Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

1 Värderingsbaserad segmentering av medlemmar Vintage People

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "1 Värderingsbaserad segmentering av medlemmar Vintage People"— Presentationens avskrift:

1 1 Värderingsbaserad segmentering av medlemmar Vintage People 2015-09-30

2 2 Personas - tillvägagångssätt VintageBarometern 2010-2014  ca 8.000 svarande 55-85 år * 80-tal frågeställningar gällande hälsa, ekonomi, bilar, boende mm samt 22 återkommande värderingsfrågor * Värderingsfrågorna analyserade och klustrade  fyra olika värderingssegment * Värderingssegmentens data koordineras med UC (Upplysningscentralen) olika databaser (UC hämtar data från totalt ca 200 källor) * Kan identifiera totalpopulationen 55-85 år (ca 2,8 miljoner personer) efter värderingstillhörighet * SPF Seniorernas medlemsbas (och flera andras kund- och medlemsbaser) kan delas in/segmenteras efter värderingstillhörighet

3 Aktiv & Förändringsbenägen Lite om Lars och Astrid: Spännande yrkesliv bakom sig Rejäl pensionsförsäkring Förändringar är positivt Finns massor kvar att göra Flyttar från villan in till stan Tar för sig av livets goda Väljer ”premium brands” Nyfikna på ny teknik och att testa nya produkter Gärna en bra restaurang Stort umgänge Golf- och skidresor Gärna exotiska resmål

4 Sans & Balans Lite om Gustav och Lisa: Pension från akademikeryrken Ekonomisk buffert Alltid morgontidning Söker information och planerar Köper framförallt bra kvalitet Familj och stor vänkrets Sommarhus vid kusten Snart dags för ny bil Intresse för kultur & natur Matintresse - provar gärna nytt Godast mat lagar man själv! Gärna resor till storstad eller värme

5 Ordning & Reda Lite om Ulla och Gunnar Trevligt och ombonat hem Liten sommarstuga Händiga och fixar själva Sparsamma, men ej snåla Vill alltid koll på ekonomin Planerar sina inköp väl Just upptäckt Pricerunner Alltid generösa mot barnbarnen Lokalt föreningsliv Släktforskar - möjligt via nätet Bilsemester i Sverige Charterresa någon gång

6 Lugn & Ro Lite om Britta o Börje Pensionen är (för) låg En del krämpor efter ett liv med hårt arbete Trivs bäst hemmavid Promenader med hunden Duktiga på att fixa och meka Lite bilturer till nära & kära Dator finns – barnbarnen visar Tippar och spelar lite bingo – numera över nätet ibland Det blir mycket TV – mest underhållningsprogram, sport och deckare

7 Aktiva & förändringsbenägna 26% har mer än en 500 000 kr i sparpengar 15000 personer har mer än 5 miljoner! 60 % kvinnor 35 % funderar på att byta bank 29 % funderar på att byta parti 74 % är fullt friska 25 % kommer arbeta efter 65 71 % har barnbarn Aktiva & Förändring s-benägna 21% 600’ Pers. 54% mer än 25 000kr i månaden 74% ger sin bank 4/5 i betyg 61% ser ICA som ledande matkedja, 13% ser COOP som ledande 55% har handlat mer än 3 ggr på nätet senaste året 31% ser Apple/Iphone som ledande mobilmärke Exempel på fakta 44% är på Facebook 77 % köper resor på nätet 5% använder twitter 25 % använder surfplatta 32% tittar på tv på datorn 94% har internet i hushållet 13 % kan ge till välgörenhet i ev testamente 36% har skrivit testamente

8 Lugn & Ro 43% kvinnor 15% % har mer än 500 000kr i sparpengar 34 % anser sig friska 52 % tittar på TV mer än 3 timmar om dagen Lugn & Ro 21% 600’ Pers. 20% funderar på att byta bank 18% har beställt på nätet senaste året 71% har barnbarn 16% mer än 25 00kr i månaden 15% tänker arbeta efter 65 55% gillar ICA bäst, 16% Coop 64% betyg ger 4/5 till sin bank 20% kan tänka sig att byta parti 6% har Apple/Iphone ledande mobilmärke 10% läser DN el SVD 29% köper resor på nätet 21% använder Facebook 0% använder twitter 14% ser tv på datorn 68% har internet i hushållet 6% använder surfplatta 6% kan testamentera till välgörenhet 27% har skrivit testamente Exempel på fakta

9 Sans & Balans 20% har mer än en 500 000 kr i sparpengar 41% har mer än 25.000 kr i månadsinkomst 20 % har iPhone 45 % har handlat på nätet mer än 3 ggr senaste året Sans & Balans 35% 1miljon pers. 58 % är kvinnor 28% kan tänka sig att byta parti 24% tittar på tv i dator 10% kan tänka sig att skänka till välgörenhet i ev testamente 27% har skrivit testamente 24% tänker arbeta efter 65 74% har barnbarn 61% anser sig vara fullt friska ICA gillas av 59% medan Coop av 14% 24% läser DN el SVD 24% köper resor på nätet 33% använder Facebook 1% använder twitter 92% har internet i hushållet 12% har Ipad/surfplatta Exempel på fakta

10 Ordning & Reda 56 % kvinnor 17 % har över 25 000 kr i månaden Ordning & Reda 23% 650’ Pers. 33% anser sig vara helt friska 14% har mer än 500 000 kr sparat 78% har internet i hushållet 78% har barnbarn 14% tänker arbeta efter 65 ICA gillas av 56%, Coop av 14% 69% ger betyg 4/5 till sin bank 28% funderar på att byta bank 23% har beställt på nätet senaste 12 mån 24% kan tänka sig byta parti 10% har Iphone/Apple som ledande mobilmärke 14% läser DN el SVD 36% köper resor på nätet 25% använder Facebook 1% använder twitter 17% ser tv på datorn 6% använder surfplatta 32% har skrivit testamente 10% kan ev testamentera till välgörenhet Exempel på fakta

11 SPF Seniorernas medlemsbas Fördelning +/- per segment jämfört med vintagemarknaden 2,8 miljoner individer: Sans och Balans: -3% Aktiv & Förändringsbenägen: -5% Lugn & Ro: +1% Ordning & Reda: +7% Avhopp 27% Avhopp 21% Avhopp 24%

12 12 -5%


Ladda ner ppt "1 Värderingsbaserad segmentering av medlemmar Vintage People"

Liknande presentationer


Google-annonser