Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Västra Mälardalens kommunalförbund Jan Eriksson Inköpschef Tfn: 0227-67 00 80

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Västra Mälardalens kommunalförbund Jan Eriksson Inköpschef Tfn: 0227-67 00 80"— Presentationens avskrift:

1 Västra Mälardalens kommunalförbund Jan Eriksson Inköpschef Tfn: 0227-67 00 80 E-post:jan.eriksson@vmkfb.se

2 Västra Mälardalens kommunalförbund Köpings kommunArboga kommunKungsörs kommun Västra Mälardalens kommunalförbund 24800 inv.13300 inv. 8300 inv.

3 Västra Mälardalens kommunalförbund Direktionen Administrativa avdelningen Räddningstjänsten

4 Administrativa avdelningen Central administration Inköp PuL, Krisberedskap Renhållning IT/TelefoniLön Ekonomi

5 E-postservice vid upphandlingar i KAK Varor Tjänster Entreprenader Anmälan via e-post till: eva.eriksson@vmkfb.se

6 Kursinnehåll Kväll 1 –Lagen om Offentlig Upphandling Vad säger lagen och vad betyder det för dem som ska upprätta förfrågningsunderlaget, skriva anbuden och utvärdera dem? Hur har upphandlingen organiserats för KAK-kommunerna? Vilka samarbeten har KAK-kommunerna med andra kommuner?

7 Kursinnehåll Kväll 2-Hur ska företagarna läsa förfrågningsunderlaget? När och hur fattas beslut om att det är dags för upphandling? Genomgång av tre exempel på upphandlingar, ett för varor, ett för tjänster och ett för entreprenader. Vi följer hela kedjan: Hur bestäms specifikationen av varan eller tjänsten? Vilken statistik ligger till grund för de volymer som efterfrågas? Hur ser förfrågningsunderlaget ut? Vad behöver företagaren veta? Vilka urvalskriterier kommer att tillämpas? Ar det bara pris eller mäter man kvalitet och service mm? Hur viktas de olika kriterierna? Vad betyder allt detta för hur du skriver ett anbud?

8 Kursinnehåll Kväll 3 –Hur bedöms anbuden? Hur bedöms anbuden av kommunens handläggare? Kan man få se utvärderingen? Hur klagar man på beslut om man tycker att det är fel? Här går vi igenom exempel på olika anbud i de tre typerna av upphandlingar och gör en egen utvärdering av anbuden efter urvalskriterierna. Det hela avslutas med att gruppen väljer ut det bästa anbudet

9 Kursinnehåll Kväll 4 –Sammanfattning och förslag till förbättringar Den sista kurskvällen används för sammanfattning, repetition och diskussion. Här diskuterar vi speciellt vad som kunnat göras bättre i både underlag och anbud.

10 Erfarenheter av utbildningen Bättre förutsättningar för att lämna anbud Bättre kunskap om LOU Bra för båda parter att lära känna varandra Slå hål på myter om hur kommunal upphandling går till Men framför allt….

11 LOU är bara ett verktyg för att göra goda affärer.


Ladda ner ppt "Västra Mälardalens kommunalförbund Jan Eriksson Inköpschef Tfn: 0227-67 00 80"

Liknande presentationer


Google-annonser