Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Välkomna till verksamhetsplaneringsdag med regional styrgrupp för VO-College Örebro län 30/9!

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Välkomna till verksamhetsplaneringsdag med regional styrgrupp för VO-College Örebro län 30/9!"— Presentationens avskrift:

1 Välkomna till verksamhetsplaneringsdag med regional styrgrupp för VO-College Örebro län 30/9!

2 Dagens program 11.00 Välkommen! Förväntningar på dagen – laget runt, filmtajm 11.15 Presentation: uppföljning och utvärdering av 2015, prioriterade mål 2016/Linda 12.00 Lunch 12.45 Presentation: prioritering av mål/utvecklingsområden 2017/Johanna 12.55 Workshop om mål (vad) och effekter (varför) 14.00 Presentation: Årshjul för 2017 och förutsättningar för återcertifiering/Linda 14.15 Presentation: ekonomi/Peter Löfsäter 14.30 Fika, diskussion och beslut om ekonomisk prioritering 2017 15.00 Dialog och beslut om prioriterade mål 2017 16.15 Sammanfattning av beslut och konsekvenser av detta 16.30 Tack och hejdå!

3 VO-College Örebro län i Loka 20/4 2016 - Så klart!

4 Presentation: Uppföljning och utvärdering av 2015 /Linda Carlsson

5 Självvärdering av kvalitetskriterier för 2015 På regionalt styrgruppsmöte med VO-College Örebro län den 29/1 2016: Besvarades 37 frågor Utifrån VO-College 10 kvalitetskrier Genom att gradera varje påstående på en skala 1-10 1-4 = röd 5-7 = gul 8-10 = grön

6 6 Kvalitetskriterie 1: VO-College 1. Vi har ett bra underlag för att göra bedömningar av kompetensförsörjningsbehovet inom samverkansområdet 2. Vi har arbetsmetoder/rutiner som säkerställer att våra underlag för bedömningar av kompetensförsörjningsbehovet hålls uppdaterade Nationell jämförelse:

7 7 3. Vår samverkan fungerar idealt i alla avseenden 4. Vår samverkan fungerar idealt mellan regionalt och lokala college 5. Vår samverkan fungerar idealt mellan lokala college 6. Vår samverkan har lett till nya samverkansformer som inte var med i den ursprungliga planen. 7. Vår samverkan fungerar idealt i alla avseenden med kommunala arbetsgivare 8. Vår samverkan fungerar idealt i alla avseenden med fristående arbetsgivare 9. Vår samverkan fungerar idealt i alla avseenden med landstinget/regionen 10. Vår samverkan fungerar idealt i alla avseenden med regionförbundet/kommunalförbundet 11. Vår samverkan fungerar idealt i alla avseenden med kommunala utbildare 12. Vår samverkan fungerar idealt i alla avseenden med fristående/enskilda utbildare 14. Vår samverkan fungerar idealt i alla avseenden med universitet/högskola 13. Vår samverkan fungerar idealt i alla avseenden med fackförbundet Kommunal 15. Vår samverkan fungerar idealt i alla avseenden med Arbetsförmedlingen Kvalitetskriterie 2: Samverkan Nationell jämförelse:

8 8 16. Vårt utbildningsutbud är idealt för att uppnå syftet med VO-College i vår region 17. Vårt utbildningsutbud är idealt inom gymnasieskolan 18. Vårt utbildningsutbud är idealt inom vuxenutbildningen 19. Vårt utbildningsutbud är idealt inom YH-utbildningen 20. Vårt utbildningsutbud är idealt inom uppdragsutbildningen 21. Vårt utbildningsutbud är idealt för arbetsmarknadsutbildning 22. Vårt utbildningsutbud är idealt för kompetensutveckling av befintlig personal 23. Vi följer de nationella riktlinjerna för validering Kvalitetskriterie 3: Utbildningsutbud Nationell jämförelse:

