhem 5 % +2.4 % Camping 40% -3,9 % SoL 9 % -0,7 % Gästnätter BI SYD, jan-aug 2016 14 553 421 gästnätter (+1.8 %, +264 314 st) (Utveckling % jämfört med samma period föregående år, HSVCSoL) Förklaring av innehållet I detta hörn står vilket område och vilken period bilden gäller samt totalsiffror för perioden. Alla siffror på bilden gäller för angivet område och period. Utveckling per kommun. Kartan visar utveckling i procent per kommun/län jämfört med samma period föregående år. Mörkare färg innebär större utveckling Utveckling per marknad. Pajdiagrammet visar fördelning mellan svenska och utländska gästnätter samt de viktigaste marknaderna. Siffrorna anger antal gästnätter den aktuella perioden respektive utveckling jämfört med samma period föregående år. Utveckling per boendeform. Representeras av bilder med siffror under som anger hur stor andel av de totala gästnätterna varje boendeform står för samt utveckling jämfört med samma period föregående år.

3 Källa: SCB/Tillväxtverket bearbetat av Tourism in Skåne (Utveckling per marknad HSVCSoL. Antal gästnätter samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Gästnätter per boendeform. Andel samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) Hotell 43 % +9,4 % Stugby 3 % -14,4 % Vandrarhem 5 % +2.4 % Camping 40% -3,9 % SoL 9 % -0,7 % Gästnätter BI SYD, jan-aug 2016 11 833 848 gästnätter (+1,3 %, +151 355 st) (Utveckling % jämfört med samma period föregående år, HSVCSoL)

4 Gästnätter i Skåne, jan-aug 2016 Källa: SCB/Tillväxtverket bearbetat av Tourism in Skåne 4 397 533 gästnätter (+5,0 %, +210 733 st) Hotell 63 % +11,3 % Stugby 2 % +0,2 % Vandrarhem 5 % -5.0 % Camping 25 % -3,0 % SoL 5 % -0,3 % (Gästnätter per boendeform. Andel samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Utveckling per marknad HSVCSoL. Antal gästnätter samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Utveckling % jämfört med samma period föregående år, HSVC)

5 Källa: SCB/Tillväxtverket bearbetat av Tourism in Skåne (Gästnätter per boendeform. Andel samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) Hotell 33 % +7,2 % Stugby n/a Vandrarhem 6 % -9,0 % Camping 43 % -7,7 % SoL 16% -1,1 % Gästnätter i Blekinge, jan-aug 2016 770 542 gästnätter (-2,0 %, -15 749 st) (Utveckling per marknad HSVCSoL. Antal gästnätter samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Utveckling % jämfört med samma period föregående år, HSVC)

6 Källa: SCB/Tillväxtverket bearbetat av Tourism in Skåne (Gästnätter per boendeform. Andel samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) Hotell 28 % +7,2 % Stugby 1 % +3,2% Vandrarhem 5 % +23,7 % Camping 59 % -9,1 % SoL 7 % +11,5 % Gästnätter i Halland, jan-aug 2016 2 212 198 gästnätter (-3,4 %, -111 934 st) (Utveckling per marknad HSVCSoL. Antal gästnätter samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Utveckling % jämfört med samma period föregående år, HSVC)

7 Källa: SCB/Tillväxtverket bearbetat av Tourism in Skåne (Gästnätter per boendeform. Andel samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) Hotell 35 % +12,1 % Stugby 1 % n/a Vandrarhem 5 % +27,2 % Camping 36 % -6,3 % SoL 22 % -3,3 % Gästnätter i Kronobergs län, jan-aug 2016 723 638 gästnätter (+4,6 %, +32 091 st) (Utveckling per marknad HSVCSoL. Antal gästnätter samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Utveckling % jämfört med samma period föregående år, HSVC)

8 Källa: SCB/Tillväxtverket bearbetat av Tourism in Skåne (Gästnätter per boendeform. Andel samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) Hotell 47 % +10,9 % Stugby 7 % -24,3 % Vandrarhem 5 % +1,5 % Camping 26 % -8,8 % SoL 15 % -2,6 % Gästnätter i Jönköpings län, jan-aug 2016 1 269 804 gästnätter (-0,5 %, -6 214 st) (Utveckling per marknad HSVCSoL. Antal gästnätter samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Utveckling % jämfört med samma period föregående år, HSVC)

