Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

1 © copyright Aim 4 knowledge AB Referensmodell för en enklare väg till service management.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "1 © copyright Aim 4 knowledge AB Referensmodell för en enklare väg till service management."— Presentationens avskrift:

1 1 © copyright Aim 4 knowledge AB Referensmodell för en enklare väg till service management

2 2 © copyright Aim 4 knowledge AB Bakgrund Svårt att få till ITIL ® i praktiken Införande av processer, inte Service Management Organisationer anpassar ITIL lika till 80% Målet med TRIM: En helhet som sitter ihop Kopplat till en ”vanlig” organisation Färdiga dokument att utgå från Fortfarande ITIL ® ITIL® is a registered trade mark of the AXELOS Limited

3 3 © copyright Aim 4 knowledge AB Utmaningen med Service Management Få din organisation att fungera som ett lag

4 4 © copyright Aim 4 knowledge AB TRIM - modellen En styrmodell för IT-tjänsteleveransen En tjänstestruktur som knyter ihop verksamheten och tekniken 7st Funktioner 16st Processer 18st Roller Skalbart efter storlek på IT-organisation All dokumentation finns Metod för införande

5 5 © copyright Aim 4 knowledge AB Modellens byggstenar Styrning TjänsterProcesser Organisation Styrmodell Nyckeltal Struktur Ansvar Dokumentation Operativt Mätning Förbättringar

6 6 © copyright Aim 4 knowledge AB Styrning

7 7 © copyright Aim 4 knowledge AB Styrning

8 8 © copyright Aim 4 knowledge AB Styrning

9 9 © copyright Aim 4 knowledge AB TJÄNSTER

10 10 © copyright Aim 4 knowledge AB Tjänstestruktur Tjänste- portfölj Tjänste- struktur IT-tjänst Stödjande tjänst A Stödjande tjänst B Stödjande tjänst C Produkt 2 Produkt 2 Produkt 3 Produkt 3 Produkt 1 Produkt 1 Produkt 4 Produkt 4 IT-tjänst

11 11 © copyright Aim 4 knowledge AB Tjänstestruktur

12 12 © copyright Aim 4 knowledge AB PROCESSER

13 13 © copyright Aim 4 knowledge AB Ärendehantering Incident management Change management Kontinuerlig förbättring Problem management Kända fel Request fulfilment Fel Beställningar Frågor Förbättringsförslag Fel Förbättrings- förslag Incident Förbättring

14 14 © copyright Aim 4 knowledge AB Koordinering

15 15 © copyright Aim 4 knowledge AB Kontinuerlig förbättring Alla funktioner ansvarar för CSI Alla delar av tjänsteleveransen har en utpekad ansvarig vilket innebär att alla förbättringsinitiativ har en ägare

16 16 © copyright Aim 4 knowledge AB TRIM Community Kontinuerlig utveckling genom medlemmarnas gemensamma erfarenheter

17 17 © copyright Aim 4 knowledge AB Att använda TRIM som referensmodell Starta där du är Iterationer Enkelhet Modellen utgår från den befintliga organisationen Ett steg i taget istället för hela vägen direkt Gör det inte mer komplicerat än vad som behövs

18 18 © copyright Aim 4 knowledge AB Community portal Den dokumentation ni behöver Dashboard för att följa framskridandet Information om alla delar av modellen Uppladdat material från andra medlemmar Mer tid till den organisatoriska förändringen

19 19 © copyright Aim 4 knowledge AB Community - stöd Boken ”Att leverera IT-tjänster” TRIM workshops Varje modul har en tillhörande utbildning och workshop TRIM utbildning På plats hos er E-learning Öppna kurser hos Dataföreningen Kompetens Konsulter Köp hjälp av konsultföretag som är medlemmar i TRIM Verktyg Många verktygsleverantörer är medlemmar i TRIM och stöder modellen i verktyget

20 20 © copyright Aim 4 knowledge AB Tack för er tid !


Ladda ner ppt "1 © copyright Aim 4 knowledge AB Referensmodell för en enklare väg till service management."

Liknande presentationer


Google-annonser