9 9 24. Vårt jämställdhetsarbete fungerar idealt 25. Vårt arbete med mångfald fungerar idealt 26. Vårt arbete med marknadsföring/information fungerar idealt 27. Vårt arbete med omvärldsbevakning fungerar idealt Kvalitetskriterie 4: Regionalt och lokalt perspektiv Nationell jämförelse:

10 10 28. Hälsoperspektivet genomsyrar våra utbildningar 29. Hälsoperspektivet genomsyrar våra arbetsplatser Kvalitetskriterie 5: Hälsoperspektivet Nationell jämförelse:

11 11 30. Vi har ett väl fungerande system för uppföljning av kvalitetskriterierna Kvalitetskriterie 6: Kvalitetsarbete/ Uppföljning Nationell jämförelse:

12 12 31. Vi följer intentionerna i avtalen 32. Vi följer intentionerna i avsiktsförklaringen med högskola/universitet (vet ej/ kan ej eller vill ej ta ställning) Kvalitetskriterie 7: Avtal Nationell jämförelse:

13 13 33. Våra utbildare erbjuder en kreativ och stimulerande lärmiljö 34. Våra arbetsgivare erbjuder en kreativ och stimulerande lärmiljö på arbetsplatserna vid apl, nyanställningar och kompetensutveckling för anställda Kvalitetskriterie 8: Kreativ och stimulerande lärmiljö Nationell jämförelse:

14 14 35. Utbildning och arbetsliv utvecklar lärformer och arbetssätt tillsammans Kvalitetskriterie 9: Lärformer och arbetssätt Nationell jämförelse:

15 15 36. Vårt arbetsplatsförlagda lärande fungerar idealt 37. Vi följer de nationella riktlinjerna för handledarutbildning Kvalitetskriterie 10: Lärande i arbete Nationell jämförelse:

16 Regional verksamhets- berättelse för 2015 En summering utifrån rubrikerna: Nulägesbeskrivning Måluppfyllelse Uppföljning av samverkan

17 Nulägesbeskrivning Största vinsten med VO-College regionalt och lokalt Stabil struktur med flernivåstyre för att arbeta tillsammans Arbetslivets påverkan på utbildningarna Avtal som reglerar samverkan, APL och finansiering Största utmaningen med VO-College regionalt och lokalt Avgränsa college-frågorna Tydliggöra roller, ansvar, fora, förankring Hitta varandra i vardagen, arbetet utanför styrgrupperna Sakfrågor tex: språk/integration, validering, karriärvägar Stanna upp, följa upp, lära Hur ni sprider kunskap om era framgångar Webben, konferenser, ledningsgrupper, APT, diverse nätverk och samverkansfora Hur ni arbetar med era utmaningar Arbetsgrupper, dialogkonferenser, planerings- och inspirationsdagar, lobbying

18 Måluppfyllelse Beskriv ert arbete med regionens mål för certifieringsperioden 2 yrkesambassadörer, informations- och marknadsföringsinsatser Inspirationsdag för länets VO-elever på Möckelngymnasiet Regionalt kvalitetsarbete genom arbetsgrupper för validering och handledarutbildning Parter från arbetslivet har deltagit i undervisning, tex sydnärke Kompetensutvecklingsdag för länets VO-lärare (tema mänskliga rättigheter – HBTQ, ÄBIC, E-hälsa) Regional konferens om karriärvägar Beskriv vilka effekter ni ser för studerande, utbildare, arbetsgivare Ökat söktryck till VO-programmet i 8/12 kommuner Mycket högt söktryck till VO på komvux Elever får kunskap om diplomet och vad som krävs få att få jobb Utbildningarna överensstämmer bättre med arbetslivets behov Belyst ämnet karriärvägar inom branschen Tecknat yrkesintroduktionsavtal, BUI, Örebro kommun Samarbetat skola-arbetsliv kring studieresor till Holland och England, Örebro kommun

