Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Neuropsykiatriska funktionshinder Ylva Malm leg psykolog Allmänpsykiatrin, Hallsberg.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Neuropsykiatriska funktionshinder Ylva Malm leg psykolog Allmänpsykiatrin, Hallsberg."— Presentationens avskrift:

1 Neuropsykiatriska funktionshinder Ylva Malm leg psykolog Allmänpsykiatrin, Hallsberg

2 Neuropsykiatriska funktionshinder  ADHD/ADD  Autism/Aspergers syndrom  Tourettes syndrom  (Tvångssyndrom, dyslexi)

3 ADHD- en tvådelad diagnos  Uppmärksamhetsproblem (ADD om enbart eller huvudsakligen)  Hyperaktivitet/impulsivitet

4 Vanliga symtom hos vuxna med ADHD:  Lättdistraherade av yttre stimuli  Fattar beslut impulsivt  Har svårt att avsluta aktiviteter eller beteenden i tid  Startar projekt eller uppgifter utan att läsa igenom eller lyssna på instruktioner ordentligt  Har svårt att hålla löften/åtaganden gentemot andra  Har svårt att genomföra uppgifter i lämplig ordning  Kör ofta motorfordon fortare än andra, har svårt att göra saker lugnt  Har svårt att bibehålla uppmärksamheten vid uppgifter och aktiviteter  Har svårt att organisera uppgifter och aktiviteter

5 Vuxna med ADHD, ökad risk för  Sämre hälsa (ökad risk för t ex hjärtbesvär, droganvändning, sömnproblem)  Relationsproblem (dubbelt så mycket skilsmässor och föräldrarelaterad stress)  Svårigheter i utbildning (signifikant färre med examen från universitet/högskola)  Anställning (byter jobb oftare, blir uppsagda oftare, fler konflikter, mer frånvaro)  Ekonomi (tjänar mindre, sparar mindre, har svårare att sköta sin ekonomi, större risk för impulsköp)  Trafik (fler trafikolyckor, oftare ”värre” olyckor, böter för fortkörning, indraget körkort)

6 Fördelar då?  Kreativitet, flexibilitet, musikalitet, o s v  Nej, tyvärr, inte mer än i kontrollgrupper trots många studier  Men hos enskilda individer finns förstås förmågor och talanger

7 Autismspektrum- diagnoser under förändring Autistiskt syndrom (DSM-IV), Autism i barndomen (ICD-10)  Debut före tre års ålder (socialt, kommunikativt eller begränsade, repetitiva och stereotypa mönster) Aspergers syndrom  Nedsättning i social interaktion och begränsade, repetitiva och stereotypa mönster i beteende, intressen och aktiviteter  Ingen försening av språkutveckling, kognitiv utveckling eller färdigheter (utöver socialt)

8 I DSM-V, som gavs ut 2013  I kategorin Utvecklingsrelaterade funktionsavvikelser(tillsammans med ADHD, Tourettes, dyslexi, intellektuella nedsättningar m m):  Autism (svårighetsgrad1-3 )

9 Autism  A, B, C och D krävs för diagnos  A. Stadigvarande nedsättning i social kommunikation och social interaktion som visar sig genom samtliga följande:  1. Nedsättning i social och emotionell ömsesidighet  2. Nedsatt förmåga till icke-verbal kommunikation (t ex ögonkontakt, gester)  3. Svårigheter att utveckla och behålla relationer, adekvata för utvecklingsnivån

10 Autism, forts  B. Restriktiva, repetitiva beteendemönster, intressen eller aktiviteter som visar sig genom minst två av följande:  1. Stereotypt eller repetitivt tal eller användande av objekt  2. Ägnar mycket tid åt rutiner, ritualiserade mönster av verbalt och icke-verbalt beteende eller stort motstånd mot förändringar (t ex matvanor).  3. Fixering vid begränsade intressen, med onormal intensitet eller fokus  4. Hyper- eller hypo-känslighet för sinnesintryck eller ovanligt intresse för stimuli i omgivningen

11 Autism, forts  C. Symtomen måste finnas redan från tidig barndom (men visar sig kanske inte fullt ut förrän sociala krav överstiger den begränsade förmågan)  D. Symtomen måste tillsammans begränsa och försämra det vardagliga fungerandet.