9 Källa: SCB/Tillväxtverket bearbetat av Tourism in Skåne (Gästnätter per boendeform. Andel samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) Hotell 22 % +/- 0 % Stugby 4 % -25,2 % Vandrarhem 3 % -1,9 % Camping 62 % +2,9 % SoL 9 % -3,8 % Gästnätter i Kalmar län, jan-aug 2016 2 460 133 gästnätter (+0,3 %, +7 463 st) (Utveckling per marknad HSVCSoL. Antal gästnätter samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Utveckling % jämfört med samma period föregående år, HSVC)

10 Källa: SCB/Tillväxtverket bearbetat av Tourism in Skåne (Antal gästnätter och utveckling HSVC) (Gästnätter per boendeform. Andel samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) Hotell 93 % +17,2 % Stugby, vandrahem och camping 7 % 11.9 % Gästnätter i Malmö, jan-aug 2016 1 318 801 gästnätter (+17,2 %, +193 167 st) (Utveckling per marknad HSVC. Antal gästnätter samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) Marknad jan - aug 2016Förändr i antalFörändr % GöteborgSverige 1 921 67955 9203,0% Utlandet totalt 952 52747 6685,3% Totalt 2 874 206103 5883,7% MalmöSverige 943 273135 39116,8% Utlandet totalt 375 52857 77618,2% Totalt 1 318 801193 16717,2% StockholmSverige 3 409 927104 7333,2% Utlandet totalt 2 675 042162 4766,5% Totalt 6 084 969267 2094,6% UppsalaSverige 315 813-12 670-3,9% Utlandet totalt 102 2141 5611,6% Totalt 418 027-11 109-2,6%

11 Källa: SCB/Tillväxtverket bearbetat av Tourism in Skåne (Gästnätter per boendeform. Andel samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) Hotell 99.3 % +5,9 % Stugby, vandrahem och camping 0.5 % --65,0 % Gästnätter i Lunds kommun, jan-aug 2016 316 671 gästnätter (+4,5 %, +13 719 st) (Utveckling per marknad HSVC. Antal gästnätter samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Antal gästnätter och utveckling HSVC) Marknadjan - aug 2016Förändr i antalFörändr % HelsingborgSverige436 28629 2777,2% Utlandet totalt109 47610 33310,4% Totalt545 76239 6107,8% LundSverige207 49310 1655,2% Utlandet totalt109 1783 5543,4% Totalt316 67113 7194,5% MalmöSverige943 273135 39116,8% Utlandet totalt375 52857 77618,2% Totalt1 318 801193 16717,2% UppsalaSverige315 813-12 670-3,9% Utlandet totalt102 2141 5611,6% Totalt418 027-11 109-2,6%

12 Hotell 74 % +9,3 % Stugby, vandrahem och camping 26 % -5,9 % (Gästnätter per boendeform. Andel samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) Källa: SCB/Tillväxtverket bearbetat av Tourism in Skåne Gästnätter i Jönköpings kommun, jan-aug 2016 578 224 gästnätter (+4,9 %, +27 100 st) (Utveckling per marknad HSVC. Antal gästnätter samt utveckling % jämfört med samma period föregående år) (Antal gästnätter och utveckling HSVC) Marknadjan-aug 2016Förändr i antalFörändr % MalmöSverige943 273135 39116,8% Totalt1 318 801193 16717,2% Utlandet totalt375 52857 77618,2% StockholmSverige3 409 927104 7333,2% Totalt6 084 969267 2094,6% Utlandet totalt2 675 042162 4766,5% JönköpingSverige445 2845 7651,3% Totalt578 22427 1004,9% Utlandet totalt132 94021 33519,1% GöteborgSverige1 921 67955 9203,0% Totalt2 874 206103 5883,7% Utlandet totalt952 52747 6685,3%


Ladda ner ppt "BI SYD Bakgrund och förklaringar BI SYD (Business Intelligence Syd) är ett samarbete mellan de regionala turismorganisationerna Destination Småland AB,"

Liknande presentationer


Google-annonser