19 Uppföljning av samverkan Beskriv kort hur den regionala styrgruppen har fungerat: antal möten, närvaron och engagemang av respektive part 6 möten, 83 % närvaro i snitt Kraftig övervikt av arbetsgivare Färre utbildningsanordnare skapar sårbarhet vid frånvaro Gott engagemang, minskat engagemang från parten Örebro universitet Beskriv hur samarbetet utvecklats regionalt och lokalt mellan parterna. Har tex fler parter anslutit sig eller är det några som lämnat samverkan? Arbetsförmedlingen har inkluderats i samtliga lokala styrgrupper Hällefors har aviserat att de kommer ansöka om certifiering till lokalt VO-College Norra länsdelen Eductus och Valideringsverkstan har anslutits till lokalt VO-College Örebro-Lekeberg Beskriv hur parterna samverkat kring frågan om en jämnare könsbalans i arbetslivet och på utbildningarna Påbörjat jämställdhetsarbete med enkäter, utbildningsdagar och en rapport tillsammans med Länsstyrelsens JämFÖR, Apel och den regionala kompetensplattformen Deltagit på Skolverkets seminarium ”Jämnare könsfördelning på yrkesprogrammen” Ingått i Föreningen VO-College:s ESF-projekt som delprojekt med fokus på jämställdhet

20 REGIONALA MÅL 2012-2017 1. Öka andelen utbildade Årliga uppföljningar Informera studie- och yrkesvägledare Goda möjligheter till vuxenutbildning Marknadsföringsinsatser Verka för mångfald 2. Öka kvaliteten på utbildningarna Gemensamma instrument för utvärdering Arbetsgivarna påverkar utbildningarna Uppföljning av elever Gemensamma baskrav för alla kurser Gemensamma bedömningsunderlag för APL Gemensamma rutiner vid validering Gemensam kompetensutveckling för lärare Gemensamt kursutbud Dela på resurser, personal och material Gemensamma riktlinjer för utbildningarnas hälsoarbete 3. Höja kvaliteten i arbetslivet Göra och årligen följa upp kriterier för attraktiva arbetsplatser Uppföljning av elever Arbetsgivarna påverkar utbildningarna Gemensam plan för kompetensutveckling och karriärvägar Samverka kring kompetensutveckling Utbildare och arbetsgivare samverkar för snabb övergång till arbete Gemensamma ”kompetensprofiler” för yrkesgrupper kopplade till utbildningarna 4. Den regionala samordningen av Vård- och omsorgscollege Örebro län har säkerställts på längre sikt Överenskommelse för samordning och finansiering Prioriterade röda mål 2016 (Beslut på Verksamhetsplaneringsdag 23/10 2015)

21 Prioriterade aktiviteter 2016 Regionalt mål 1: Andelen utbildade med vård- och omsorgsutbildning har ökat Delmål: Samordna marknadsföringinsatser och stödja marknadsföringen på lokal nivå Aktivitet: Utföra informations- och marknadsföringsinsatser gällande vård- och omsorgssektorn riktat mot länets grundskole- och gymnasieelever, studie- och yrkesvägledare, arbetssökande och Arbetsförmedlingen, samt aktivt arbeta med kommunikation via sociala medier. Regionalt mål 1: Andelen utbildade med vård- och omsorgsutbildning har ökat Delmål: Verka för större mångfald bland de som utbildar sig till yrken inom vård och omsorg Aktivitet: Arbeta med jämställdhetsfrågor och normkritik för att bryta den könssegregerade arbetsmarkanden, genom till exempel utbildning och medvetandehöjande insatser för medarbetare inom vård- och omsorgsutbildning och bransch. (med resurser från ett ESF-projekt – under förutsättning att VO- College nationella ansökan, som VO-College Örebro län är en del av, blir beviljad)

