Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Östkraft – Egenproducerad el Prisutveckling T Östkraft:Marie Aktö Synovate SwedenÅsa Hedström Datum:

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Östkraft – Egenproducerad el Prisutveckling T Östkraft:Marie Aktö Synovate SwedenÅsa Hedström Datum:"— Presentationens avskrift:

1 Östkraft – Egenproducerad el Prisutveckling T-114853 Östkraft:Marie Aktö Synovate SwedenÅsa Hedström Datum:2007-12-19

2 2 Innehållsförteckning Resultat och sammanfattning3 Metodbeskrivning 10

3 Resultat och sammanfattning

4 4 Egenproducerad el från sol och vind Bas:Samtliga, 512 personer Andel intressant Totalt:68% Åldersgrupper 16-29 år: 53% 30-44 år: 72% 45-59 år: 72% 60 år + : 71% Kön Man: 72% Kvinna: 65% 68% intressant Hur intressant tycker du det låter att köpa någon form av produkter för att producera egen el från sol eller vind t.ex. solpanel till huset eller balkongen, litet vindkraftverk på tomten, delägare i ett vindkraftverk? Hög andel varken eller

5 5 Vad är det som gör att du tycker att detta låter intressant? Bas: De som tycker det låter intressant att köpa produkter för egenproducerad el från sol och vind Bas: Intresserade 349 personer

6 6 Vad är det som gör att du inte tycker att detta låter intressant? Bas: De som inte tycker det låter intressant att köpa produkter för egenproducerad el från sol och vind Bas: Ej intresserade 109 personer

7 7 Binda elpriset under kommande 3-månaders perioden Bas:Samtliga,512 personer Under den kommande 3-månaders perioden. Tror du att du/ni kommer att ……

8 8 Elpriset under kommande 12-månaders perioden Bas:Samtliga,512 personer Vad tror du om elpriserna under den kommande 12-månaders perioden? Tror du att de kommer att ….

9 9 Sammanfattning Mer än 2 av 3 tycker att idéen med egen producerad el från sol eller vind låter intressant. Det är relativt jämt mellan män och kvinnor samt olika åldersgrupper. Undantag är den yngsta gruppen, 16-29 år, som har en betydligt högre andel ”varken intressant eller ointressant”. Detta kan troligtvis delvis bero på att en stor del av gruppen inte är i en situation där de funderar över inköp av produkter/investeringar av denna typ till hushållet. En andel av dessa bor hos föräldrar. En klar majoritet av de intresserade motiverar sitt intresse med olika miljöaspekter. Något mer än var fjärde person nämner priset eller andra ekonomiska argument. De som inte tycker förslaget låter intressant nämner främst som argument att de bor i lägenhet, inte har behov, krångligt, dyrt, inte praktiskt genomförbart eller att de redan har fjärrvärme eller bergvärme. 5% av de tillfrågade tror att de kommer att binda elpriset under den kommande 3-månaders perioden. Det finns i princip inga förväntningar alls på ett sjunkande elpris. 73% tror att det kommer att stiga under den kommande 12-månaders perioden.

10 Metod

11 11 Metod Målgrupp:Allmänheten 16 år och äldre Metod:Telefonintervjuer i Synovates telefonomnibus Omfattning: 512 intervjuer Tidsperiod: 14– 18 december 2007


Ladda ner ppt "Östkraft – Egenproducerad el Prisutveckling T Östkraft:Marie Aktö Synovate SwedenÅsa Hedström Datum:"

Liknande presentationer


Google-annonser