12 Vanligt vid Aspergers syndrom  Bristande mentaliseringsförmåga  Annorlunda sinnesintryck  Specialintressen  Svårt att förstå och uttrycka känslor  Brister i motorik och koordination  Kognitiv ”ojämnhet”, ofta talang för det logiska och fysiska  Detalj på bekostnad av helhet  Säreget språk (betoning, röst, sätt att uttrycka sig)

13 Tourettes syndrom  Tics  Både vokala och motoriska har förekommit  Ej längre krav på signifikant lidande eller försämrad funktion

14 Andra tillstånd med delvis liknande symtom  Tvångssyndrom (ritualer, rigiditet, ångest)  Schizofreni (exekutiva svårigheter)  Bipolär sjukdom (humörväxlingar, ”infall”)  Borderline personlighetsstörning (impulsproblem, relationssvårigheter)  Schizoid personlighetsstörning (begränsat känsloregister, saknar vänner)  Lindrig utvecklingsstörning (dåliga beslut p g a brist på planeringsförmåga eller oförmåga att göra konsekvensanalys)

15 Samsjuklighet vanligt  Ångest  Depression  Missbruk  Tvångssyndrom  Ätstörningar

16 Gemensamt bekymmer vid neuropsykiatriska tillstånd: Exekutiva svårigheter; planering, igångsättning, organisation, arbetsminne, ”självövervakning”, tidsplanering, prioritering, avslut, utvärdering

17 Neuropsykiatrisk utredning Önskvärt:  Samarbetsprojekt med patienten (motivation, patientens frågeställningar, väl anpassad återkoppling, uppföljning)  Tvärprofessionellt (läkare, psykolog, arbetsterapeut) Psykologdelen:  Journalgenomgång, rekvirera material  Intervju  Självskattningsformulär  Anhörigintervju  Psykologiska test  Återkoppling med rekommendationer

18 Behandling?  Utbildning/information, till exempel Pegasus (i grupp, tillsammans med anhörig)  Psykologisk behandling- olika typer av psykoterapi, t ex KBT, ofta i grupp  Medicin  Miljöanpassning (arbetsplats, närstående, hjälpmedel)  Kombinationer av ovanstående

19 Exempel på behandling, KBT i grupp för ADHD, 13 sessioner (Hesslinger)  Information om ADHD  Medveten närvaro  Färdighetsträning; kom-ihåg, organisation, tidsplanering  Hitta stöd i omgivningen  Beteendeanalys, problembeteenden deltagarna vill förändra  Problemlösningsstrategier  Värderingar och målsättningar  Acceptans  Känsloreglering  Missbruk  Anhörigsamtal  Erfarenhetsutbyte  Självkänsla; konsekvenser av ADHD för relationer och självförtroende  Reparera relationer, ”gottgörelse”

20 Exempel på utmaningar i vuxenlivet, i relationer ADHD  Impulskontroll  Temperamentsutbrott  Minnesproblem  Tidsuppfattning  Missbruk Aspergers syndrom  Att ta andras perspektiv  Förstå andras uttryck  Samspel med barn, partner, andra  Bristande flexibilitet  Svårt att prova nya strategier  Rigiditet, t ex matvanor

21 Viktigt i mötet ADHD:  Tydlig struktur  Skriftlig och muntlig information/instruktion  Påminnelser  Undvik bullrig miljö och störningar  Arbetspaus/paus vid långa möten  Hjälp med planering Aspergers syndrom:  Lugn miljö, begränsa stimuli  Konkret och tydligt språk, utan ironi och underförstådda meningar, ärlighet  Undvik tidspress  Förvarning vid beröring  Rutiner  Förberedelse inför förändringar

22 Frågor, diskussion?


Ladda ner ppt "Neuropsykiatriska funktionshinder Ylva Malm leg psykolog Allmänpsykiatrin, Hallsberg."

Liknande presentationer


Google-annonser