22 Forts. prioriterade aktiviteter 2016 Regionalt mål 2: Kvaliteten på vård- och omsorgsutbildningarna i länet har ökat Delmål: Länsgemensamma principer och instrument för validering utvecklas Aktivitet: Arbeta för att skapa regionalt kvalitetsäkrade rutiner vid validering, arrangera en konferens på temat validering, följa upp med workshop, samt ge VO-College regionala arbetsgrupp för validering uppdrag för fortsatt kvalitetsarbete. Regionalt mål 3: En strategi för ökad attraktivitet och högre kvalitet i arbetslivet har utvecklats Delmål: Kriterier för attraktiva arbetsplatser utvecklas och årligen följs upp Aktivitet: Arbeta med kriterier för attraktiva arbetsplatser inom vård och omsorg, arrangerar en dialogkonferens på temat attraktiva arbetsplatser gentemot målgruppen politiker och aktörer inom VO-College (arbetsgivare, utbildningsanordnare, fackförbund). Lära av goda exempel och sprida kunskap via webben.

23 LUNCH!

24 Presentation: Prioritering av mål och utvecklingsarbete 2017 /Johanna Viberg

25 Prioritering av mål och utvecklingsarbete 2017 Ett arbete utifrån kvalitetskriterierna. Där vi diskuterar vilka effekter vi vill uppnå (dvs. VARFÖR vi ska genomföra utvecklingsarbetet) samt tydlig målsättning för det regionala arbetet som vi kan följa upp över tid (dvs. VAD förväntas alla arbeta med i Örebro län).

26 Att tänka på under arbetet! Tänk på vilka utmaningar vi står inför på alla nivåer! Tänk på att vi förväntas arbeta strategiskt och övergripande i regional styrgrupp. Fundera på vilka frågor vi kan påverka ur ett strategisk perspektiv. Vi ska formulera VADET inte HURET idag! VADET ska visualisera vart vi är på väg och målet. Effekterna ska vara tydliga för att lokal nivå ska kunna skapa HURET så att det går i linje med uppsatt mål. Vi ska tala om VARFÖR! Aktiviteter kommer berätta HUR, NÄR och av VEM. Vi ska formulera dessa på regional nivå men fortfarande ur ett strategisk och övergripande perspektiv.

27 Nationella kvalitetskriterier EFFEKT: Vilka effekter vill vi uppnå? VARFÖR, ÖNSKAT LÄGE, MÅLET SKA LEDA TILL DENNA EFFEKT MÅL: vad vill vi för 2017? VAD, STAKA UT RIKTNINGEN FÖR REGIONAL NIVÅ 1. Vård- och omsorgscollege Vård- och omsorgscollege möter framtida kompetensutmaningar nationellt, regionalt och lokalt. Konceptet bidrar till attraktiva arbeten och utbildingar. Arbetsgivarna är i majoritet och är ordförande. Parterna samverkar utifrån regionala och lokala förutsättningar. I ett regionalt Vård- och omsorgscollege 2. Samverkan Offentliga och privata arbetsgivare, utbildningsanordnare, fackliga organisationer och myndigheter samverkar. De ingår i regionala och lokala styrgrupper där samverkar minst tre kommuner och ett landsting eller en region. 3. Utbildningsutbud Grundläggande och kvalificerade vård- och omsorgsutbildningar på gymnasial och eftergymnasial nivå. Utbildningarna vänder sig till ungdomar, vuxna och redan anställda. Olika aktörer och utbildningsformer samverkar. 4. Regionalt och lokalt perspektiv Vård- och omsorgscollege har ett regionalt och lokalt perspektiv och är en gemensam resurs i regionen. Det finns ett medvetet arbete med genusperspektiv, mångfald, marknadsföring/information och systematisk omvärldsbevakning.

