Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

The Agile Supply Chain Artikelstudie Grupp 11 Julia Carlsson Karin Mattsson Louise Rönnberg Håkan Sandström 722A29 Industriell marknadsföring & Supply.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "The Agile Supply Chain Artikelstudie Grupp 11 Julia Carlsson Karin Mattsson Louise Rönnberg Håkan Sandström 722A29 Industriell marknadsföring & Supply."— Presentationens avskrift:

1 The Agile Supply Chain Artikelstudie Grupp 11 Julia Carlsson Karin Mattsson Louise Rönnberg Håkan Sandström 722A29 Industriell marknadsföring & Supply Chain Management

2 AGENDA The Agile Supply Chain o Martin Christopher o Bakgrund till artikelns uppkomst o Innehåll o Huvudbudskap Avslutande tankar o Reflektioner

3 The Agile Supply Chain

4 MARTIN CHRISTOPHER ●Cranfield University, Cranfield School of Management ●Emeritus Professor of Marketing & Logistics ●Guru och nytänkare inom logistik och SCM i över 30 år ●The Agile Supply Chain är Christophers fjärde mest citerade publikation ”Supply chains compete, not companies”

5 ➔ Tid som konkurrensfaktor ➔ VUCA-marknad har blivit norm (Volatile, uncertain, complex & ambiguous) ➔ Logistik & SCM är en strategisk fråga, inte ett kostnadsminimeringsproblem BAKGRUND TILL ARTIKELN

6 Svensk översättning: Kvickhet, snabbhet Adjektiv: Agil istället för kvick AGILITY

7 AGILE SUPPLY CHAINS

8 AGILITY vs LEAN

9 PUSH: Fokus på produktivitet (Lean) Prognostisering på generisk nivå Stora volymer (kostnadseffektiv) Produktivitetsmaximering AGILITY vs LEAN PULL: Fokus på kunds efterfrågan (Agile) Enligt efterfrågan Postponement Effektivitetsmaximering Customer Order Decoupling Point (CODP) Strategic inventory

10 De-Coupling Point ★ De-Coupling Point ★ Postponement, vitalt element i en agil strategi. -Lager ska hållas på generisk nivå -Ökar flexibiliten -Prognostiseringen blir lättare

11 HYBRID STRATEGI  Kombination av lean och agil strategi  Passar då företag har produkter som både är stabila och förutsägbara i efterfrågan och produkter som instabila och oförutsägbara i efterfrågan.

12 För mer agila supply chains bör relationer till leverantörer: -Rationaliseras, begränsas till antal -Ha integrerade informationsflöden -Ha kontaktytor på flera organisatoriska nivåer Minska komplexiteten -Inom produktprofilering -Inom organisationsstrukturen AGILA SUPPLY CHAIN GENOM RELATIONER & MINSKNING AV KOMPLEXITET

13 HUVUDBUDSKAP För att kunna konkurrera på volatila marknader bör företag ställa om och anpassa sina supply chains att bli mer agila.

14 REFLEKTIONER

15 Modernt synsätt på den nya globaliserade världen Tjänar alla i kedjan på förstärkta relationer? ●Beroendeställning ●Svaga / starka länkar ●Transparent information Är minskad komplexitet alltid fördelaktigt? ●Viss komplexitet är positiv då det förebygger att konkurrenter kan kopiera företagets konkurrensfördelar (Grant) Christopher talar mot Porter (1996): Operational effectiveness is not strategy

16 TACK! Grupp 11

17 Christopher, Martin. (2000) The Agile Supply Chain - Competing in volatile markets. Industrial Marketing Management. s37-44. Cecilia Mayans. (2015) Supply Chain Management. Powerpoint, föreläsning. EADA Business School. Grant, R.M. (1991) The Resource-Based Theory of Competitive Advantage: Implications for Strategy Formulation. California Management Review; 33, (3), pp. 114–135 Porter, M. (1996), "What is Strategy?", Harvard Business Review REFERENSER


Ladda ner ppt "The Agile Supply Chain Artikelstudie Grupp 11 Julia Carlsson Karin Mattsson Louise Rönnberg Håkan Sandström 722A29 Industriell marknadsföring & Supply."

Liknande presentationer


Google-annonser