Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

© Trivector Helelektrisk bussteknologi for Nord-Jæren Seminar om framtidige bussløsninger 9 mars 2016 PG Andersson, Trivector

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "© Trivector Helelektrisk bussteknologi for Nord-Jæren Seminar om framtidige bussløsninger 9 mars 2016 PG Andersson, Trivector"— Presentationens avskrift:

1 © Trivector Helelektrisk bussteknologi for Nord-Jæren Seminar om framtidige bussløsninger 9 mars 2016 PG Andersson, Trivector pg.andersson@trivector.se

2 © Trivector FYLKESTINGET DEN 20 OKTOBER 2015 1. Kollektivtransporten på Nord-Jæren skal være fossilfri innen 2022. 2. Bussveien bygges for trolleybussdrift fra 2021. 3. Opsjonen for biogassdrift av 60 busser fra 2016 bestilles ikke. 4. Batteribusser tas gradvis i bruk frem mot 2025. 5. «SlideIn» drift på rute 6 og «Sola Link» fra 2024. 6. Bruk av biodiesel, kontra biogass eller biogass- hybrid, vurderes fortløpende i de neste driftsanbudene. 7. Fylkestinget ber fylkesrådmannen undersøke muligheten for anvendelse av biogass innen fylkeskommunens virksomhet.

3 © Trivector RÄTT FORDON FÖR RÄTT KAPACITET …

4 © Trivector TURTÄTHETEN SKA VARA ATTRAKTIV 6-12 AVGÅNGAR PER TIMMA – KOL-TRAST 6-12 avgångar per timma

5 © Trivector RÄTT FORDON FÖR RÄTT KAPACITET TÄTARE ÄN VAR 5:E MIN TÄNJER MÖJLIGHETEN… … men kraven på infrastrukturen och framkomlighet ökar dramatiskt Resenärer/timma och körfält

6 © Trivector Varför finns det så många olika elbussar? Seriehybrid Trolleybuss Batteri lång tilläggsladdad Laddhybrid Batteri kort tilläggsladdad Batteri tilläggsladdad under drift Nattladdad

7 © Trivector FOSSILFRI KOLLEKTIVTRAFIK 2022 PÅ NORD-JÆREN – EN FÖREBILD ”De olika förnybara drivmedlen bör användas där de passar bäst.” Alla har sin plats! Inget antingen-eller! 7

8 © Trivector FOSSILFRI KOLLEKTIVTRAFIK 2022 PÅ NORD-JÆREN – EN FÖREBILD Alla har sin plats! Inget antingen-eller! 8

9 © Trivector BUSSAR EN JÄMFÖRELSE TypÅrMotorTj.viktTotviktplatsTotplTjvikt/m VDL 12 diesel2014248 hk94501487033+4275785 Solaris 12 tråd2010218 hk123001800027+57841025 ExquiCity 24 el/gas2014272 hk245403650055+951501030 Solaris 12 diesel2013314 hk127401900033+37701060 Solaris 12 gas2010320 hk127201800029+44731060 BYD 12 batteri2015245 hk130001800029+44731085 Volvo 12 laddhybrid2014240 hk131481800032+38701095 Volvo 10,7 batteri2015200 hk119301719020+57771115 Solaris 12 SlideIn2013218 hk136401800027+28551135 HAW led 18 batteri2015213 hk205502800047+28751140 Solaris 12 batteri2014218 hk137501900026+35611145 9

10 © Trivector ELBUSSAR Trolleybuss – kontinuerlig strömtillförsel Stora fordon, oändlig körsträcka Tilläggsladdade på ändstation Batterivikt måste minimeras för hög kapacitet Körsträcka upp till ca 13 km Ingen standard för laddstationer Köln prövar ledbussar på en 7 km lång linje Tilläggsladdade på sträcka – TOSA Testas i Geneve Lägre medelhastighet – måste stanna på hållplats Depåladdade Batterivikt måste minimeras Energitätare batterier än tilläggsladdade Körsträcka max 300 km, worst case 160 km 10

11 © Trivector KOSTNADSJÄMFÖRELSE ELBUSSAR Alla har sin plats! Inget antingen-eller! 11

12 © Trivector 20 Oktober 2015 – punkt 4 Batteribusser tas gradvis i bruk frem mot 2025. Finansiering og teknologiutvikling avgjør innfasingstakten. Tilläggsladdad Depåladdad

13 © Trivector FOSSILFRI KOLLEKTIVTRAFIK 2022 PÅ NORD-JÆREN – BATTERIBUSSAR Flera linjer är lämpliga för batteridrift Längd max ca 13 km Turtäthet glesare än15 min Totalt behov 50-60 batteribussar 12-(18) meter långa Tilläggsladdade turtäthet 10-20 min Standard saknas för laddning Depåladdade glesare än 20 min Europas största batteribussprojekt 13

14 © Trivector Umeå Tilläggsladdade batteribussar Körsträcka ca 12,5 km Turtäthet 15 min Försök på en linje från 2016 3 ledbussar och 5 korta bussar

15 © Trivector 20 Oktober 2015 – punkt 2 Bussvei2020 bygges for trolleybussdrift fra 2021. 18 meter lång 24 meter lång

16 © Trivector FOSSILFRI KOLLEKTIVTRAFIK 2022 PÅ NORD-JÆREN – BUSSVEIEN Långa linjer Linje A 35 km Linje B 25 km Totalt behov 50-60 trolleybussar 18 och 24 meter långa Hög turtäthet 7,5 min Europas största trolleybussprojekt 16

17 © Trivector 20 Oktober 2015 – punkt 5 Fylkeskommunen søker Enova om støtte til «SlideIn» drift på rute 6 og «Sola Link» fra 2024. 12 meter i Landskrona 18 meter i Esslingen

18 © Trivector FOSSILFRI KOLLEKTIVTRAFIK 2022 PÅ NORD-JÆREN – SLIDEIN Långa linjer Linje C 14 km Linje 6 18 km Totalt behov 20 SlideIn-bussar 18 meter långa Lägre turtäthet 15 min Europas största SlideIn-projekt 18

19 © Trivector ELBUSS I FLERTAL, TÄTORT DÅ ÄR DET TROLLEYBUSS  Shanghai byter till trolley  Peking väljer trolley för BRT  För dyrt att byta batterier  Dyrt batteribyte ställde in batteri/trolleybuss i Rom 19 Källa: Modern Stadstrafik

20 © Trivector ELEKTRISK DRIFT – RÄTT BUSS PÅ RÄTT PLATS  Stora bussar, hög turtäthet Trolleybuss  Mindre bussar, 12-(18) meter, glesare än 10 min Tilläggsladdade bussar  Mindre bussar, 12 meter, glesare än 20 min Depåladdade bussar  Finns trolley – utnyttja SlideIn Nord-Jæren får Europas största elbusstrafik! 20 Tack för mig!


Ladda ner ppt "© Trivector Helelektrisk bussteknologi for Nord-Jæren Seminar om framtidige bussløsninger 9 mars 2016 PG Andersson, Trivector"

Liknande presentationer


Google-annonser