28 Nationella kvalitetskriterier EFFEKT: Vilka effekter vill vi uppnå? VARFÖR, ÖNSKAT LÄGE, MÅLET SKA LEDA TILL DENNA EFFEKT MÅL: vad vill vi för 2017? VAD, STAKA UT RIKTNINGEN FÖR REGIONAL NIVÅ 5. Hälsoperspektivet Hälsoperspektivet genomsyrar utbildning och arbetsliv. 6. Kvalitetsarbete/Uppföljning Det finns ett systematiskt arbete för uppföljning av kvalitetskriterierna. Regional styrgrupp är ansvarig. 7. Avtal Samverkansavtal mellan parterna finns på regional och lokal nivå. På regional nivå finns även avsiktsförklaring med högskola/universitet om att ingå i samverkan.

29 Nationella kvalitetskriterier EFFEKT: Vilka effekter vill vi uppnå? VARFÖR, ÖNSKAT LÄGE, MÅLET SKA LEDA TILL DENNA EFFEKT MÅL: vad vill vi för 2017? VAD, STAKA UT RIKTNINGEN FÖR REGIONAL NIVÅ 8. Kreativ och stimulerande lärmiljö Kreativa lärmiljöer med modern teknik och utrustning finns som förbereder och underlättar i arbetslivet. 9. Lärformer och arbetssätt I utbildningar arbetar man på ett sätt som främjar lärande i nära samverkan med arbetslivet. Det finns en växelverkan mellan teori och praktik och en flexibilitet i lärformer 10. Lärande i arbete Utbildade handledare finns och lärandet på arbetsplatsen är av god kvalité

30 WORK-SHOP!

31 Presentation: Årshjul 2017 och förutsättningar för återcertifiering /Linda Carlsson

32 Årshjul 2017 Lokala yrkesambassadörer är i tjänst: jan Kompetensutvecklingsdag APL & bedömning: 14/2 Inspirationsdag länets VO-elever: vår Öppet regionalt styrgruppsmöte: vår Kompetensutvecklingsdag länets VO-lärare: vår? Nominering av Årets handledare: ev vår, sep Tylösandsdagarna: 15-17/5 Almedalen: 2-9/7 Återcertifieringsansökan ska vara inlämnad: 1/9 Certifieringscermoni: senhöst Verksamhetsplaneringsdag inför 2018 sep/okt VO-College-veckan v. 42 VO-College Rikskonferens: nov Verksamhetsuppföljning skickas ut: dec

33 Flödesschema återcertifiering FÖRANKRING Tjänstepersoner 160916 Nätverket för socialchefer 161014 Nätverket för funktionshinderchefer 161028 Nätverket för äldreomsorgschefer 170113/170120 Nätverket för socialchefer ? Tjänstemannastöd för specifika samverkansrådet för … (skol-, gymnasie-, komvuxchefer) ? Tjänstemannastöd för specifika samverkansrådet för folkhälsa, social välfärd och vård ? HR/ tjänstepersoner Region Örebro län, arbetsgivarperspektiv Politiker 160909 Specifika samverkansrådet för skola, utbildning och kompetensförsörjning (kommunpolitiker utbildning) 160928 Nämnden för regional tillväxt (regionpolitiker utbildning + arbetsliv) ? Specifika samverkansrådet för folkhälsa, social välfärd och vård ? Arbetsgivarperspektiv Region Örebro län OBS: ALLA FÖRANKRAR I SIN HEMORGANISATION!

34 Forts. flödesschema återcertifiering PROCESS OCH SKRIVANDE Lokal återcertifiering Lokala styrgrupper ansvarar för process och skrivande, 10 kvalitetskriterier Regional återcertifiering Linda och regional styrgrupp ansvarar för process och skrivandet, 7 kvalitetskriterier - Tidigare beviljad ansökan, samt information kring certifiering finns på hemsidan - Stöd?


Ladda ner ppt "Välkomna till verksamhetsplaneringsdag med regional styrgrupp för VO-College Örebro län 30/9!"

Liknande presentationer


Google-annonser