Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Regional handlingsplan FÄRJETRAFIKEN Folkpartiet vill Linjetrafikens tidtabeller och överfartstider skall hålla minst dagens nivåer. Långsiktigt.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Regional handlingsplan FÄRJETRAFIKEN Folkpartiet vill Linjetrafikens tidtabeller och överfartstider skall hålla minst dagens nivåer. Långsiktigt."— Presentationens avskrift:

1 Regional handlingsplan 2015-2018 FÄRJETRAFIKEN Folkpartiet vill Linjetrafikens tidtabeller och överfartstider skall hålla minst dagens nivåer. Långsiktigt skall biljettpriset sänkas till motsvarande kostnad för att resa på väg/järnväg. Regionen skall underlätta för att bedriva kompletterande/konkurrerande trafik. Bakgrund Linjetrafiken mellan Gotland och fastlandet är en helt avgörande faktor för Gotlands utvecklingsmöjligheter, och skall behandlas som infrastruktur. Så här gör vi Vi skall utveckla och intensifiera det tvärpolitiska arbetet mot Näringsdepartementet.

2 Folkpartiet vill Att Fiber och 4G skall betraktas som en självklar del av infrastrukturen. Att hela Gotland skall ha möjlighet till fiberanslutning (100 Mbit/100 Mbit) senast 2016. Hela ön skall ha mobil 4G-åtkomst. Bakgrund Internetanslutning av god och stabil kvalitet blir allt viktigare. Det traditionella telenätet underhålls inte längre och det finns en planerad avveckling för ett flertal telestationer. Flera socken- och kvartersprojekt står i dag still i väntan på tillstånd. Så här gör vi Vi ger fortsatt stöd till Sockenprojekten. I Visby och Klintehamn underlättar vi för skapandet av ”Kvartersprojekt”. Samhällsbyggnadsförvaltningen skall prioritera infrastruktur i sitt planarbete. Regional handlingsplan 2015-2016 FIBER/MOBILNÄT

3 Regional handlingsplan 2015-2018 FLYGFÖRBINDELSER Folkpartiet vill Visby Airport skall ha minst samma möjligheter som i dag, för att ta emot internationella flyg. Nationell flygverksamhet skall fortsätta att bedrivas på dagens grunder. Bromma flygplats skall behållas. Bakgrund I dag finns det en fungerande marknad för passagerarflyg till och från Gotland, med rimlig prisnivå. Våra flygkommunikationer vilar på två huvudben, Bromma och Arlanda. Bromma lever under ständigt nedläggningshot. Så här gör vi Brommas situation bevakas, och vi deltar i de aktioner som stödjer överlevnad och utveckling av Bromma.

4 Regional handlingsplan 2015-2018 KOLLEKTIVTRAFIKEN Folkpartiet vill Införa fri kollektivtrafik. Optimera linjenätet för resor till serviceorter 30-minuters trafik på stomlinjerna Utveckla innerstadslinjen Bakgrund Privatbilismen står för en stor del av Gotlands koldioxidutsläpp. Ett kraftfullt verktyg för att nå vårt visionsmål att vara en världsledande ö-region i miljö- och klimatfrågor, är att minska på vårt bilresande. Så här gör vi Kartläggning av linjebehov tack vare nya förutsättningar. Attitydpåverkan av arbetsgivare för att underlätta kollektivt arbetspendlande, t ex flextid, cykelgarage. Vi har en budget som ger utrymme för våra förslag

5 Regional handlingsplan 2015-2018 VÄGAR OCH CYKELVÄGAR Folkpartiet vill Bygga säkra cykelkorsningar i Visby Att gatubelysningen på landsbygden skall renoveras och utvecklas. Att de större länsvägarna skall anpassas till 90 km/h-standard Att parkering skall vara kostnadsfri på regionala parkeringar och gator i två timmar. Reservera platser på de större parkeringarna för el- och biogasbilar. Bakgrund I takt med att fler kommer att välja bort bilen för arbetsresor kommer antalet cyklister i Visby att öka. Det finns i dag ett antal ”farliga” platser där cykelbanor korsar vägar och utfarter. Det finns tendenser att lösa trafikproblem genom att försvåra biltrafik i staden. Man glömmer att biltrafiken fyller ett behov. Så här gör vi Lobbyarbete mot Trafikverket för standardhöjning av vägar och belysning. Planeringsarbetet för Visbys gatustruktur skall ske ur ett helhetsperspektiv där hänsyn tas till handel, boende, arbete och Visbys status som världsarv. Fri kollektivtrafik, med utvecklade stomlinjer och servicelinjer.

6 Folkpartiet vill Verka för en reservhamn för färjetrafiken. Fortsätta utvecklingen av Klintehamns hamn, för att klara styckegodshantering. Utreda förutsättningar för kompletterande passagerartrafik till annan hamn än Visby Bygga en kryssningskaj i Visby Bakgrund I dag saknas ett fungerande reservalternativ för färjetrafiken till Visby. Kryssningstrafiken ökar i östersjön, men minskar i Visby. Kryssningsbesöken är viktiga för Gotland. Så här gör vi En reservhamn är en infrastrukturfråga. Staten skall ta ansvar för detta. Vi skall påverka i den riktningen. Vi avsätter resurser till utvecklingen av Klintehamns hamn. Vi arbetar vidare med planarbete och avtal för kryssningskaj. Regional handlingsplan 2015-2018 HAMNAR


Ladda ner ppt "Regional handlingsplan FÄRJETRAFIKEN Folkpartiet vill Linjetrafikens tidtabeller och överfartstider skall hålla minst dagens nivåer. Långsiktigt."

Liknande presentationer


Google-annonser